HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kan man måla ett högtalarelement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/11 :  12:38:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
När min hustru igår fick se det färdiga resultatet på mitt basbygge så så var hon inte speciellt imponerad.
Det som ser lite i ögonfallande ut är dom svarta elementen mot det övriga i rummet som är ljust.
Så min fråga är då om det finns någon sprayfärg som man kan måla elementen med utan att dom tar skada.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

JM
Member

533 Posts

Posted - 2006/03/11 :  12:49:56  Show Profile Send JM a Private Message
Det enklaste vore väl att spänna upp ngt snyggt tyg framför ? Det lär ju inte påverka basåtergivningen heller.

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/11 :  12:59:44  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Då får man göra några ramar att sätta det i isf.
Dock skulle det vara ganska coolt med vita element.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/03/11 :  13:19:36  Show Profile Send nusse a Private Message
Om du försänker elementen så kan du väl bara spänna på tyget utan ram.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/11 :  13:25:13  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag tänker INTE bygga om något för tillfället
Det finns säker många sätt att dölja högtalare på
men just nu är det bara färg som är intressant.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2006/03/11 13:25:50
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2006/03/11 :  13:49:59  Show Profile Send JM a Private Message
Jag tror att det kommer att se konstigt ut med målade element. Dessutom så måste det ju vara någon elastisk färg om man skall måla kantupphängningarna...

Prova att hänga upp ngt tyg "löst" framför vetja. Som en gardin typ !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/11 :  13:54:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Dessutom får det var en "färg" som inte innehåller nåt skojigt som löser upp lim eller annat liknande i elementupphängning, dammkåpa osv...

M
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/11 :  13:58:22  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hmmm... Kanske är bäst att låta bli färg då.
Får spåna på några ramar istället då kanske trots allt.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/11 :  14:37:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Äh

Hinka på lite vit grundfärg , o glöm inte bilderna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/11 :  14:43:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag kan väl kasta snöboll på dom så blir dom ju vita.
Ett litet tag iaf

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/03/11 :  14:52:03  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kanske går att pudra med en sån vippa som damerna har till kinderna.
Finns rosa,rött bla.annat

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/03/11 :  16:08:04  Show Profile Send Passerati a Private Message
Har provat att måla högtalarkoner tidigare och även sk "Coating" det resulterade i vad jag upplevde som en något blötare/fetare bas. Funderade då på om det kunde bero på att membranet blivit något tyngre, vägde därför elementen mot varandra och det skiljde inte mycket. Provade därefter att måla (lacka med lillsprutan) så tunt det bara gick i flera lager på en bilbas (Rockford Punch Power) med grovt överdimensionerad drivning. Kopplade den sedan till mitt garanterat rejält överdimensionerade Rockford Punch Power slutsteg i bilen, monterade ur den målade basen, monterade i en omålad osv lyssnade / provade. Och jag tycker inte att det blev bra, kan sägas att jag körde i basreflexlådor. Den "målade" basen brann senare upp, oklart om berodde på moddningen...

//Passerati
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2006/03/12 :  14:25:10  Show Profile Send Andreas A a Private Message
jag har min sub lackad som jag kört på i över 1år utan problem. Dock ändrar det rätt snabbt parametrarna för bara liiiiite färg så det är på gott och ont..Du kan få bättre utseende men sämre ljud, säkerligen tvärtom också..
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/03/13 :  11:32:03  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Byt fru!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/13 :  11:38:50  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Byt fru!


Det är nog hon som byter karl snart är jag rädd

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/03/13 :  11:46:28  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hm. Ta ut henne på en fin restaurang, eller köp henne något
sött .

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/13 :  11:50:10  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Det får väl bli restaurangen då,för den söta har hon ju redan

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/03/17 :  14:13:17  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjena!

Vi får väl fixa ett forum kollektiv dit fruntimra kan flytta

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/03/17 :  16:29:46  Show Profile Send jerico a Private Message
Vilka problem ni har!!!!!!!!!

Reeltoreel: Köp en amarone Thomasi (tror jag det stavas) och bjud frun på en oxfile och potatis gratäng så blir hon nog snäller!

Jag har ju inte det problemet så jag lider med er och inser hur glad jag ska vara.

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000