HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rörhäck biasfråga....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/03/15 :  07:41:11  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Håller på med mitt rörbygge, en gitarrstärkare..

Har en liten fråga ang biasen.
Jag har avvikit lite från den ritning jag utgår ifrån när det gäller nättrafon. Orginalet har en sekundär med mittjord och ger således 2x275V. Min är har enkellindad sekundär och således skiljer likriktningen sig åt...
Ritning finns här:
http://web.telia.com/~u43514826/BIAS.pdf

Min stärkare ser alltså ut enl alt.1 i PDF:en och orginalet ser ut enl alt.2.

Frågan rör hurvida det går att plocka biasspänningen som jag tänkt. Som jag förstår det borde jag klara biffen lika bra i min variant som i orginalversionen... Men jag vill dubbelkolla med er experter först, vad tror ni?

Bias-kretsen finns här:
http://web.telia.com/~u43514826/Phase%20inverter%20&%20Power%20amp%20Schematic.pdf

Biasen från p-supplyn kopplas då till anslutn "D".

Tackar på förhand för visad uppmärksamhet.

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/03/15 :  20:15:26  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Alternativ 2 fungerar, men jag tror inte att alternativ 1 gör det. Biaskopplingen behöver en referens till jord för att fungera. Mittuttaget är således viktigt.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2006/03/15 20:16:21
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/03/15 :  20:23:20  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
båda kommer att funka...

referens till jord har båda... iom att minus är ansluten till jord..
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/03/15 :  20:30:39  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
gammelnalle, är du säker på det när biasdioden också är vänd med minus "utåt" ?


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:32:03  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
jorå... jag har testat själv...
men tro inte på mig...

kolla själv ...
men även Jennings som tillverkade VOX-förstärkare gjorde/gör så..

kolla här tex:
http://www.drtube.com/schematics/vox/ac50jp.gif


"grejen" är just kondingen innan "minus"-dioden...
http://web.telia.com/~u43514826/Phase%20inverter%20&%20Power%20amp%20Schematic.pdf
(33n 600V)



Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:38:37  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Tittar man på strömslingan för biasnätet får man två motriktade dioder så det funkar inget vidare.

Kopplingen på slutsteget har både katod- och fix bias. Kanske enklare att byta katodmotståndet till något väl uträknat värde och referera styrgallren till jord? Speciellt med tanke på den för EL84 rätt höga anodspänningen du får.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:46:08  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
quote:
kolla här tex:
http://www.drtube.com/schematics/vox/ac50jp.gif
På det schemat har transformatorn mittuttag kopplat till jord, så den kretsen fungerar. Men på alternativ 1 här ovanför är dioderna motriktade, som Jax påpekar, så det kommer inte att gå.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2006/03/15 21:49:45
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:54:00  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
hmmm skickade visst fel gif:
http://www.drtube.com/schematics/vox/ac501965.gif


men OK den har en referens till MITTJORDEN på glöden!!
b
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:54:39  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
quote:
KONDENSATORN lär ta bort likspänningen från likriktaren... och dioden på förstärkarschemat gör AC till en MINUS-spänning (för bias)Zenerdioden stabbar den till -24V...
Utan referens till jord i transformator-änden får du ingen minus-spänning efter dioden…


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:58:52  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
quote:
hmmm skickade visst fel gif:
http://www.drtube.com/schematics/vox/ac501965.gif
Det där är en annan koppling, dioden sitter inte i serie med bias-kretsen utan parallellt över reservoirkondensatorn. Den fungerar.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:59:12  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Kopplingen i GIF-schemat där fungerar däremot. Diodens katod är jordad och anoden är kapacitivt kopplad till ena sidan på högspänningslindningen. Följ strömslingan får ni se.

(Glödens mittuttag är anslutet till jord).

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/03/15 :  22:28:14  Show Profile Send gongken a Private Message
Ok grabbar, är jag rökt med min trafo eller, jag har nämligen ingen mittjord i trafen...
Kan jag få bias på annat sätt än jag tänkt?

Jax: Min ritning är lite felaktig, 125R och 47u ska bort. De härstammar från en tanke att koppla i klass A. 1ohm rakt till jord och troligen en 18V zener istället, men det hjälper ju inte om jag inte kan få nån minusspänning ur min trafo... eller?

Tacksam för alla råd o tips..

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/16 :  00:46:23  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Titta på schemat som gammelnalle länkade till med kapacitivt kopplad shuntdiod, det funkar.

Fast det är bättre att köra ostabiliserad bias, då följer den med variationerna i anodspänning på grund av nätspänningsvariationer.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/03/16 :  08:16:56  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag är ledsen men jag fattar faktiskt inte hur jag skulle få negativ spänning ur den kopplingen... Minus på bryggan är ju kopplad till jord, har man då inte satt den absoluta nollpunkten till jord? Kan man få ÄNNU lägre spänning ur trafen än så??? Jag menar, katoderna är ju kopplade till jord, jag måste ju ha lägre spänning än så...

Jag skriver ovanstående för att visa hur jag förstår det, sen är jag ju medveten om att jag har fel, men kanske någon vänlig kan förklara hur och var jag misstar mig...

Andreas

PS, kan jag få ostabiliserad bias med min traf, är det ostabbad i giffen?

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2006/03/16 08:24:35
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/03/16 :  09:03:50  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
quote:
Kan man få ÄNNU lägre spänning ur trafen än så??? Jag menar, katoderna är ju kopplade till jord, jag måste ju ha lägre spänning än så...
Exakt! Det är precis vad som händer.

Antag som exempel att växelspänningen på lindningen ger 200 Vrms. Eftersom diodbryggan har två dioder anslutna till jord kommer lindningens mittpunkt att kopplas till jord där. I lindningens ena ände kan vi således mäta cirka 100 Vrms relativt jord.

Antag nu att växelspänningen i ett givet ögonblick har sitt högsta värde, cirka 140 V, samtidigt som kondensatorn som sitter i serie med biaskretsen (jag kallar den seriekondensatorn) har 0 volt i andra änden eftersom dioden kopplar den till jord där.

Seriekondensatorn laddas upp till 140 V. När växelspänningen i nästa halvperiod minskar först till noll och sedan går ner till till -140V, kommer seriekondensatorns spänning att ”följa med” och vilja skjutsa ner spänningen vid dioden till -280 V.

Eftersom dioden spärrar i detta läge kommer kondensatorn parallellt med dioden (jag kallar den reservoirkondensatorn) att laddas av denna negativa spänning.

När växelspänningen därefter går positiv igen följer seriekondensatorn med, och när växelspänningen blir positiv kommer dioden att ”nagla fast” bortre änden på seriekondensatorn vid jord. När växelspänningen återigen når 140 V, har seriekondensatorn laddats om och förloppet kan börja om igen.

Reserviorkondensatorn bygger således upp en spänning som är negativ relativt jord. Gick det att hänga med?

Det här btw är precis samma mekanism som används i likriktarkopplingar som dubblar eller trefaldigar spänningen från transformatorn.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/03/16 :  11:10:10  Show Profile Send gongken a Private Message
Tackar LennArt, efter lite ritande och räknande fattar jag hur kretsen fungerar...

Då har jag ritat om min Powersupply här:

http://web.telia.com/~u43514826/Power%20Supply%20Schematic.pdf

Är det korrekt? Kan jag koppla den till biaskretsen som återfinns rödmarkerat i detta schema:

http://web.telia.com/~u43514826/Poweramp%20bias2.pdf

Kommer kretsen i sin helhet att fungera tror ni? Vilka värden ska jag ha på komponnenterna i schuntkretsen? Kan jag planka värdena på komponenterna i orginalritningen? (som är här http://www.drtube.com/schematics/vox/ac501965.gif )

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/03/16 :  11:44:18  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Varför planka värderna??
Du behöver inte 50V....

det räcker med EN KONDING precis som du hade original... (diod och konding i serie)ellyt till jord....

Gjorde en test med en 28V trafo (tomgång) Helvågslikrikning.... samt diod konding (0,47µ) samt ellyt 100µ/50V --- Tomgångsspänning mot minuspolen på likriktaren (Chassie) = -14V obelastad..

Återgå till originalschemat....

OBS att värdet på kondensatorn påverkar storleken på din minusspänning.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/03/16 :  13:40:12  Show Profile Send gongken a Private Message
gammelnalle: Kan du förklara lite mer ingående (typ rita lite kanske) hur du kopplade, jag kan nämligen inte heller förstå hur det skulle funka (teoretiskt alltså)... Dioderna i bryggan är ju faktiskt motriktade strömmen, till minuspolen...

Hade du något kopplat till plusanslutningen på bryggan?

mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/03/16 :  14:43:40  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Tycker nog att Lenn Arts förklaring var bra..

Men varför tro på mig:

Fram med lödkolven, en trafo 5 dioder 2 motstånd två elly´ter och en minst 0,033uF (gärna större)

koppla 4 av dioderna precis som vanligt (Graetz-brygga) ansluten ellyt mellan + och minus. ANVÄND SEN MINUS SOM REFERENS !!!!

MÄT AC (övre ingången till bryggan) och till "jord" (dvs -)(jord-chassie)
OM DU HAR spänning där (AC) kan du ta ut en AC via en konding. "Minuslikrikta" (bakvänd 1n4001 e.dyl) Nu kan du koppla in
en ellyt från Anoden till minus (jord) och mäta LIKSPÄNNINGEN över den kondensatorn... (som alltså skall anslutas till D i din förstärkarschema....)

Du kan gärna testa med en liten trafo för att se att det funkar... (inga "dyra" kondingar behövs..)



b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/03/16 :  19:42:53  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
en bild på experimentet...

trafon gav 28V tomgång...
5 st 1n4001
1 st 47nF 160V
1 st ellyt 100µF/50V

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/16 :  20:27:00  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Du ska mäta från bryggans minus, gammelnalle.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/03/16 :  21:14:18  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
OOOOOOPPPPPPPSSS!!!


Vilken fadäs.... jag ber SÅ mycket om ursäkt...
(labben gjordes under en lektion... så det finns INGA förmildrande omständigheter...)

Men jag vet att jag även har gjort detta !! 100%... och att det t.o.m. finns beräkningar för detta... i TUT av Kevin O Connors...



men jag återkommer......
en rodnadens skimmer på mina kinder...


Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/03/17 :  09:14:21  Show Profile Send gongken a Private Message
Ingen fara gammelnalle.

Tack för ditt engagemang!

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2006/03/17 :  13:00:21  Show Profile Send megajocke a Private Message
Huvudspänningen som kommer från likriktarbryggan måste vara belastad för att det skall funka som det är tänkt i en sån här koppling, annars pumpas bara den positiva spännningen upp när man försöker dra ström ur polaritetsvändarkretsen.

47nF är ett väldigt lågt värde på seriekondensatorn, fast det beror på hur mycket ström som behövs. (Reaktansen ligger på c:a 70kOhm vid 50Hz). Seriekondensatorn bör vara ungefär lika stor som filterkondensatorn för bra effektivitet.

Tänk på att förstärkaren i original använder en liknande koppling, fast med en liten kondensator för att begränsa strömmen som går in i zenerdioden. Det funkar bra då man har en "normal" växelspänning i förhållande till jord. Jag tror inte att samma koppling funkar så bra med en likriktarbrygga då spänningen är flytande under den största delen av tiden, när likriktarna inte leder.

Edited by - megajocke on 2006/03/17 13:12:53
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/03/17 :  14:02:01  Show Profile Send gongken a Private Message
Ok..

Om jag nu väljer att använda mig av en sk "kapacitivt kopplad shuntdiod", vilka värden väljer jag på komponenterna?

Se ritningarna:

P-supply, komponenterna utan ifyllda värden
http://web.telia.com/~u43514826/Power%20Supply%20Schematic.pdf

Biaskretsen (har komponenterna i rött korrekta värden?):
http://web.telia.com/~u43514826/Poweramp%20bias2.pdf


Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2006/03/17 14:06:08
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/04/11 :  13:57:09  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
lite sent men:

http://www.drtube.com/schematics/marshall/9005.gif

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000