Author |
Topic |
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2005/10/20 : 22:34:22
|
Om ni gillade hennes debutalbum kommer ni inte bli besvikna på det andra "Piece by piece" som jag tycker är bättre i alla avseenden.
Min musiktokige kompis var över ikväll och lyssnade och han tyckte att det var ett av årets bästa album och jag som inte lyssnar på riktigt allt som släpps kan nog bara hålla med...bästa köpet så här långt |
Musiclover! |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/20 : 23:04:43
|
Hmm.. Köpte hennes debutalbum, men gav bort det efter 1 månads lyssning och har inte ångrat mig ännu. Får försöka hitta en lyssning på detta och se om det passar bättre.
Fortfarande "Demo-tape" känsla över inspelningen ?
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/10/20 : 23:10:44
|
He he - det var jag som lurade in dig i det köpet, Zalve! Jag ångrar fortfarande inte att jag har skivan, även om den inte tillhör topp 5.
Kul Andersson att det kommit ett nytt album. Det skall jag köpa. Jag tycker tjejen har potential. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2005/10/20 : 23:12:34
|
Att kalla hennes första platta för "Demo-tape" är ju en ganska kraftig överdrift även om plattan har sina brister och då framförallt lite jobbiga S-ljud. Att plattan har OK ljud kan nog de som var hos Ino på den demo som Cyber fixade intyga... Den nya plattan är bättre ljudmässigt och det vill nog till äkta audiofilinspelningar för att det ska bli så mycket bättre. Tyvärr finns antydningar till lite hårda S-ljud kvar på vissa spår. Vad gäller det musikaliska innehållet så är det klart bättre.
Edit: Analfabetism... |
Musiclover! |
Edited by - Lt Andersson on 2005/10/20 23:14:15 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/20 : 23:21:32
|
Låter som att andra plattan kan vara bättre.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2005/10/21 : 15:36:15
|
Symtomatiskt att man på ett hififorum i första hand stör sig på s-ljud på en skiva... Bekräftar ungefär varje fördom man kan ha om hifi-nörderi. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2005/10/21 : 16:35:24
|
quote: Symtomatiskt att man på ett hififorum i första hand stör sig på s-ljud på en skiva... Bekräftar ungefär varje fördom man kan ha om hifi-nörderi.
Om man diskuterar inspelningskvalitet och detta (S-ljuden) är det största felet på en inspelning varför får man då inte nämna det???? Varför har du fördommar om dig själv filikoster, du är väl lika mycket nerd som alla andra på detta forum? Eller är vi inte alla nerdar här... |
Musiclover! |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/10/21 : 20:40:40
|
Gillar plattan klart skön . |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2005/10/21 : 21:31:21
|
Skönt att man inte är ensam om det |
Musiclover! |
Edited by - Lt Andersson on 2005/10/21 21:32:03 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 08:36:17
|
Katie Melua ja,
Gick själv på "buzzen" och klippte till på debutskivan ganska nyligen!! Hon hade ju sålt MAASSOR av skivor i England och Irland !! Trevlig mysig röst och för all del söt tjej och bra ljud på plattan men inte mkt mer tyvärr! Skivan lyfter aldrig från marken riktigt!
Sen har hon tyvärr gjort en i min mening platt och yttlerligt sömnnig tolkning/cover av Jeff Buckleys mästerverk Lilac Wine som jag knappt kan lyssna på! Har man hört originalet går det inte att lyssna på Meluas tolkning! :)
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/01/09 : 14:39:52
|
Har lyssnat på båda skivorna nu och jag är imponerad av henne. Gillar musiken och soundet, får mig att slappna av och drömma mig bort |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/01/09 : 15:25:53
|
JAG gillar henne !!
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2006/01/09 : 16:12:03
|
Själv köpte jag Piece by piece först, den tycker jag är riktigt bra. Köpte första skivan i efterhand och den är absolut inte lika bra på något plan.
/J |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2006/01/09 : 22:09:59
|
Jag gillar hennes stil - köpte förra skivan för ett tag sedan. De första 4 låtarna är bra, men sedan är materialet klart sämre.
Några hårda s-ljud har inte stört mig. Jag får väl lyssna igenom den igen och se, men kanske är det mer anläggning än skiva som är problemet? I övrigt var ljudet väl ok - det är sällan det går över den nivån på mainstream skivor.
Ska bli intressant att höra den nya skivan. Singeln 9 million bicycles är ganska bra, men ingen aha-upplevelse IMHO. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 02:07:06
|
Hittade några trådar om denna tjej., så jag tog den som det var mest posts i.
Vi är väl ett gäng som kommer ihåg att Katie, inte fick så fina ord av en recensent i DN för ett BRA tag sen. Döm om min förvåning, när jag idag, fick svar från DN. Tyvärr inget annat än ett standardsvar,,, men det är ju nåt att fortsätta mailkonversationen med. För det tänker jag.
Ni som inte har läst tråden. Här finns den i arkivet. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=29795&
Tack för ditt mejl!
Jag får väldigt många mejl och hinner inte genast svara på alla. I många fall svarar jag helt enkelt genom min kolumn på fredagarna. Vill bara att du ska veta att jag läser alla mejl och ser till att de frågor du tar upp förs vidare till rätt instans.
Med vänlig hälsning Lilian Öhrström
Inte illa. 2004/06/06 till 2006/03/28. Snacka om LÅNG handläggningstid. |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 02:16:59
|
Inte så jättefärsk, men allas vår favvotidning DN gjorde visst en recension på en spelning av Katie Melua som finns att läsa på följande adress: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1323&a=531011
Rubriken lyder som följer: Humorlöst Katie Melua gör muzak-fluff av gamla rockhittar. |
Edited by - Passerati on 2006/03/28 02:21:56 |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 09:08:20
|
Jag har fastnat för hennes debutplatta, tycker den är lite mindre strömlinjeformad än den senaste.
Detta är en skiva som rullar igång fredagskvällen medans en Pasta Carbonara och en flaska Club Privado avnjuts tillsammans med sin älskade.
|
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
|
Topic |
|