HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 fågelinfluensa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/09 :  22:42:51  Show Profile Send mayro a Private Message
Jäklar vad detta börjar kännas jobbigt nu..... Vi har katt och hund. Barn.. Polare till barnen med djur hemma hos sig osv osv.

Bor rätt nära kustbandet. två mil bara...dagis.. skolor..osv...

Som förälder börjar jag snart nog bli nojig.. oron är som ett supertungt täcke av ångest för att barnen skulle drabbas..

Och mest nervis blir man ju då för första gången man till och med säger att det finns skäl att vara orolig också.

I Sverige så är aldrig vi i farozonen enligt våra ansvariga.. Eller forskare osv.. Alltid är faran inte vår fara...

Denna gång är tonen helt annan nu efter ett tag. Ingen snackar nu om fabriker klara till 2010 längre.....Nu talar man inte OM.. Man talar endast om NÄR....

Är det någon fler förälder som känner som jag gör???

Jag är absolut INTE hysterisk.. Men jävligt jävligt orolig ändå..

Driver Mayros hifidagis

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:03:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har slutat äta fågelbajs. Känner mig rätt trygg :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:10:20  Show Profile Send Egill a Private Message
att lära barnen att inte pilla på döda fåglar är en sak, men hur fasiken man ska få in det i huvet på katterna är en annan. Blir katten smittad kan den väl smitta människor via avföringen (mest risk om man leker i sandlådor eller har kattlåda inomhus för utegående katt)? Beror väl iofs också på hur länge viruset klarar sig utanför kroppen.....

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:11:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
Media maler på något ohyggligt, oavsett hur många gånger alla möjliga forskare upprepar att det är ytterst liten fara för människor. Tycker det är synd...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:16:03  Show Profile Send mayro a Private Message




Det är just detta som är skrämmande.. även forskare börjar nu byta sätt att tala.. Man hör och ser att nu är det ingen lek längre detta..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:20:02  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jag litar inte ett skit på tidningarna! Läser inte möget heller! Tyvärr har de förlorat all trovärdighet med sin skitjournalistik.

Är du orolig Mayro så förstår jag dig men då hade jag ringt till någon myndighet som kan hjälpa dig. Jag har själv hund...

Mvh Håkan
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:25:32  Show Profile Send JonasY a Private Message
Det man är orolig för är väl snarare om viruset muterar så att det smittar människor emellan. Då är det big problems, tills dess - ät inte massor med fågelbajs

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2006/03/09 23:25:50
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:35:26  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Varje år dör 100000ggr fler personer i AIDS.
Jag har annat att oroa mig över.

Googlade lite:

Inte för att jag är tysk, men 40 000 tyskar dör av alkohol varje år

Visserliten är jag ung, men varje år dör 11 miljoner av dem före fem års ålder.

En tredjedel av världens människor är smittade av turberkolos

Jag röker inte, men många gör hälften av alla rökare dör i förtid

Lite statistik:
30000000 dör varje år av svält
5000000 dör av att ha drickit okänligt vatten eller bristen på hygien den bringar
4900000 dör varje år av sjukdomar orsakade av rökning
3000000 dör varje år av AIDS
2000000 dör varje år av turberkolos
1400000 dör i trafiken varje år
500000 kvinnor dör runt om i världen till följd av graviditet eller förlossning
De senaste tre åren har 92 personer dött i den mänskliga formen av fågelinfluensa.


Visst är det hämskt men jag tror det sätter det hela i ett annat perspektiv.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:35:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
mayro, jag har inte märkt något av det du säger. Vilka forskare säger att det faktiskt finns skäl att oroa sig?

Som JonasY säger så är det att viruset muterar som är worst-case scenario. I Asien har gissningsvis åtminstone en hög miljon människor varit i kontakt med viruset och ingenting har hänt. Min mor och far kom precis tillbaka från en Thailand-resa där de bl.a. varit ute och bott hos urbefolkningen och sett hur de lever. Där springer byns fjäderfän hit och dit mitt ibland alla människor...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:37:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
En tredjedel av världens människor är smittade av turberkolos

Något OT men, för en gångs skulle tyckte jag att Bill Gates var en riktigt hyvens kis när han donerade en hel hög miljarder dollar till att bekämpa TBC!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:38:10  Show Profile Send mayro a Private Message


just så.. muterar är just det de just gör också..Nu har hund smittats också.. mård katt osv.. Även mäniskor..forskare säger öppen man som mäniska är oroliga...och som forskare faccinerad över virusets förmåga att mutera sig

som förälder så är detta inte kul kan jag säga..man tänker på ens barn skall bli smittade...........Vilket dom självklart blir om det börjar mutera mer mot mäniskor...

Med 50% dödlighet trotts sjukvård är denna tanke inte riktigt något att skämta om.. inte jag i alla fall..Och hur skall ens sjukvård kunna fås OM det börjar...

Jag undrar om man verkligen har snappat budskapet riktigt.. Var skall den sjukvården hämtas?? miljoner sjuka?? tänk aningen till här..

ledande är redan vaccinerade.... Så tänk .. detta är inte lite överdrivet hysteria.. detta är otroligt tunga saker.. Och jag för min del är vansinnigt orolig för barnen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:44:05  Show Profile Send Ayn a Private Message
Då jag inte är förälder kan jag ju inte påstå att jag vet hur det känns att vara orolig för sina barn, men tror jag kan förstå vad du menar ändå mayro. Det är säkert jobbigt

Men alla varelser som blivit smittade (förutom fjäderfän då) är ju såna som haft MYCKET kontakt med smittade fåglar - typ käkat dem. Om du har nån länk till artikel eller dylikt som påstår annat läser jag det gärna!

Det finns högvis med virus som är vansinnigt farliga för människor att smittas av. Men de smittar inte i regel av sig på människor. Ska vi gå och oroa oss för att de muterar också, då får vi inte en lugn stund...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:47:38  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag har hört att den skulle bli jämförbar med Spanska Influensan som härjade 1918-1919. Visserligen strök det med en hel del människor då, men idag, i det moderna sammhället är förhoppningsvis risk-medvetenheten större, vilket borde minska spridningen.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:56:23  Show Profile Send mayro a Private Message
50 miljoner dog då.. och den var inte i närheten så aggresiv som detta virus är säger dom...

Och Ayn...Det är just där skillnaden är med denna. Denna muterar kanonenkelt.. .. Dom är oroliga för mäniskorna i tredje världen som numera gräver upp avlivade djur för att få mat.. Smittade döda djur... Där är oron nu som värst tydligen att mutationer skall starta.. Sedan är det dagar man talar om för spridningen..

ja ja.. Jag ville bara höra om det satt nån fler förälder där ute med oro som jag känner för barnen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:58:17  Show Profile Send Ayn a Private Message
mayro, länk till nån artikel om att viruset muterar kanonenkelt?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/03/10 :  00:02:32  Show Profile Send Gus a Private Message
http://www.fagelinfluensa.net/
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____3560.aspx
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/10 :  00:04:34  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jag förstår din oro till fullo. Men kolla tidningarna: Ät inte det, rör inte det, gör inte det, banta, banta inte, banta lagom, banta mycket, träna lite, träna mycket, träna inte alls och gå ner i vikt, drick inte kaffe, drick kaffe, drick lagom mycket kaffe hahaha så håller tidningarna på och folk köper skiten. Bojkotta alla kvällstidningar och lyssna på en skiva istället-imorgon kan man koola i hjärtinfarkt! LEV!! man dör fort nog ändå!!!

Mvh Håkan

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/10 :  00:05:22  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tack Gus!

Från Smittskyddsinstitutet-länken:

Fram till 1997, då fågelinfluensa (H5N1) rapporterades hos 18 personer i Hongkong, trodde man inte att fågelinfluensavirus kunde korsa "artbarriären" och smitta människa. I dag vet man bättre. Sedan dess har ett fåtal människor smittats under de stora tamfågelutbrott som de senaste 2 åren förekommit i Asien.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2006/03/10 00:05:57
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/03/10 :  00:11:28  Show Profile Send Gus a Private Message
En länk till.
http://www.who.int/csr/disease/avian_influenza/en/index.html
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/10 :  00:12:51  Show Profile Send mayro a Private Message

ayn

Det var intervjuv på tv...inte via länk....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/10 :  12:19:52  Show Profile Send mayro a Private Message


Lite förvånad blir jag nog över att se att jag är ensam som orolig förälder här...

Kanske ett tecken på att man oroar sig i onödan.. Kanske ett tecken på att man är ensam med barn här..Kanske ett tecken på att dom flesta inte noterat skillnaden i hur man utrycker sig om detta hot mot andra som genom åren kommit o gått...

Eller nåt annat skäl..

Men någonstans tycker jag att jag inte borde vara ensam orolig.

Linnea 6 år kom hem igår och sa.. "pappa, jag hittade en död fågel på Skolan" (förskola)

Hjärtat stannade...Sen sa hon. "det var nog grannens katt som tagit den"...phuuuuuu.....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/10 :  12:32:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ja ni har det bra ute på landet. Jag oroar mig långt mycket mer för att bli utsatt för misshandel, rån och få istappar i huvudet. Förstår att föräldrar är oroliga. Men jag tycker ändå det i dagsläget är tämligen onödigt att oroa sig över huvud taget. Att säga till barnen att de inte skall röra döda fåglar borde alla föräldrar göra. Fågelinfluensa eller inte. Döda fåglar är aldrig speciellt fräscha.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:03:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Du är absolut inte ensam om att vara orolig för dina barn Mayro.
Det har jag varit sedan mina föddes.
Trots att dom är 18 och 20 år så finns fortfarande oron för dom.
Jag är far till tre barn,tyvärr dog vår ene son för några år sedan, så jag vet hur det känns.
Jag önskar ingen det helvetet att gå igenom.
Skulle det hända mig en gång till blev det dubbel begravning.
Sedan att man skämtar om olika sjukdomar är inget konstigt, kolla bara på alla "vitsar" som finns om aids.
Man skämtar om det man är rädd för, så enkelt är det tror jag.
Ens barn står en närmast hjärtat helt klart,så där av den enorma oro för dom.
Men jag tycker att detta med fågelviruset är så uppblåst av div media och annat så det har fått alldeles för stora proportioner i förhållande till risken att bli smittad.
Självklart ska man göra det som föreskrivs för att undvika att bli smittad, men därefter tror jag nog att du kan leva som vanligt Mayro.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:15:05  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag förlorade också ett barn.. det fick dödas medvetet på sjukhus via tabletter och födas fram PGA missbildningar som skulle omgående kvävt henne vid födseln.... Lungorna hade inte plats.. ödets pil träffade min dåvarande o mig.. Helt slumpartat.inget ärftligt.. endast detta som händer en gång på tusen o åter tusen graviditeter.. Detta var fruktansvärt... Så vi delar erfarenheten där reeltoreel.... Hon var helt välskapt då hon föddes fram. Allt fanns där.hon var över 6 månader gången.. hon skulle till o med levt om hon födds då.. Att uppleva saker som det gör en mer motaglig tror jag då hot mot senare födda barn inkommer.. Man vet hur bräckligt livet är via bitter erfarenhet..

Sorry jag skriver så här... Men vill ventilera oron aningen bara...känns aningen lättare att tala om den än att sitta tyst enbart...Kanske för tungt ämne för ett hifi forum.. Men vi är ju mäniskor allihopa här.. Så platsen är väl lika bra eller dåligt vald att tala om oro antar jag var man än skrivit om den...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:26:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mayro: När man talar om ett "muterat" fågervirus så menar man en mutation som gör att viruset kan spridas mellan människor. Visserligen är det sant att viruset kan korsa artgränser men såvitt jag vet så är det ALLTID en fågel som smittar (dvs, de katter som fått smittan har fått det när de varit i kontakt med fåglar, inte andra katter).

Så länge viruset inte muterar så att det kan smitta mellan människor så är det helt enkelt inte speciellt farligt i jämförelse med mång andra sjukdomar vi är "vana" vid. Tänkt bara på hur många människor som dör av varje vanlig influensa varje år och sätt det i relation till hur många som dött av fågelinfluensa.

Har man barn är nog trafik en betydligt större fara än sjukdomar för närvarande, enda skillnaden är att vi är så vana vid det förstnämnda att vi accepterar den risken. Som vanligt är vi människor inte speciellt rationella, särskilt inte när vi bedömer risker.

Däremot kan fågelinfluensa bli en ekonomisk katastrof för en massa uppfödare men det är i sammanhanget ett mindre problem.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/03/10 :  16:27:32  Show Profile Send Mahler a Private Message
Precis,

Den hära hysterin om fågelflunsan börjar bli smått komisk anser jag.. Om det i dagsläget varit så att en människa avlidit efter att ha blivit smittad från en annan människa vore oron befogad..

Men i dagsläget har precis vartenda en som avlidit haft direkt och mycket nära kontakt med avlidna fåglar!!! Chanserna att de skall mutera är i dagsläget mycket liten alltså.

Så om du inte tänkt dricka blod eller äta avföring från döda fåglar är risken ohyggligt liten för att drabbas av detta!!

Jag försöker använda sunt förnuft och skulle aldrig gå fram och peta på en död fågel ens för tio år sedan då fågelflunsan inte fanns!!!

Lite tankar bara!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000