Author |
Topic |
|
Frasse
Member
324 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 15:58:53
|
Jag var för något år sedan i någon hifi butik i götet och lyssnade på sentec monoblock samt ett passivt försteg allt var tydligen nytillverkat då det hela gick på 10-12000:- Det hela gick väldigt bra har jag för mig synd bara var att han fick av butiksägaren dema med ett par amerikanska dipol högtalare som var bra runda om foten och gjorde inte förstärkeriet rättvisa tycker jag. Nu undrar jag om dessa går att få tag i någon som hört något om dem???? |
MVH - Tony Franzén |
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 16:18:30
|
Hej var det på HiFistället du såg dessa? Jag var där för ett tag sedan och såg ett par rörmonoblock med svart galler, och det lät riktigt bra, du förresten var det inte Dynaco?... |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 16:22:33
|
Jo jag har lyssna på dom där en gång. Det var väl två el34 i pushpull och gav väl ca 30watt. De fanns på sontec i sthlm. Jag har hört det ryktas om att just sontec skall börja bygga dem själva.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
Frasse
Member
324 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 16:42:34
|
Nej detta var sentec grejer och det var nog på hifi stället ligger i en backe va?? Det var ju hyfsat pris på grejorna.. |
MVH - Tony Franzén |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 17:13:06
|
quote: Originally posted by Frasse
Jag var för något år sedan i någon hifi butik i götet och lyssnade på sentec monoblock samt ett passivt försteg allt var tydligen nytillverkat då det hela gick på 10-12000:- Det hela gick väldigt bra har jag för mig synd bara var att han fick av butiksägaren dema med ett par amerikanska dipol högtalare som var bra runda om foten och gjorde inte förstärkeriet rättvisa tycker jag. Nu undrar jag om dessa går att få tag i någon som hört något om dem????
Hej Frasse!
En kamrat till mig har dessa prylar, de låter utmärkt för sitt pris. De har även hög WAF faktor. Min kamrat använder dessa till ett par Martin Logan Auris med mycket bra resultat. I och med att de är en Sentec så borde de ju också mäta bra eller hur. LTS har testat slutstegen i något nummer av årgångarna 2000- 2001, har dock för mig att de sågade dessa pga dåliga mätningar etc. Strunt i detta köp dem och du blir säkerligen nöjd. Dessa säljs fortfarande och Hifi stället har tagit över tillverkningen. Mvh Kenth
" annars kan väl en begagnad Michel Austin TVA 10 på 2x50 watt vara något" |
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 17:46:31
|
quote: LTS har testat slutstegen i något nummer av årgångarna 2000- 2001, har dock för mig att de sågade dessa pga dåliga mätningar etc.
Märkligt, har för mig att Bernström och Öhman är kompisar. I varje fall försökte Berström övertyga mig om att gå med i LTS.
Bernström är alltså, för de som inte vet det, den som ligger bakom Sentec och alla? deras konstruktioner. Skicklig konstruktör f.ö.
DrM |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 19:12:56
|
johan va? |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 19:53:34
|
Jag har ett par såna och är mycket nöjd med ljudet i dem, har jämfört dessa med en mängd olika stärkare (för-slutsteg och integrerade) och de låter mycket bra för det ursprungliga priset. Det är t.o.m så att jag föredrar dessa monoblock framför t.ex MF A3 CR pre-power, Audionet SAM och Plinius 8200i. Men det är ju jag det. Jag har dock en SIM Audio Moon I-5:a på ingång DENNA VECKAS HOPPAS JAG, annars för jag spader! Beställde en sån för ett tag sen..... Jag fick sån ångest när jag skulle sälja monoblocken så jag och frun (mycket hög WAF som ni kanske anar) beslöt oss för att behålla dessa och använda dem på nedervåningen
Det är som du säger Per, att SONTEC ska börja nytillverka dessa men vad jag hörde i augusti på SONTEC var att priset skulle hamna runt 20' istället för ursprungliga 10'. I photoalbumet så har jag lagt upp en bild på dessa som har mycket hög WAF men något lägre CAF (child acc factor).
|
Linkan
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 20:16:49
|
quote: Originally posted by Frasse
Nej sentec grejer och det var nog på hifi stället ligger i en backe va??
Ja exakt affären ligger i en backe, Hvitfelsgatan
Det var ju hyfsat pris på grejorna..
|
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 09:04:23
|
Nej, Kenth, LTS sågade inte alls Sentecs rörsteg, utan skrev tvärtom att de var alldeles utmärkta förstärkare med tanke på att de var rörförstärkare. Deras färgning upplevdes som trevlig. Johan Bernström, Sentecs duktige konstruktör, spelade på slutstegen och det passiva försteget på ett LTS-möte i Stockholm. Jag minns att särskilt basåtergivningen var imponerande. Den som är rörintresserad kan med fördel bekanta sig med dessa Sentec-steg. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
|
|
Frasse
Member
324 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 10:31:10
|
Ok får väll försöka jaga rätt på ett par. Synd att jag hörde dem med högtalare som i mitt tycke inte passar. Det var ju något amerikanskt dipol aktigt med massa bas lite mellan massa diskant. Det fanns ju en hel hög med andra trevliga högtalare också får han spela på dessa.. |
MVH - Tony Franzén |
|
|
|
Topic |
|