Author |
Topic |
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 14:39:36
|
Hej.
Det mest ställda frågan, vilka högtalare!!! Har sålt minna gamla (ML) för att köpa något med mer driv i (rock musik).
Tyvärr har jag tappat all inspration för detta!!!!!!!!!! Jag söker då en spelglad rackare så att man börjar stampa tackten till Pear Jam igen.
Rum 25kvm Kringutrustning Unico Pre/DM (150w) Nad 500i Budget max 20 000 begagnade!
Egna förslag (utan att ha lyssnat) Amphion Bc A2
Andra förslag! |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 14:42:31
|
Nu kommer jag att vara en tråkmåns , men känner du dig lite less på det. Ta då en pause på nån månad innan du börjar att leta. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 14:53:31
|
pi60?
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 15:02:28
|
Solklart tips måste bli ett par beg vienna.. Dom kan rocka rätt bra. Samt är relativt enkla att få att låta bra...
Och dom kan spela utblommande bas så dom "känns" större än dom är...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
hman
Member
159 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 15:11:25
|
Att välja högtalare är det svåraste man kan göra. Även jag skulle recommendera att Du väntar till det att motivationen och inspirationen har återkommit.
Eftersom jag inte har lyssnat på "Rock" högtalare seriöst på flera år det svårt att komma med rekommendationer. Själv har jag ett par Stridbeck högtalare som har hängt med sedan 1998. |
Price is what you pay. Value is what you get. Buffett |
|
|
Tommy W
Semesterfirare
24 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 15:16:03
|
Provlyssna Klipsch!!Dom rockar fett!! |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 15:22:12
|
Ja Vienna kan jag ochså rekomendera!!
Iallafall för rock men se till att skaffa förstärkeri med DRIV ochså bara för annars faller det snabbt platt!!
Men visst.. Varför inte en Beethoven Baby Grand typ begagnad?? |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 15:26:24
|
Planera noga (ta det lungt) och försök hitta högtalarna som verkligen har allt, så att du inte behöver byta igen sen. Det är så lätt att man bara fokuserar på något visst och/eller överkompenserar, så sitter man där missnöjd sen. Inkörsport till en byteskarusell. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 15:26:53
|
Bytte själv från ML Harbeth compact7. Att gå från mellan och diskant upplösning i elektrostatvärlden till lådor kan vara svårt. Harbeth fixar det. Kommer att leva länge med mina. ML stannade i 8 år. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 15:26:54
|
exakt Mahler |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 15:56:52
|
Köpte mina högtalare med syftet att spela tyngre musik än det pling-plongande som demas i lama hifiaffärer och på mässor. Dock gillar jag även jazz och det ska ju också svänga och engagera.
Efter ett par års lyssnande i prisklassen 20-30 tusen föll valet på von schweikert VR-2, har inte haft anledning att ångra mig. Just drivet och engagemanget är paradgrenen på dessa, kostade 25 nya har sett begagnade för mkt mindre än så tex http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8135
modellen ovan (edit: vr-4jr) vore en dröm att byta dem till och jag har sett någon som gått ner i 25-30 begagnat... suck...
Visserligen blir det lite så här i dessa trådar att man "promotar" sina egna grejer, men jag anser att jag gjorde ordentliga lyssningar i flera år innan jag klippte till så... mina rekommendationer får de och märket reservationslöst.
Hoppas du hittar inspirationen igen!
/Johan |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2006/03/17 15:57:35 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 16:10:50
|
Monitor Audio låter grymt bra till rockmusik, jag kör Gold Signature 20 (23.000 nypris, jag köpte dem dock med prut för 19.500 i en affär) som är mycket allround. De har ett dynamiskt och snabbt ljud med bra timing, vilka är väldigt viktiga parametrar till rock- och hårdrocksmusik. Vienna funkar med rock, men inte lika bra som Monitor Audio enligt mig.
Du bör använda typ Naim eller motsvarande (dvs driv och dynamik) för att Vienna ska funka till sådan musik. Monitor Audio har drivet i sig mer än Vienna och kräver inte sådan elektronik för att låta bra till rock. Allt från Bad Religion till Sophie Zelmani och klassiskt låter bra med MA. Mycket allround högtalare alltså, och mer neutral än Vienna som spelar mer "varmt".
EDIT: Har du ett stort rum och hittar ett par begagnade Dali Helicon 400 är de nog ett ännu bättre val än Monitor Audio. Låter mycket bra till rockmusik men är även väldigt allround i övrigt. Kräver dock mycket yta som sagt.
Och som Mayro skriver nedan så låter även Usher CP-6371 bra, även om de är väldigt stora och fula enligt mig så låter de mycket bra och är också allround. Funkade bra till rock när jag lyssnade hos Unbeliever. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/03/17 16:35:00 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 16:24:21
|
usher???Unbeliver säljer väl ett par sådana här på forumet... Jag har själv aldrig hört dom.. Men det har ju stått bra omdömmen om dom tidigare här...kunde det vara nåt att kolla upp kanske?
edit Såg unbelivers nick i en annan tråd och mindes ju hans va till salu..därför kom ja på dom.. Snygga o rejäla ser dom ut i alla fall.. Calle_jr har väl ett par beg compact också... två tips..som dessutom finns beg just nu.. Men jag har inte heller hört dom ..så enbart tips att kolla upp kanske.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/03/17 16:27:46 |
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 17:20:07
|
Tackar för all input.
Jag har varit i kontakt med Calle_jr och Unbelivers ang Compact och Usher men desa trevliga killar bor i Malmö området och jag i sthlm (i en månad till sen blir det Luleå!) Calles compact ser verkligen intressanta ut och priset är rätt, men jag skulle vilja lysna innan!
Sedan var det en kille som sålde att par Vienna (komer inte ihåg namn) men det var ca 27tkr vilket är lite över budget.
Det är frustrerande att vilja spela musik men inte hitta sug att köpa! Konstigt igentligen. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 17:25:29
|
men va sjutton.. Åk ner och hälsa på grabbarna bara.. Bara med den "titten" och lyssningen där hos dom får nu nya vyer.. Får träffa goa gubbar.. och kan säker "kinesa" i någons soffa.. Annars tittar du upp till mig en sväng o slafar här bara... Sedan har dina batterier laddats en del ...och suget efter hifi återkommer..
edit.. rättade en anings. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/03/17 18:58:56 |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 17:28:15
|
En het man på ett annat forum har percis inhadlat Vifa talare för 5,5k. Han är fet nöjd. Hittills, måste tilläggas. |
|
|
Archelon
Member
86 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 18:56:42
|
ett par gammla jplhögtalare :p väldigt mycket rock enligt mig :=]
/ olle |
|
|
balrog
Member
391 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 21:39:21
|
quote: En het man på ett annat forum har percis inhadlat Vifa talare för 5,5k. Han är fet nöjd. Hittills, måste tilläggas
Brukar vara inne och läsa lite där ibland.......han byter väl högtalare rätt ofta.Inget fel med det heller. |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/03/18 : 14:50:57
|
Monster Grattis! Du är troligen inne i en utvecklingsfas som lyssnare. Använd tiden att lyssna på levande musik, gå på kyrkokonserter och jazzkonserter. Undvik att lyssna till reproducerat en tid och njut av sensibiliseringen. Det "perfekta" ljudet finns inte i stereoanläggningen, men de kan vara en bra källa till förströelse och mental återhämtning när det stämmer. Men det har väldigt lite att göra hur mycket pengar det kostat.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2006/03/18 : 17:14:33
|
Matte76 !!! Och som Mayro skriver nedan så låter även Usher CP-6371 bra, även om de är väldigt stora och fula enliigt mig.... Smak är personlig jag vet, men inte är dom fula heller, skäms på dig matte !! Faktum är att dom flesta som sett Usherna tycker att det bland det snyggaste dom sett i högtalarväg... link : http://www.usheraudio.com/speakers-6%20series.html Eller kanske det är glasögon som behöns Matte76 :=) Mvh |
|
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 10:17:18
|
Jag tycker Bo:s tips är klockrent! Njut av livemusik ett tag. Inspirationen kommer att komma... |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 10:29:45
|
quote: Smak är personlig jag vet, men inte är dom fula heller, skäms på dig matte !! Faktum är att dom flesta som sett Usherna tycker att det bland det snyggaste dom sett i högtalarväg... link : http://www.usheraudio.com/speakers-6%20series.html Eller kanske det är glasögon som behöns Matte76 :=)
som du själv skriver, smak är personlig. Visst finns det fulare högtalare än Usher (Ino och Avantgarde Duo tex), men det finns ju också många snyggare...stora svart-blanka högtalare räknar jag inte till kategorin "snygga högtalare", tyvärr! Glasögon behövs inte, jag har linser! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 14:29:53
|
Jag är benägen att hålla med Matte76 här... Usher ser ut som "kolla, jag har blivit rik och köpt ett par flådiga högtalare". Lite som att ha en nybyggd lyxvilla i Båstad istället för ett sekelskifteshus i Mölle...
Giller mer högtalare som utstrålar en lite mer blygsam, tidlöst klassisk kvalitetskänsla...
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 14:35:06
|
Blue: Har samma "smakrikning" som du ...direkt "fula" är dom väl inte (enligt mig)...men lite "vulgo"... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2006/03/19 14:38:04 |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 14:49:18
|
Tur smaken är som baken!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|