Author |
Topic  |
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/03/18 : 21:36:55
|
Bostrowskij. Det är lite märkligt att lägga ner så stor omsorg på VTA justering, som Roy Gandy gör. En pivotarm läser skivan på fel ställe nästan hela tiden och skillnaden i VTA är marginell mot problemen av felläsningen. Lite av att "sila mygg--"
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2006/03/18 : 23:22:14
|
quote: Intressant, hade en diskussion med en vinylkunnig person i på Armadillo Records här i Göteborg idag. Han heldissade "audiofilvinyler" från till exempel Simply Vinyl.
Ja, om det handlar om Simply Vinyl så är det rätt förståligt för många (större delen) av deras skivor kommer från digitala mastrar och ofta är dom mastrade ljust. |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 03:29:31
|
Bo Hansson skrev
quote: Det är lite märkligt att lägga ner så stor omsorg på VTA justering, som Roy Gandy gör
Ähum, ta och läs det han skriver en gång till... Det är precis det han inte gör, de armar han tillverkar går över huvud taget inte att justera VTA på. |
Edited by - bostrowskij on 2006/03/19 03:35:57 |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 11:28:39
|
Bostrowskij. Hoppsan - jag skall kanske göra det - erkänner att jag inte gjort det. Skäms lite för det. VTA har betydelse. Ortofon Pickup Test Record, som vi gjorde för Ortofon 1980, har ett avsnitt för VTA justering som är accompanjerande kontrabas, där basisten spelar på stränghållaren. det blir ganska mycket och murrigt ljud och ger bra möjlighet att höra skillnad på bra och mindra bra VTA inställning. Därifrån är det ett stort steg till "fjärrstyrd VTAjustering" som lär ha förekommit. Tack för korrektionen.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 13:34:14
|
Jag håller i stort med Gandy när det gäller VTA's betydelse, men jag är ändå irriterad över att det inte går att justera VTA på Regas armar. Hade den första Rega-spelaren "Planet" med R200-armen. Armen var helt OK (spelaren var däremot mer snygg än bra med sin tripod-tallrik), bra lagrad och tillräcklig massa för MC, men när jag köpte min första Ortofon MC30 så var pickupen så lång och hög att bakkanten tog i skivan för minsta lilla ojämnhet i vinylen. Fanns ingen plats för mellanlägg i plinten heller, så Regan åkte ut ock det blev aldrig någon fler.
|
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 19:29:16
|
bostrowskij. Jag kan hålla med dig om vi talar om sfäriska nålar och elliptiska, men när det handlar om de olika typerna av "fine line" borde förnuftsmässigt göra skillnad. Men det är inte alltid förnuftet som gäller, då skulle inte humlor flyga.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
 |
|
Topic  |
|