HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Funderingar ang. centerbygge.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/03/17 :  17:09:48  Show Profile Send bjornsva a Private Message
Jag har börjat inhandla material till ett par ProAc kloner och ska under samma resa även bygga en matchande centerhögtalare http://audioclone.free.fr/proac2.5center.JPG som jag lådmässigt kommer modifiera en aning. Jag tänkte göra den 22.5cm hög ist för 21.5cm för att få samma mått på baffeln som i frontarna och så tänkte jag göra den 44.5cm bred ist för 45.5cm för att få in den i Oppli bänken.

Det jag skulle behöva lite hjälp med är om det verkligen är optimalt med en annan diskant än i frontarna iom att den ger liv åt allt ljust? Filtret på ritningen borde ju iofs vara anpassat för en bra klangmatchning men hur tror ni det skulle bli om jag använder precis samma element och filter i centern som i frontarna? Jag skulle alltså köra Scanspeak D2010/8513 och 18W/8535 (18S/8535 i centern) + samma filter i alla tre högtalare.

Jag, som glad amatör tycker ju detta borde ge en bättre klangmatchning än om man börjar blanda in andra högtalarmärken.

Vad säger/tror ni?

Edited by - bjornsva on 2006/03/19 17:51:46

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/03/19 :  17:53:11  Show Profile Send bjornsva a Private Message
Tror ni det har någon negativ påverkan om jag kör kombinationen 25mm/19mm MDF även till centern? Det känns onödigt att köpa en 22mm skiva när jag kommer ha spillmaterial från MDF'en som används till frontarna.

Edited by - bjornsva on 2006/03/19 17:53:47
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2006/03/19 :  18:55:36  Show Profile Send mjon a Private Message
Jag skulle utan tvekan köra samma diskant som i frontarna, och även testa med samma filter. Du kan dock få lite problem med centern om du slänger in den i en bänk. Då kommer bänken att fungera som baffel så samma som frontarna blir det inte. Det är dock en bra början att använda samma element. Resten får man lösa senare... :-))
Go to Top of Page

bjornsva
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/03/19 :  19:14:02  Show Profile Send bjornsva a Private Message
Jo, jag har förstått att denna placering kommer ändra ljudbilden en aning så det är ju väldigt svårt att säga något definitivt på förhand. Säg att jag bygger denna center efter måtten i mitt första inlägg och det visar sig vara en dålig klangmatchning eller att diskanten blir skrikig osv p.g.a. ändringar från originalritningen, löser man detta främst genom ändringar i filtret eller måste man justera måtten på lådan (bredden måste dock hållas till 44.5cm )

Edited by - bjornsva on 2006/04/05 16:37:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000