HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 om historiska tolkningar mono
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/03/17 :  00:16:09  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
snodde till mig en box med Artur Schnabels legendariska tolkningar av Beethovens samtliga pianosonater när jag var i Berlin för ett tag sedan...

sanslöst bra skivaffärer har dom där, men dyrt i Euro för en svensk...

jätteosäker på om det e av pietet eller andra skäl som utgåvan e genomgående i mono

Schnabels spelstil e en helt annan än moderna tolkningar--han spelar snabbare, med ett väldigt driv som för att visa att hans kunnande omspänner hela verket...

jag undrar bara mycket över min reaktion inför det ljud-tekniska: jag blir snabbt uttråkad av mono! brus och sånt stör mig inte alls--utan det e en viss platthet eller avsaknad av rumsligt djup i ljudbilden som stör mig...

någon som kan kommentera?

e det en vanesak bara?

märker också att mitt intresse för flerkanal, som en tid varit inriktat på SACD och DVD-audio, håller på att avta helt...lyftet där verkar ha legat i att en del av inspelningarna har en väldigt stor dynamik eller vad det heter...e bra inspelningar helt enkelt...

om det sedan kommer ut i två eller fyra kanaler--jag kan inte säga att jag bryr mig...vad säger ni andra?

men stereo-effekten vill jag tydligen inte vara utan; varför e den så viktig?

och varför simulerar man inte fram den när man ger ut historiska inspelningar?

glad för alla kommentarer!

stefan

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/03/17 00:18:00

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/03/28 :  08:47:56  Show Profile Send poppen a Private Message
Kanske blir bättre ifall du bara lysnar i en högtalare. Innebär ljud ur en högtalare.
Man kan ju då lyssna i ett annat rum. då srörs man inte av frånvaron av stereo djup.
Att gjöra fusk stereo det gjorde man på 60 -talet av gamla mono utan att det blev bättre.
Att han spelar snabbare är bara ett stort pluss. Lyssna på tidstrigna pianister som spelar på piano forte pianon så förstår du vad jag menar.
Beethoven i långsama tempon med legaton och mycket vibrato är förhoppningsvis en parantes i musikhistorien. Musiken skrevs inte så.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000