HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Vilket RIAA skall man köpa? *köpt RIAA*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/15 :  11:00:15  Show Profile Send Blue a Private Message
Även Vinylbutien säljer tydligen Aurora. Dom brukar vara trevliga att snacka med, så ring dit, den som är nyfiken (alltså, därmed inte sagt att inte Veteran-hifi skulle vara bra att ha att göra med, har bara inga egna erfarenheter)...

För övrigt ser även jag fram emot testet av Bellari i H&M...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/16 :  11:37:41  Show Profile Send Snoop a Private Message
Som nybliven Bellari ägare ser jag också fram emot testet

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2006/03/16 :  22:10:47  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Slänger upp frågan här också; hur fungerar Bellari´n som hörlursförstärkare? Någon som vet?

M.v.h. Jimmy
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/16 :  22:24:13  Show Profile Send Blue a Private Message
J. Consul: Observera att Bellarin inte i egentlig mening fungerar som en hörlursförstärkare. Det finns ingen linjeingång, och du kan således inte koppla in t.ex. en cd-spelare. Det enda du kan lyssna på med lurarna är alltså vinylen.

Fast det kan ju vara rätt trevligt bara det.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2006/03/16 :  22:52:25  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Ja jäklar, så långt tänkte jag aldrig. Du har ju en poäng där broder.
Go to Top of Page

Hakan
Member

56 Posts

Posted - 2006/03/17 :  14:28:34  Show Profile Send Hakan a Private Message
Men hur låter Bellarin?
Jag har haft en Primare riaa som jag har lånat av en kompis en längre tid som jag är mycket nöjd med. Men jag kommer antagligen behöva lämna tillbaka den och leta efter en ny.
Är det någon som vet hur Harmony designs riaa står sig mot primaren?

/H
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/03/17 :  21:30:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Angående Bellari riaa:t, det låter mycket bra

Ger ett fint och bra intryck av detaljer i musiken, bra återgivning i allmänhet.

Detaljerna i återgivningen är det jag gillar mest.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/17 :  21:35:24  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Aqvox - Ballat in - ballat ut - hur ball är inte det?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/18 :  01:05:30  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ja Håkan, det riaat hade jag också velat äga, men man får ta de i små steg


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/03/18 :  02:23:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jepp, håller med dig Snoop

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/03/18 :  10:17:34  Show Profile Send lindvall a Private Message
Per-G Jeppsson; Drar Bellaririaat åt nåt speciellt håll? Ljust/mörkt? Är det "hifi" eller "musik" eller både och? Om inte brumproblemet i mitt Audionriaa går att fixa så måste jag nämligen jaga nytt...
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/03/18 :  17:14:40  Show Profile Send ninja a Private Message

"The versatile [Bellari] VP129 looks great, and it sounded as good as it looks. It was quiet, and golden-sweet and liquid in the midrange, as you’d expect from a 12AX7-based phono preamp. I wasn’t expecting its top end to be so nicely extended, fast, and clean, or its bass to be so snappy, articulate, and extended. Every type of music I played through the surprising little Bellari sounded full-bodied and rich, yet detailed and crisply rendered. The Bellari VP129 gets my highest recommendation, and is the budget phono preamp I will now recommend for every genre of music…get a Bellari and a budget turntable, and I promise that your CDs will start to gather dust!”
- Michael Fremer, Stereophile, February 2006

“The Bargain of a Lifetime Tube Phono Stage. For $199, the Bellari Tube Phonostage offers warm musical sound and may be just what the doctor ordered for those who want to get into analog without loading up the credit card.”
–The Absolute Sound, January 2006

“I was surprised by how attractive and well balanced it sounded: smooth and warm, yet open and crisply detailed. The Bellari seemed to create a sound that was rich, natural and appealing. Surface noise was low, and the music emerged from a crisp, clean, quiet background. It was an excellent sound by almost any standards; one I was very happy to listen to. An excellent performer at a very reasonable price!” - Jimmy Hughes, HiFi+, Issue #38

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/03/18 :  22:00:50  Show Profile Send Vox a Private Message
Någon som har hört QED Discsaver?
Skall enligt tillförlitlig kännare i branschen vara ett mycket bra RIAA.
Lär var batteridrivet, men går att koppla in eliminator

Jag har mailat till QED för att höra om det går att få tag på, men ännu inte fått svar.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/03/20 :  13:05:52  Show Profile Send Vox a Private Message
Fick i dag följande svar från QED.

Dear Eric

Unfortunately we have now discontinued this item now.
Apologies for any inconvenience.

Kind regards

Armour Home Electronics.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/03/21 :  10:13:53  Show Profile Send lindvall a Private Message
ninja; Tack för citaten! Det gav lite kött på benen! "Golden sweet and liquid" gillade jag! :-) Och att den är "tyst".
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/03/28 :  13:57:02  Show Profile Send lindvall a Private Message
Frågan är hur den står sig mot en Pro-Ject Phonobox SE, som också är ett RIAA det svänger om...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/03/28 :  15:34:42  Show Profile Send Cliffan a Private Message
lindvall -> Hurdan är phonobox:en? Jag stod och höll i en sån idag, verkar iallafall vara bra ihopskruvad. Han i butiken tyckte att den var prisvärd.

Rör...
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/03/29 :  10:22:32  Show Profile Send lindvall a Private Message
Cliffan: Jag har tidigare ägt Phonobox mk1, och har kört ett litet lyssningsprov på Phonobox SE mk1 mot Lehmann Black Cube, med en MM pickup. Pro-ject är inte sista ordet i upplösning, men däremot är dom roliga att lyssna på. Vid jämförelsen Black Cube och Phonobox SE, så vann Black Cuben rätt ordentligt i upplösning men förlorade mot Phonobox SE i musikalitet. Black Cuben är ju ungefär dubbelt så dyr. (Bägge drevs av väggbula vid lyssningen).

Detta gällde alltså MM delen. Jag tvekar inte att rekommendera Phonoboxen om man tycker att svänget och glädjen är viktig. Om man däremot är perspektivnisse, bör man kanske sondera marknaden lite mer. Jag vill naturligtvis ha båda, men det brukar ju kosta lite då, men det var därför jag undrade lite om Bellarian.

Sen kommer ju funderingen också om man nån gång ska gå upp till en MCpickup, då är det ju skönt att ha möjlighet till det. Jag kör med High Output MC nu...
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/04/10 :  17:39:05  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag har fortfarande inte köpt nytt RIAA, men känner för att komma till skott. Det svider lite i plånboken bara efter senaste uppgraderingen... Jag har kollat på följande burkar:

Musical Fidelity X-LPS för 1500 kr
Primare R20 för 3000 kr
Nad PP-2 för 500 kr
Aurora Preamplifire 390 kr (nypris)

Vad säger ni om dessa alternativ? Jag kan givetvis tänka mig andra än dessa fortfarande.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:15:49  Show Profile Send Blue a Private Message
MF vet jag av egen erfarenhet är mycket bra. Primaren lär ju vara schysst den också, om du kan hosta upp dom pengarna.

Någon som kollat in Bellari-recensionen förresten?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2006/04/10 :  20:21:08  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Filikoster!

Jag har haft både MF X-LPS, Nad och Primaren!

Bäst var MF sedan Primaren tycker jag. Nu har jag den senaste MF:en, den är dock marginalt bättre än den förra. Prutade ned den till 2995 kr hos Esoterisk-hifi i Uppsala. Den äe bättre än Primaren på alla punkter.
Mvh
Rega

Krell vad är det?
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/04/10 :  23:01:56  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack för input, Rega! Anledningen till att jag kollade på Primaren är att jag har Primareelektronik i övrigt. Vore snyggt tillsammans tyckte jag. Men det är lite dyrt R20 verkar det som alltså. Är 1500 ett vettigt pris på MF:en? Eftersom det finns två senare modeller undrade jag om det inte vore rättare med nedåt tusenlappen för X-LPS.

Hur stort steg tycker du det är mellan Nad och de två övriga förresten?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2006/04/11 :  12:43:22  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej igen Filikoster!

Primaren är tyvärr inte prisvärd, den är bra men inte värd pengarna.
MF X-LPS kostade ny 3495 kr och säljs fortfarande hos b la Vinylbutiken.com samt hos Lefflers Hifi. Nu kostar den 2995 kr.
Den nyaste V3 kostar 3495 kr. Jag har haft två stycken XLP-S som jag precis sålt, fick 1800kr samt 1700 kr för dessa.
Således är 1500 kr att betrakta som ett fynd särkilt som du kan använda både mm och mc på den. Nad:en är nästan lika bra som Primare:n som troligen är en Nad från början. Jag har en Primare T21 och den är exaxt likadan som Nad S400 tuner. MF:en har något djupare bas, och bättre upplösning än de andra två.
Mvh
Rega

Krell vad är det?
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/04/11 :  13:42:41  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack igen, det var värdefull info!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2006/04/12 :  12:32:46  Show Profile Send Mupp a Private Message
Hej filikoster,

Jag har haft en Pro-ject phonobox. Kostade 800 kr och jag var väldigt nöjd med den faktiskt. Den låter vädigt klart och rent, klara både MM och MC. Jag använde den med en MC. Hittade sen en begagnad Phonofix för 4000 (nypris 8400 kr). Och den ger ju lite mer snärt och rumsklang i ljudet, men den var inte 10 gånger bättre. Och är man ute efter en billig RIAA så kan jag rekommendera Pro-ject.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000