HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Denverköp vettigt för mig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

NirreFirre
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/03/05 :  17:21:13  Show Profile Send NirreFirre a Private Message
Hej på er, jag skulle vilja ha lite råd kring huruvida ett köp av en "fullmoddad" Denver 142a (drygt 2500:- är investerat) är en vettig investering för en student? Det handlar om 2000kr som man faktiskt kan få en del bra(?) beg CD/DVD spelare för idag och jag har inge koll på om Denverns kvaliteér kommer visa sig i mitt system:
- 11kvm rum (idag, flyttar inom ett år till större)
- Musical Fidelty X-A200R (len, ren och städad 75 wattare enl mig)
- B&W 602S2 (korrekta o utmärkta för pengarna, bastunga i mitt rum)

Tror ni t ex en http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9139 - Denon DVD-1910 för 1300:- låter "tillräckligt" bra, en ny DVD a lá Pioneer DV-470 eller http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4821 - Philips DVD963SA för 1800:- kommer "slå i taket" så att säga och att Denvern inte kommer till sin rätt...? Jag skulle testa (kompis har en bra CD) men Denversäljaren bor i en annan landsände så jag vill bespara honom besväret..

Tacksam för input och kommentarer.

Coz I'm a Raindog too!

JM
Member

533 Posts

Posted - 2006/03/05 :  19:04:30  Show Profile Send JM a Private Message
Vad är det för nypris på Denver'n ? Är det en sådan som säljs ny för typ 595 kr på Siba eller ? Är det en sådan så skulle jag aldrig betala 2000 kr för oavsett hur "fullmoddad" den är ! Att vissa lägger ner flera tusen på att modda en billig produkt, och sedan tror att dom skall få tillbaka sina pengar. Det är ju helgalet !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2006/03/05 :  19:17:07  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Galenskap skulle jag kalla det om du lägger 2500kr på en Denver...


// Jonas

.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/03/05 :  19:32:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


En maskin som någon varit inne och grejat i är en osäker investering om man inte känner den som gjort det. Det finns otaliga saker som kan ha gått fel och som kommer att visa sig så smånoningom.

Det finns en aledning till varför företagen som bygger spelarna är ISO/QS/...-certifierade. När man går in och moddar måste man veta vad man gör. Det är inte bara att öppna locket, koppla in lödkolven och köra...
Jag hade nog passat mig för att köpa en moddad spelare, till något pris, av någon man inte känner och om man inte kan bedömma hur seriöst det är...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

NirreFirre
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/03/05 :  19:47:08  Show Profile Send NirreFirre a Private Message
Till saken hör att personen har moddat ett antal Denver med bra resultat och är välkänd på detta forum och jag har stor respekt för både honom och säljaren. För summan 2000:- sägs den spela som en 10000:- spelare vilket, om det stämmer, resulterar i att det inte alls är galenskap (för en student som läst Denvertrådar iaf haha). Så det är väldigt seriöst utfört.

Tror ni förstår dilemmat med att inte vilja lägga 2 CSN-sparade lax på en 5 år gammal maskin som går sönder utan garanti men samtidigt vill ha CD ljud som matchar mitt system för samma pengar... Vilket kan gå på andra sätt men om nu Denvern är stabil kan den ju räcka över flera uppgraderingar utan att behöva skämmas = bra investering i slutändan. Hjälp en splittrad musikälskare med PCn som aktuell signalkälla ;)!

Coz I'm a Raindog too!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/05 :  19:54:44  Show Profile Send mayro a Private Message


provspela den är mitt tips..."värdet" i kronor är ju helt baserat på hur DU uppfattar den i ditt system...

Anser du att du får "bättre" för samma pengar annars så köp det självklart..

Annars köper du en ny billig själv och moddar lite smått här o där.. och kommer antagligen billigare undan ev beroende på hur mycket du gör..

Dom där rannagardenmoddade är väl rätt mycke dyra saker instoppade i om jag inte fattar helt fel..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/05 :  19:56:56  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag har själv en moddad denver,en sk "BLACK DENVER" och att påstå att den spelar som en spelare i 10000kr klassen vet jag inte om jag kan hålla med om, men att den spelar relativt trevligt för den summa man får betala kan jag hålla med om.

Det är inte världens mest högupplösta spelare, men den har inga större hyss för sig vad jag själv tycker.

Man kan inte begära vad som helslt för summan som den kostar , men jag har inte hört någon maskin för samma päng som spelar bättre.

Allt är givetvis en matchningsfråga, och visst den kan säkert låta riktigt bra i ditt system.

Om man läser otaliga trådar om denvern så har den i vissa system spelat bättre än maskiner för 10000 men även i andra system spelat väldigt dåligt, så det blir svårt att avgöra om det är värt det.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/03/05 19:59:47
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/03/05 :  19:59:18  Show Profile Send labrat a Private Message
Provspela den, _och_ flera andra cd-spelare i olika prisklasser.
Att den spelar som cd-spelare för 10000:- tvivlar jag inte på för fem öre, då jag personligen inte upplever att det finns någon större korrelation mellan pris och ljudkvalitét när det gäller cd-spelare. Finns säkert mängder med välbyggda och välljudande cd-spelare (både nytt och begagnat) i prisklassen 2000-2500:- som du inte behöver skämmas för på väldigt länge!

Lycka till!

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2006/03/05 19:59:56
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2006/03/05 :  20:00:40  Show Profile Send JM a Private Message
Jag skulle ju avråda i vilket fall som helst ! Att den sedan "för summan 2000kr sägs spela som en 10000kr's spelare"... Detta låter som rent "säljsnack" i mina öron !

Förresten, jag har några frågor. Vad kostar spelaren ny ? Exakt vad har denne "moddare" gjort med spelaren ? Exakt vad är det som har kostat 2500kr ?

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/05 :  20:10:06  Show Profile Send Snoop a Private Message
JM: kolla desas länkar.


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41793

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41938

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42429

Alal denver kostar olika och man får olika resultat med dem men runt 5-800kr kostar dem.

Jag köpte min på ebay för 300kr sen har jag bett rannagarden modda den åt mig.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

NirreFirre
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/03/05 :  20:16:21  Show Profile Send NirreFirre a Private Message
Supertack för alla fina inlägg och det lutar åt att jag tar den på öppet köp och timar bussfrakten med en helgs CD spisning på olika källor.

Janne: säljsnack eller inte, tar man en titt i denvertrådarna är det just prisvärdheten (efter moddning) som är den gemensamma nämnaren. Tror den kostade 700:- ny och allt i rannagardens tredelade moddningsskola är genomfört (strömförsörjning, WBT kontakter, utgångssteg osv) så jag tvivlar inte på att det kostat 2500:-. Det är inte i den summan mitt dilemma ligger liksom. Men fint med skepsis, det är ju lätt att hålla med i allt positivt som skrivs kring dessa spelare hehe.

Lita på att det blir en lyssningsrapport efter tentaperioden ;)

Coz I'm a Raindog too!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/03/06 :  00:19:17  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag skulle aldrig lägga 2000:- på en hobbymodifierad Siba-dvd

quote:
För summan 2000:- sägs den spela som en 10000:- spelare vilket, om det stämmer, resulterar i att det inte alls är galenskap (för en student som läst Denvertrådar iaf haha). Så det är väldigt seriöst utfört


Japp, och detta förutsätter dessutom att man införskaffar sig en nätkabel a´ 3000:- också. Annars så faller hela glorian runt Denver-dvdn, och plötsligt börjar den spela som enbart en helt vanlig dvdspelare..


De Philips- eller Pioneer-spelarna som du länkar till, bör vara en klart mycket bättre affär


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/06 :  11:08:16  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Min erfarenhet är följande: min omoddade denver 816 spelade lika bra som min sony xb 740 som kostade 3500 kr för 4 år sedan, bättre vissa saker, något sämre på andra, lutade ändå att denver var "roligare" att lyssna på. Den var dock tvungen att spelas in något dygn och behöver fortfarande en timme ungefär för att "värma upp" för att låta som bäst. Efter moddning på ngn hundralapp (hittills) eller liknande har denvern blivit betydligt bättre än före....

Denvern kostade 399 kr så det är väl investerade pengar för en student om man tänker sig uppgraderingar senare i dyrare prisklasser. Har dock hört en del andra billiga dvd-apparater låta riktigt illa, varför denvern lät mkt bättre vet ej jag. Läggs 399 på signalkälla kan resterande 2100 kr läggas på bättre kablar, bidra till bättre stärkare osv osv... :-)

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/03/06 :  11:31:51  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Precis som sampix säger så är det nog nätkabel för 3000 kr som gjort den riktigt bra, faktiskt. Omoddad låter den då inte mycket bättre än annat. Har en denver 141 utan modd hemma och rår inte på andra cdspelarre då enligt mig. Hade min kompis moddade hemma och den lät helt okej men då utan 3000kr nätkabel. Min nad c542 rådde den dock inte på. Köp en billig denver och kläm i smältlim och dämpa lådan och be nån byta till nätbrunn.
Så hamnar du under 1000kr.
skulle du ge 2000kr. känns lite vanskligt enligt mig.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

Edited by - steffo74 on 2006/03/06 11:32:16
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/06 :  12:14:10  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ett annat billigt alternativ som var omtalat för ett år sedan och nu är på tapeten igen på Diyaudio är ju den 1:a utgåvan av PSX (standard playstation). Denna ska ju vara något ruskigt bra sägs det. Jag har den själv, omoddad än sålänge men moddningarna i detta fallet innebär endast borttagning av komponenter och priset på en sån är bara några hundralappar.
Kolla:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=31123
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48754
http://dogbreath.de/PS1/index.html

Jag kan inte direkt uttala mig om den då jag inte gjort några jämförningar med annat men illa låter det ju definitivt inte.
Jo, du behöver en fjärr för att slippa ha den kopplad till tv:n. (ca 100:- )

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/03/06 :  13:30:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag verkar ju aldrig kunna få svar på om de som modifierar denver dvd:er ökar vikten på dem och ökar stabiliseringen av läsningen?

För om de inte gör detta så verkar all form av modifiering som en utopi och ett önsketänkande från fok som inte har råd att köpa cdspelare för 10 000:-.
Så svaret borde bli; nej det är bättre att du köper en riktig cdspelare. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/03/06 13:32:36
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/06 :  13:48:02  Show Profile Send mayro a Private Message


klart dom ökar markant i vikt med en massa bitumen eller liknande inuti.. Det torde väl inte vara svårt att förstå.. Min 141 Denver väger som ett smärre kassaskåp till cd spelare..

Men min är proppad med specialgummimatta för proffs dämpning av vibbar.. Så den är TUNG...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/03/06 :  14:04:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Mayro då är frågan varför du aldrig svarat på detta tidigare?

För all form av hyllning har ju verkat utgå från att man genom att byta delarna får ett fantastiskt ljud vilket verkat osannolikt i mina öron.

Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/03/06 14:06:17
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/06 :  14:19:29  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det som kännetecknar denvern är väll framför allt att den spelar musik, den är inte särskilt högupplöst som jag skrivit tidigare och den kan ju va lite suddig, men den har inga speciella hyss för sig. Sen jämför ju personer olika, t.ex någon kanske lägger mest vikt på röster och då anses ju denvern vara rätt okej, men då kanske den är sämre på nått annat osv.

Mitt tips är att testa den och avgöra själv.

Jag fick ett lyft från min många år gammla philips cd spelare iaf.

Sen har den desvärre fått se sig omkörd av diverse spelare

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/03/06 18:40:19
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/06 :  14:24:36  Show Profile Send mayro a Private Message


varför JAG inte svarat???

Jag har inte monterat in ett skit i mina Denvers mer än nätbrunn.. Jag tar BORT massa skräp endast som sabbar.. Samt dämpar ut lådan massor.samt la till en bra nätsladd.En nätsladd man oftast ändå kostar på sig med bättre dyrare spelare.. inte alla men oftast ändå tror jag.. Detta står spaltmetrar om redan.. och jag undviker numera i största möjliga mån allt deltagande med att tillrättalägga osv saker ifråga om denver.. kablar osv.... Så det får va för min del..orkar inte med allt ståhej o bråk som varit om det ena efter det andra..

Däremot svarar jag folk som frågar saker via pm eller mail.vilket sker ibland.. Då slipper man massa onödigt tjafs..

hela Deverdebatten har ju gått fel.. Denverspelarna är många olika typer.. I olika stadier osv... och därmed är dom inget generell gudagåva heller..utan ett bra alternativ som går att få låta väldigt bra...beroende på egna anlägget då självklart..och sin egen smak också..

För mig har alltid Denverspelarna varit en kul väg att billigt få väldigt bra trevligt ljud för folk med dålig ekonomi.. eller som inte vill helt enkelt lägga större summor..eller som så längespelare medans man söker sin ev nya spelare..

Samt även som ett skoj nöje att pilla med på tråkiga vinter höst sommar vår dagar..

Sedan har andra gått betydande längre med sina moddar.. Dessa har jag som många andra endast sett på bild exakt som er... Så hur dom låter eller inte låter har jag inte den blekaste aning om..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/03/06 :  14:55:46  Show Profile Send UrSv a Private Message
Köp INTE Denvern är mitt råd! Köp en bra omodifierad spelare för samma pengar istället. Med största sannolikhet har Denvern inga kvaliteter som är bättre än en annan god spelare än möjligtvis att den är garanterat fri från garantier. Och det är ju inte nåt att sträva efter.

Denon 1910 för SEK 1300 är ett lysande köp.
Pioneer 585 är säkert bra med ett nypris på under SEK 2000.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/06 :  15:11:03  Show Profile Send mayro a Private Message


denon 2200 samt 2900 har jämförts.

Och Denvern blev kvar.. Säger nog resten.. Denon 2200 moddades senare för att förbättra sig.. Denvern blev kvar

Bra att veta kanske...

Men men.. Nu får tråden va för min del så man inte fördjupar sig en en "omöjlig" debatt igen...

Prova är mitt råd sedan tidigare.. Så säger jag ortfarande.. Prova och avgör själv...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/03/06 :  16:03:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nu var detta ju frågan om "en fattig student" så att köpa in en spelare helt utan garantier med ett ljud som man inte vet mer om än att den saknar garanti och dessutom utan att det finns nån direkt anledning att tro att den skulle vara annat än medioker både i ljud och bild? Verkar vara mindre lämpligt.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/06 :  16:10:18  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Lyssna & jämför!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/03/06 :  16:59:05  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Det är väl inga garantier på begagnat heller. Kanske om de har ett eller två år på nacken men då kostar de också lite pengar. Så det är bara att chansa på en moddad denver (om än lite dyrt, ändå) eller beg (utan mek).
Men är man fattig så behövs det ju ändå en dyr nätkabel för att få denvern att blomma ut. Jäkla skillnad med rätt nätkabel. Jag har hört både och.
Men då är du ju uppe på 2000 + 3000.
Finns inga genvägar............
Lyssna runt
Nad eller denon har två okej kring 2500 (nypris) eller sony hade en bra också. Får du ju garanti under dina studier.
I-landsproblem är för härliga!!!!!!!!!!!!!

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/06 :  17:56:24  Show Profile Send Snoop a Private Message
Som sagt denvern är snudd beroende av bättre nätkabel, annars låter den inte så roligt.

Jag hade en denon 2200 innan denvern och kommer att jämföra denvern mot den inom en månad då det finns tid för det.

Men jag tvivlar inte på att denvern spelar bättre.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/03/06 17:58:26
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000