Author |
Topic |
|
anelar
Member
151 Posts |
Posted - 2002/06/26 : 13:10:19
|
Tjenare,
har gått och funderat länge nu på om jag skall riva isär min Denon 1550Ar och modda den lite. Ny klocka, byta nån konding och kanske nya op-ampar är ju inte så svårt att fixa. Nu är det ju så att LcAudio erbjuder hugade spekulanter att köpa ersättningsmoduler baserade på analog devices op825. Kostnad runt 40 euro stycket! Lite väl saftigt med tanke på att jag behöver 4st sådana moduler till min maskin. Nåväl rs-katalogen rycktes fram och jovisst man får op825 för 40 kr stycket. Borde inte vara så svårt att knåpa ihop en sådan ersättningsmodul själv eller hur?
Någon som har lyssnat på denna modul föresten? Eller som har några andra tips på modifieringar än ovan nämnda?
mvh Anders L
//Anders som för närvarande bygger två Aleph 60 monoblock |
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2002/06/26 : 14:31:47
|
Jag har moddifierat min Denon DCD-1650AR och där blandannat bytt op ampar. Jag har testad Burr Brown OPA 2134 och OPA 2604 och gillade ljudet från de sistnämnda bättre. Det är lite mer botten och kropp i ljudet med OPA 2604. (tyckte jag). Jag vet inte hur dessa stpr sig mot LC Audios op ampar, men det var i alla fall ett klart lyft mot de op ampar som satt original.
Då jag ändå var i farten så bytte jag likriktardioderna och paralellkopplade kondensatorerna i nätdelen och analogdelen. Läs mer om dessa tweak på http://www.svalander.se/teknik/modtips/modtips1.htm
En ny klocka har jag också byggt men ej monterat ännu. Jag anser dock Denon spelarna, även din, vara av så god kvalitet att de är värda lite tweaks.
Lycka till
|
|
|
Morello
Member
926 Posts |
Posted - 2002/06/26 : 14:45:48
|
Hej!
Vad är det för OP-förstärkare som sitter i från början?
Byter man OP måste man tillse att den nya passar impedansmässigt samt att den passar med den faskompensering som finns, såvida man inte omdimensionerar den också.
Byter man tex en Burr&Brown OP 37 mot en OP27 kommer det antagligen att självsvänga.
mvh
Joe Morello
-Time Further Out-
|
|
|
anelar
Member
151 Posts |
Posted - 2002/06/26 : 16:19:55
|
Stefan B: Kul att du hörde skillnad till det bättre. Vilken utav modifieringarna tyckte du gjorde mest skillnad? Vilken klocka är det du byggt och vad blev kostnaden?
Morello: Original sitter det 4 st op275 från AD i signalvägen. impedansmässigt borde dom stämma någorlunda eftersom LcAudio säljer sina moduler för att ersätta just op275 t.ex. Men det är sant, jag har inte kontrollerat detta själv. Tack för påpekandet...
Mvh Anders.
//Anders som för närvarande bygger två Aleph 60 monoblock |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2002/06/27 : 22:59:54
|
Bild på mitt cd tweak. BB OPA 2604 med en "dubbelmacka" bestående av en tantalkondensator och en Wima kondensator för att optimera strömförsörjningen.
Provade montera klockan igår men det gick inget vidare. Återkommer om det då det funkar i framtiden.
|
|
|
anelar
Member
151 Posts |
Posted - 2002/06/28 : 16:16:59
|
Stefan B : Ser trevligt ut, vad är det för värden på kondingarna? Sen har jag iofs blivit lärd att avkopplingskondensatorer skall sättas så nära kapseln på op:n som möjligt men om det låter bra så tror jag dig. Verkar smart att använda två typer av kondensatorer eftersom dom har olika frekvensegenskaper.
Tack för tipset!
//Anders som värmer lödkolven.. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 00:50:33
|
Hej!
Jo det där med dubbelmackor är inte dumt. Iof så har tantalyterna ganska bra egenskaper från början men det skadar ju inte att vara på den säkra sidan. Tantalyten bör väl vara så där en 4-10u och Wiman någonstans mellan 10-100n. Jag brukar hålla mig i det lägre spannet för bägge.
Enda anledningen att sätta dem där är för att motverka påverkan från andra aktiva komponenter inkopplade på samma rail och ev. egeninduktans i ledarna fram till OP'en. Så om man har en stabil och filtrerad matningsspänning behöver man inte ta i så man går över bord med avkopplingskondingarna. Även om jag håller med Josef om att man aldrig kan ta i tillräckligt vad det gäller filtrering av kraften
Jag håller själv på med en Denon DCD3000 som är väldigt lika Era maskiner och jag har satt i en egenhändigt konstruerad klocka samt OPA2604'orna. Nästa steg för mig är att ta tag i kraftaggregatet. Jag tänker byta trafo också eftersom all spänning i min maskin genereras från samma trafo.
För ett tag sedan moddade jag en Sony XA20ES med "dubbelmackor" och just dubbelmackorna gav en fantastisk skillnad på min maskin. Nu är det ju så att en "dubbelmacka" på detta viset inte är helt "enligt boken" pga att man lägger den mellan de två spänningarna(de flesta maskinerna har ju en negativ regulator och en positiv) och inte till jord vilket vore det "riktigaste". Men det verkar som om denna sammanlänkning av matningsspänningarna enbart förbättrar arbetsförhållandena för OP'en och hitintills har regulatorerna klarat lasten. Så, lycka till med moddandet!!!
Vänligen, Per
|
|
|
anelar
Member
151 Posts |
Posted - 2002/06/29 : 14:35:50
|
Oki, skall precis testa så jag kommer säkert att göra ett inlägg om det blev/uteblev någon förbättring. En annan sak som jag fick höra av en kompis var att man kunde lägga en högre biasspänning med hjälp av en konstantströmdiod på op:n. Är det någon som hört/testat detta trick? Jag tror tanken var att man skulle få upp op:n att arbeta i klass A. Jag är lite skeptisk men fick två dioder att testa med så... Det kanske kommer en rapport om det också.. ;).
//Anders som för närvarande bygger två Aleph 60 monoblock |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2002/07/02 : 13:09:47
|
Fick igår samtal från min kompis Bo i Växjö. Han hade blivit inspirerad av op amp tweaket med tantal- och Wimakonding så han applicerade det på sin Shakti-tweakade Thule CD150B. Jag har väldigt stort förtroende på Bo,s goda hörsel, och då han säger att det låter klarare efter tweaket, grovt överdrivet försvann en viss grynighet, då vVET jag att jag själv hört rätt också. Detta tweak FUNGERAR !!!
Thulen har ytmonteradekomponenter så den är svår att tweaka. Att göra op amp tweaket är dock möjligt även på den eftersom det är ytterbenen man kopplar emellan.
Vänligen
Stefan B
|
|
|
Nicke
Member
379 Posts |
Posted - 2002/07/03 : 23:17:10
|
Jag kan helt klart rekommendera att sätta konstantströmsdioder på opamparna. Har testat på bla AD797 & LM6172. Har själv använt en diod som heter E202(drar ca 2 mA ur utgångssteget på opampen) från elfa. Sätt den med anoden kopplad från utgången på opampen och katoden(den brukar vara markerad med ett en ring) till -matningen(ben 4 på en 8-benskapsel).
Mvh Nicke
|
|
|
anelar
Member
151 Posts |
Posted - 2002/07/05 : 13:41:13
|
Tjenare,
Har haft lite besök och så så jag har inte riktigt haft tid att lyssna på modifieringen förräns nu. Måste säga att jag först reagerade kraftigt. @£$€! det hände ju faktiskt grejer tänkte jag, men efter lite moget funderande och jämförelse med en kompis Marantz Cd63 Ki har jag nog kommit fram till att förbättringen är hörbar men inte fullt så slående som jag först tänkte.
Kan ha varit att jag lyssnat lite för mycket på MP3 på sistone vad vet jag... Men skillnad måste jag säga att det blev, det verkar som om diskanten blev lite mer detaljerad/nyansrik och det ännu mer efter att jag paralellkopplat likriktardioderna med en 100ohms resistor i serie med en 330nF konding. Det senare hittade jag i ett riktigt seriöst inlägg om på audioasylum och skall dämpa den transient som uppstår då dioden går från ledande till icke ledande...
Skall snart ge mig i kast med att testa diodtricket samt skall beställa delar till en ny precisionsklocka. :)
//Anders som för närvarande bygger två Aleph 60 monoblock |
|
|
|
Topic |
|