Author |
Topic |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 05:03:22
|
Uppgraderat anl.har jag gjort och nu är det lyssningsrummets tur att få sig en behandling.Hade tänkt börja med att dämpa väggen bakom högtalarna,reglar och gullfiber o.s.v.men helt plötsligt dök där upp en tanke av byggnadsteknisk natur.Väggen är en yttervägg byggd 1942,isoleringen består av någon sorts spån,om jag nu lägger till ca.tio cm.gullfiber på insidan vad händer då med impunkten ? Alltså,minusgrader ute,plusgrader inne och någonstans i väggen är det nollgradigt vilket i sin tur innebär utfällning av fukt.Flyttar jag denna "nollpunkt" med förödande förruttnelseprosess(fukt på fel ställe)som resultat eller händer det ingenting---? Tänker jag som är byggnadsteknisk analfabet alldeles fel eller---?
|
|
Michaels
Member
74 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 06:54:13
|
Det skall inte vara någon fara om du har något spån också i väggen men tänk bara på att väggen inte får bli för "tät", eller om den nu skall vara det så är det viktigt att det blir tätt men jag tror på icke plast..
Kan tänka mej att du måste ha 450mm och uppåt för att det skall börja bli kritiskt till att fälla ut fukten i väggen.. 400 - 450mm är väl optimalt på tak kan jag tänka, så inte över det.
//Michael
|
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 09:55:16
|
Hmm, borde inte väggen "göra sitt" precis som vanligt?
//Walter
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 19:41:00
|
Den var klurig!! Det borde inte göra ngn som helst skillnad, det är väl skillnaden i temperatur inne resp. ute (delta teta) som betämmer daggpunkten? Dämpisoleringen borde ju inte höja (eller sänka) rumstemparaturen så dramatiskt?
|
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 21:18:00
|
quote:
Väggen är en yttervägg byggd 1942,isoleringen består av någon sorts spån,om jag nu lägger till ca.tio cm.gullfiber på insidan vad händer då med impunkten ?
Hmmm. Spånvägg... Jag tror att du kan andas lugnt. Fördelen med spån jämfört med många andra byggmaterial är att det är ett levande material, som kan transportera fukt utan att ta skada, om jag förstått saken rätt. Jag har fått skäl att titta på saken då jag två gånger har skrivit uppsats om ekologiskt byggande och boende.
Är huset självdragsventilerat? Om man lägger till ytterligare isolering, som du gör, så kan man komplettera självdraget med en fläktförstärkning - frånluftsvenlilation. Då får man vad som kallas "dynamisk isolering", där du får en ytterst långsam luftrörelse inåt genom väggen. Denna möter värmen, som då överförs till tilluften genom en mycket stor värmeväxlare. Ett bra sätt att minska uppvärmningskostnaden. Vem vet - du kanske kan tjäna pengar i det långa loppet genom att skapa bra akustik i alla rummen?
Om jag var du, så skulle jag dock ta saken med en byggnadsingenjör som har erfarenhet av just dynamisk isolering - jag själv har som sagt bara skrivit uppsats om saken ;)
MVH /Morgan
*To boldly go where no-one has gone before?*
Edited by - Morgan on 2002/07/03 21:19:1 |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2002/07/05 : 00:50:16
|
Tackar för svar och tips,jag har nu pratat med en person som kan detta med att bygga hus.Inga problem sa han så nu är det bara att placera tummen rätt och börja spika.
|
|
|
|
Topic |
|