HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ren ström med störskyddsutrustning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/03/19 :  15:59:55  Show Profile Send esl a Private Message
Om ni använder skiljetransformatorer på all utrustning utom slutstegen så finns ingen anledning till oror om att trafon skulle bidra med något som helst negativt.
Naturligtvis skall transformatorn vara dimensionerad så att den klarar effektförbrukningen hos lasten.
De transformatorer som jag har sålt har varit på 100VA och räckt gott och väl för försteg och signalkällor.

De transformatorer jag har till slutstegen är större 500-1000VA (har några olika)
Det går inte att påvisa att dom komprimerar ljudet på något sätt.

För det första har du (om du har en bra förstärkare) en stabil nätdel och kapacitet i kondensatorbanken. Förutom det har de flesta förstärkare stor undertryckning av strömförsörjningsvariationer.

Jag har en mjukstartkrets i ett av mina slutsteg. Det består av ett effektmotstånd som ligger i serie med primärlindningen på 22ohm. Spänningen till effekttransistorerna sjunker med ca5% då jag spelar fullt med motståndet inkopplat.
22 ohm är många många gånger mer än den impedans som en störskyddstransformator har.

Skulle jag uttala mg om ljudskillnader skulle jag inte säga att det är dynamikfattigt, snarare tvärt om! Riktigt tyst i tysta partier.
Nätfilter ger en liknande ljudupplevelse. Lugnt, rent, dynamiskt, stort rum, och inte så spretigt.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/19 :  16:40:00  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Nya ord !

Skiljetransformator, vad är det?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/03/19 :  16:40:13  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag prövade en gång en rejäl skiljetrafo från Schweiz som hette "La Boite Noire" och som hade mycket gått rykte. Det var rejält överdimensionerad (2,5kVA ?) och jag kopplade det till mitt dåvarande slutsteg, Harman Kardon Citation X-I (designad av Matti Otala) som jag hade modifierat så att det hade ännu mer elektrolyter i nätdelen (totalt 1/4 Farad per kanal) och det var rena katastrofen - slutsteget bara "pumpade" när det kom en basattack!

Jag kopplade det sedan bara till mitt dåvarande försteg - CAT SL1 av äldre modell - och även det gav en klar försämring, vilket jag definitivt inte hade väntat

Jag lånade en gång hem en skiljetrafo modell större som vi kopplade före min kompis slutsteg och det gav en mycket påtaglig färgning av ljudet. Detta var ingen skiljetrafo som var gjord för HiFi utan användes på universitetet i olika försöksuppställningar för att inte få problem med olika jord i olika utrymmen....

- Jag är därför mycket försiktig med skiljetrafo men uppenbarligen går det att göra strömrenare då jag vid flera tillfällen lyssnat på anläggningar där man använt PS Audio Powerplant PS1000 (för försteg och signalkällor) och jag har inte upplevt att dynamik saknats (makro- som mikrodynamik) ...

Jag har lyssnat på Isotek GII Mini Sub och Transparent PowerIsolator och båda påverkar ljudet på ett sätt som jag inte gillar - men eftersom effekten beror på anläggningen och nätet där man bor och de ofta gör något positivt och något annat påverkas negativt så är det ända rätta att låna hem och pröva...

Mvh,
Eliot

PS. Jag håller med om att det är konstigt att det påverkar dynamiken även i apparater med nätdelar med rejäla laddningsreservoirer ...

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/03/19 :  18:35:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Bunkert

Hos mig är det lätt för det surrar och skorrar i hela anläggningen. Det är någon värmepump som skickar ut likspänning och min granne har lampor med dimmer som brukar skicka ut ett ljust lågt "brum" eller knastrande ljud. Inte kul.

Jag har även fått min elleverantör att göra en liten utredning men vi kom fram till att det är radhusområdets utrustning som är orsaken.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/19 :  18:47:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Skiljetransformator, vad är det?



Skiljetrafo och störskyddstrafo är samma sak.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/19 :  21:49:38  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Skiljetansformator och förstärkare

Som Lord och jag kom fram till så var det som att flytta ut orgeln från sakrestian.
Med skilljetrafo hamnade man i kyrkan helt enkelt.
Och det var en fet 757-A förstärkare från Pioneer som var en helt ok maskin i övrigt för att vara en AB förstärkare.
Att veta är att vi använde två 4,6 kw trafos kopplade efter varandra och liksom fick dubbel filtrering och resutatet blev bättre än förväntat
I övrigt har jag bara upplevt pluss med rätt trafos och aldrig mer hört några störningar som man hört förr någon gång i bland.
Men om man bortser från de så att säga hörbara störningarna så är det ett direkt ljud lyft utöver som är konstant som öppnar upp ljudbilden och lyfter fram den med en helt annan öppenhet och inlevelse i hela registeret.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/03/19 21:56:49
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/19 :  22:01:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Klenkar skrev:
quote:
Tommy(y-barn) måste vara döv, eller ha någon annan slags defekt på hörselorganen....


Hej Klenkar!
Du måste tänka på vad du skriver. Det där var inte snällt sagt.
Tänk om någon skulle skriva att du själv är döv eller ha något fel på hörseln, skulle du tycka det vore okej då?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/03/19 :  23:11:15  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Klenkar kanske kände sig träffad av "lättlurade hififreaks" eller något av det andra otrevliga tommy skrev. Tycker Tommy i.o.m. det han skrivit i den här tråden gjort bort sig helt och hållet. Jag kommer nog inte att läsa hans inlägg så noga från och med nu.

Och så lite On Topic:
Jag har ett nätfilter, enklaste sorten, den typ som brukar sitta inne i apparater tror jag. Den brukar jag flytta runt lite, men med just den har jag inte hört så mycket skillnad. Kan bero på att jag inte lyssnat så jättenoga, eller för att jag mest kört den på en ganska risig cd. Det var ingen jätte-aha-upplevelse iallafall(vem vet jag kanske har acceptabel ström här hemma).

edit:lite stav eller vad man ska kalla det

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2006/03/19 23:11:52
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/03/20 :  00:24:06  Show Profile Send esl a Private Message
eliot
Intressant inlägg. Funderade ett tag och kom fram till att det enda som kan ha orsakat nån pumpeffekt är slutsteget och någon typ av instabilitet. Har haft lite dålig efrfarenhet av Citation stegen förut i andra sammanhang.

Vet du om transformatorn hade statisk skärm samt flytande nolla?
En del transformatorer har en mkopplare så att man kan lyfta isär jordpunkterna vilket är hela grejjen.

Har själv gjort misstaget att ansluta den nya flytande jordpunkten till nätjord. Inte så bra. Man kan ansluta ett motstånd på 10kOhm mellan jordpunkterna för att potentialen inte skall driva iväg och för att undvika ploppljud vid i och urkoppling av apparater.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/03/20 :  07:48:21  Show Profile Send eliot a Private Message
esl,
det var så länge sedan (12-13 år) så jag kommer av naturliga skäl inte riktigt ihåg hur det lät. Jag använde då uttrycket "pumpade" men det var ingen oscillation utan det var helt enkelt så att vid kraftiga basattacker gick "luften ur" precis som om strömmen blev strypt och det var en mycket tydlig effekt....

Jag kommer tyvärr inte ihåg hur "La Boite Noire" var konstruerad. Så som jag hade byggt om Citationslutsteget var det stabilt och ett av de absolut bästa transistorslutsteg jag hört med en helt annan upplösning än originalet ;)
- Det skramlade tyvärr sönder under flytten till Sverige

Detta betyder naturligtvis inte att jag på förhand dömmer ut alla isolationstransformatorer men jag är försiktig och skulle aldrig köpa en sådan utan att ha prövat den i den egna anläggningen. Grendosan från DSS - som Bunkert visade bild på - finns med inbyggd skiljetrafo (=NTL-5) och det kan säkert vara riktigt bra men av nämnda orsak var jag för "feg" att pröva en sådan....

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/03/20 :  14:10:23  Show Profile Send Klenkar a Private Message
jag är obstinat!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Tommy W
Semesterfirare

24 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:05:49  Show Profile Send Tommy W a Private Message
Ojojoj! Vilka häftiga reaktioner om mina "synpunkter"! :-). Här var det "lågt i tak"! Området var tydligen mycket känslig för många!

Bunkert skrev: "Men kan du ändå försöka dig på att beskriva i ord hur "områdets värmeanläggning och dina grannars tvättmaskiner" påverkar ljudet i din anläggning. Skulle vara intressant att höra (läsa)"

Skulle vara intressant att höra hur man "hör" det!!

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:12:07  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag har aldrig förän vi provade nordost strömrenare hör en trafo tillföra något bra.. Endast negativa saker..

På 90´ts början hade man små renare som då ansågs bra.. Men då var digitalisen mer markerad så allt som mjukade upp lät väl "trevligare" kanske

Men senare som sagt har inget kunnat slå ut enbart "bra" indragen ström ..via "eget" system enbart till stereon delat mellan apparaterna ända vis centralen..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:20:56  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ja, det är inte helt fel.

M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/20 :  22:21:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Skulle vara intressant att höra hur man "hör" det!!

Jag har skrivit en del i tråden

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/03/21 :  00:35:55  Show Profile Send McEnroe a Private Message

quote:
Jag undrar om dessa apparater ger ren ström till ett bättre pris, eller på ett bättre/sämre sätt än motsvarande prylar med hifimärken tryckta på chassit?


Hej Bunkert!
Enl prislistan gör dom det.Men matcha med omdöme.Dyra grejor hör väl ihop.Jag är en sån som lyssnar lite med ögat.Det är väl inte alltid rätt.Hoppas du hittar rätt!

I was talking to myself!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/03/21 :  01:03:55  Show Profile Send esl a Private Message
mayro
Tolkar det som om du tror att det är bra att dra en SEPARAT ledning fån proppskåpet till varje apparat????

Fullständigt fel i så fall!
Om man inte har skiljetransformatorer möjligen.

Eftersom det är potentialändringarna mellan apparaterna som ger upphov till störningar, skall potentialerna hållas så LIKA som möjligt mellan de olika apparaterna, eller hur??

Att sätta proppskåpet 10 cm från apparaterna är en sak, det är det bästa..
Men varför dra en ledning från varje apparat (minst 3 meter) EXTRA?
De dynamiska potentialskillnaderna mellan apparaternas referenspunkter ÖKAR ju då!

Större strömmar drivs då mellan apparaternas SIGNALKABLAGE pga dels ökad impedans i nätkablage och dels från påstrålat E samt H fält.

Vad betyder "digitalisen" ?

/esl

Edit stafvel

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/03/21 22:39:39
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/03/21 :  01:19:11  Show Profile Send esl a Private Message
mayro:
gå den här kursen:
http://www.emcservices.se/index2.html?utbildning/konstruera.html~mainFrame

På den förklarar Ulf varför du skall ha nätfiltrering samt skiljetransformator.
Du får göra räkneexempel där du ser hur många dB dämpning de olika EMC åtgärdena ger.

Om du inte tror på vad jag säger så är det kanske bättre att lyssna på någon annan?
Att klippa bort ferritkärnor på apparater vilket ökar commonmodestörningarna med ca 30dB (Denvermod) det är att förstöra en apparat.

Ni andra.. gå inte på sådant trams!
Det är den enklaste sak i världen att dels höra dels mäta upp en ökad störnivå om man monterar bort befintilg filtrering!

Så länge man inte filtrerar själva Audiosignalen så kan man inte ha FÖR MYCKET filtrering eller skärmning.
Det blir naturligtvis dyrt och väldigt lite nytta med det 7de filtret.
Det blir heller inte dubbelt så bra med två nätfilter.

/esl



Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/21 :  02:07:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag delar i princip Esls syn på detta. Jag har tre isolertrafos på vardera 600VA med flytande jord i anläggningen och de är kopplade till lågnivåelektroniken: källor, försteg och filter. Slutstegen går utan isolertrafo.

De isolertrafos jag har kostade mig under 500 kr totalt, surplusgrejor som jag själv byggde in i lådor.

Dynamiken försämrades inte i mitt fall i alla fall. Tvärtom tycker jag dynamiken förbättrades en aning pga tystare bakgrund.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/21 :  14:37:00  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Bernt!
Det där lät intressant!
Hur "lätt" är det att själv bygga dylika aparater?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/21 :  15:28:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hittar man rätt delar är det enkelt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/03/21 :  18:01:29  Show Profile Send eliot a Private Message
esl skrev
quote:
mayro
Tolkar det som om du tror att det är bra att dra en SEPARAT ledning fån proppskåpet till varje apparat????

Fullständigt fel i så fall!
Om man inte har skiljetransformatoer möjligen..

Eftersom det är potentialändringar mellan apparaterna som ger upphov till störningar skall potentialerna hållas så LIKA som möjligt mellan de olika apparaterna, eller hur??

At sätta proppskåpet 10 cm från apparaterna är en sak, det är det bästa..
Men varför dra en ledning från varje apparat (minst 3 meter) EXTRA?
De dynamiska potentialskillnaderna mellan apparaternas referenspunkter ÖKAR ju då!

Större strömmar drivs mellan apparaternas SIGNALKABLAGE pga dels ökad impedans i nätkablage och dels från påstrålat E samt H fält.

/esl

Helt rätt
Jag har olika säkringar till vänster och höger sida av mitt vardagsrum och när jag fick hjälp av en (elektriker-)kompis att dra jordad ledning till vardagsrummet så var jag rädd för att det som esl skrev skulle hända. Jag har nämligen det vänstra slutsteget anslutet i den vänstra väggkontakten och den högra i den högra
- tyvärr fick jag rätt och det brummar nu så skönt

Tyvärr räcker inte min vanliga nätsladd från vänstra slutsteget till högra stickkontakten men jag har prövat med en längre nätsladd av sämre kvalitet och då upphör brummet. Enligt välkänd (gymnasie-)fysik så induceras en ström i en slinga om magnetfältet inuti slingan ändras....

/Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/21 :  18:26:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En sak som hänt mig är att man har två olika faser i samma rum och anslutit apparater i båda, det brummade en hel del kan jag säga...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/03/21 :  18:53:20  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har faktiskt en ännu större jordslinga då min antennjord och nätjord är förenade men inte i lägenheten utan längre bort så att jag har ett mycket högt brumm om jag inte använder en Avstörningstransformator på antennuttaget som denna



som man kan köpa hos Ljudmakarn

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/21 :  23:17:48  Show Profile Send mayro a Private Message


konstigt att ni "proffs" säger en sak och mina praktiska erfarenheter en annan

Sedan Esl

quote:
Om du inte tror på vad jag säger så är det kanske bättre att lyssna på någon annan?
Att klippa bort ferritkärnor på apparater vilket ökar commonmodestörningarna med ca 30dB (Denvermod) det är att förstöra en apparat.

Ni andra.. gå inte på sådant trams!




Trevlig "ton" du har...tyder på en rent "fantastisk" kunskap att använda sådan "ton" som du gör


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000