HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mini Aleph - hur många watt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/29 :  00:27:55  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ja...Enligt det jag läst på DIY-audio så skall Nelson Pass ha använt sig av NTC-motstånd i Aleph-konstruktioner.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/29 :  01:13:33  Show Profile Send ohmega a Private Message
Äsch...det skiljde bara på lite drygt 1W vid ändring av matningspännig på 0,5 Volt...inte mycket att hänga upp sig på. Men som sagt..man blir ju lite nyfiken på de olika lösningsaternativen som dyker upp..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/04 :  10:01:09  Show Profile Send Goffe a Private Message
Effekt beräkningar till Aleph:
http://domainedupossible.free.fr/pagemus/ALEPH5/Aleph-Power.xls
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/04/04 :  13:55:52  Show Profile Send trango a Private Message

Intressant detta med mini Aleph. Jag ligger själv i startgroparna för ett bygga av en fyrkanalig SMD miniA som jag planerar bygga i HiFi2000 lådor. De lådorna kan beställas från audiokit.it.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/04 :  14:03:27  Show Profile Send ohmega a Private Message
Goffe:

oki..bekräftade vad jag räknat fram. Väldigt många parametrar på kylningen bara....där blev jag lite osäker..termisk resistans mellan kapsel och kiselbricka (t ex), termisk resistans för själva kiselbrickan & sen termisk resistans mellan kiselbricka och kylelement.

Borde gå at få ner lägre med kiselfett va?...enligt databladet 0,24...kanske lite optimistiskt värde?

Edit: Stavning

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/04/05 05:06:00
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/05 :  06:06:49  Show Profile Send ohmega a Private Message
Trago: DÄR ä den hemsidan...med lådorna..Tack

SMD...löder du det med vanlig lödpenna/lödstation? Själv är jag inte tillräckligt skicklig att löda ytmonterat på det sättet. Med varmluft & lödpasta går det dock fint.



Jag funderar lite kring termisk resistans...alltså värmeöverföringen mellen kylare & trissa är ju viktig.

Jag undrar...i elfa-katalogen finns inga brickor specifikt för TO-247-kapslar..ämm är brickor för TOP3 användbara för TO-247.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2008961.htm

Och...behöver man använda sig av dessa brickor överhuvudtaget...räcker det inte med kiselfett och isoler-bussningar för skruv?

Edit: Tillägg av länk

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/04/05 06:31:55
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/04/05 :  06:32:28  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag kör med elfas top3 alu oxid.i min 5:a

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/05 :  06:34:11  Show Profile Send ohmega a Private Message
hoktuna: Tack för snabbt svar

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000