HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 BT test på vinyl & Cd??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/03/04 :  22:14:55  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Kom att tänka på att jag kom att tänka på detta när jag aktiv i tråden som behandlar BT, även om den ursprungligen var tänkt att ge tips på cd-spelare som spöade Pioneer 668.

Hur är det med vinylspelare kontra vinylspelare eller vinylspelare kontra cd-spelare i BT?

Hur är det med BT av vinylspelare eller puppor eller armar. Undras om man kan höra skillnad mellan en vinylspelare för 2000kr och en för 15000kr? Eller en arm för 600kr och en för 9000kr eller en puppa för 450kr och en för 10000kr? i BT det vill säga. Förresten undras om man kan höra skillnad på cd-spelare och vinylspelare? Om inte vinylen knastrar då vill säga? Undras om skillnaden är större eller mindre mellan olika vinylspelare eller mellan vinylspelare och cd-spelare än mellan cd-spelare? Undrar förresten vilken skivspelare som är mest transparent? Den borde ju låta eller (inte) låta precis som eller nästan som Sentec Diana gör eller (inte) gör!? Eller??

Alltså borde en nära nog transparent eller också den bästa skivspelaren, enligt LTS, låta som en DAC från 1993, nämligen Sentec Diana. Det i sin tur ger vid handen att det inte borde vara så stor eller nästan ingen skillnad mellan cd-spelare och skivspelare. Särskilt liten borde skillnaden vara eftersom, det som jag förstår det, är mycket liten skillnad mellan cd-spelare över huvud taget, enligt LTS. Följden av det borde bli att det inte heller är särskilt stor skillnad mellan skivspelare. Konstigt vore det annars. Eller??

Det här kanske låter löjligt och jag kanske har missat något oerhört viktigt men i sådana fall bjuder jag in er att påpeka det. Jag inser att det inte finns något egentligt samband mellan slutsatsen om den lilla skillnaden mellan cd-spelare och skivspelare och den som menar att det är liten skillnad mellan skivspelare på den grunden. Men frågan jag ställer mig är. Varför skulle det vara stor skillnad på skivspelare om det inte är det på cd-spelare?

Retro låter fint.

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/04 :  22:25:12  Show Profile Send mayro a Private Message


Jeppe.. Vi lärde känna varann då jag såg dina underbara texter utformas.. Och här visar du din virtuoås igen i en frågeställning knappas NÅGON annan än du skulle kunna få ihop..

Du är helt makalös textskrivare...

Din topic är något att bita i

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2006/03/05 :  00:41:49  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Jeppe,

dina analogier haltar på flera punkter.

"Undras om man kan höra skillnad mellan en vinylspelare för 2000kr och en för 15000kr?"

Om ex hastighetsskillnaden är större än 0.2% är det inga problem.

"Eller en arm för 600kr och en för 9000kr eller en puppa för 450kr och en för 10000kr?"

Pickuper kan skilja sig markant i frekvensgång. Alltså inga problem.

"Alltså borde en nära nog transparent eller också den bästa skivspelaren, enligt LTS, låta som en DAC från 1993, nämligen Sentec Diana."

Deras rekommendera PU, OM40, och den rekommenderade lasten enligt LTS ger en rak frekvensgång. Dock ej så snörrät som Sentec Diana. Det går att höra skillnad.

"Det i sin tur ger vid handen att det inte borde vara så stor eller nästan ingen skillnad mellan cd-spelare och skivspelare. "

Nej. Av argumentet ovan samt en massa andra skillnader mellan CD och LP-mediet är det klar hörbar skillnad mellan CD-spelare och skivspelare.

"Särskilt liten borde skillnaden vara eftersom, det som jag förstår det, är mycket liten skillnad mellan cd-spelare över huvud taget, enligt LTS."

Om LTS har sagt det så undrar jag var? Men jag tror de håller med mig om ovan, och därmed att skillnaden mellan skivspelare/arm/PU är större än skillnaderna mellan CD-spelare.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/03/05 :  01:05:35  Show Profile Send nin a Private Message
BT mellan vinyl och CD är extremt svårt att få till eftersom risken för lite knaster finns alltid med vinyl. Sedan är det ALDRIG exakt samma ljud på CD skivan som vinylen, eftersom dom mastras olika. Så det vore rätt meningslöst. Vinyl mot vinyl är en annan sak dock.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000