HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Var köpa Kolfiber??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/03/06 :  00:06:30  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jon MW: Tack för förklaringen. Den var klar och tydlig.
Jag antar att det är monokocken ni gjuter. Är den gjord med något slags sandwichkonstruktion? Hur i så fall?

Goffe: Penslar man på och sen kör plastpåsen?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2006/03/06 :  00:53:24  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Det på bilden är övre halvan av monocoquen. Det är en sandwichkonstruktion med tre lager kolfiber (har jag för mig) 1-2mm tjockt, 10mm divinycell och tre lager kolfiber till. För infästningen av den bakramen är det aluminiuminlägg och vid infästningen av bärarmarna fram användes balsa som kärnmaterial. Vi använde även balsa som kärnmaterial i golvet, har för mig i hela. Men åtminstone fronten och motorrummet. Sen är golvet och övre delen hoplimmade med ett tvåkomponentslim.

Ska erkänna att jag inte var med och byggde monocoquen. Jag hade andra delar att tillverka. Bl.a. bakvingarna som vi gjorde på samma sätt som Goffes farbror. Fast vi skar cellplasten för hand med glödtråd.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/06 :  08:40:05  Show Profile Send christopher a Private Message
Om man skall använda vakumpump kan man passa på att ha uppsugnings material så att man får bort överflödett av epoxy, tror dock att det inte spelar nåfon roll i detta fall, då vikten inte är ett stort problem.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/03/06 :  09:57:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jon MW:
Vad använde ni för kolfiberväv??
3lager 1-2mm låter som att varje lager bygger väldiigt mycket.

Den väven jag har liggandes är visserligen rätt tunn, den bygger bara 0,1mm per lager.

Men nu känns det som att den här tråden har blivit väldigt mycket OT.
Långt borta från Ledzepps platta laminat...

Vi kanske ska starta en tråd om compositkonstruktion.

Ledzepp:
Jag ska ta o prata lite med våra compositkonstruktörer o hållfare om hur man på bästa sätt gör ett hyllplan..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/03/06 :  10:43:50  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Tobbe L: Det vore kanon med lite tips!
Verka bli en intressant tråd det här!!

Black Diamond Racing har hyllor i kolfiber men dom är
lite väl dyra och jag har inte lyckats hitta någon återförsäljare...

Är kolfiber svårt att såga, slipa?

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2006/03/06 10:52:57
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/03/06 :  10:48:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Både ja o nej.

Finns en viss risk att det delaminerar när nu sågar det o så sliter det verktyg...
Det blir även ett rätt elakt slipdamm.
Men med rätt verktyg så går det rätt bra att bearbeta det.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/03/06 :  11:22:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Min personliga uppfattnig är att kolfiber är rätt kul som konstruktionsmaterial.

Men det passar bra till vissa saker o mindre bra till andra..
Tyvärr så finns det en viss övertro på att kolfiber är lösningen på alla problem.

Har tex lite svårt att se vad det skulle vara bra för i just apparatfötter o hyllor mm.
Ur ren designpunkt förstår jag det men inte konstruktions.

Är det kolfiberlooken du vill ha så drapera lämpligt hyllplan.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/06 :  12:46:16  Show Profile Send christopher a Private Message
Får hålla med Tobbe_L på den sista punkten, jag tycker man ser kolfiber på lite väll många produkterna där man lovar mycket...men som kanske inte är det bäst lämpade till uppgiften. Type apparat föter i Kolfiber...

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/03/06 :  16:07:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Johan_björklund:

Jag letade som en galning för nått år sedan efter kolfiber/grafit och hade bekymmer innan jag hittade nån i landet.



Kolfiber och grafit är 2 olika ämnen och har inget mer gemensamt än att dom bägge innehåller kol.

Kolfiber går bra att vattenskära. Jag köpte hyllplan från Black Diamond Racing (BDR) för några år sedan och lät vattenskära dom på en mekanisk verkstad till mindre bitar och det blev kanonfin yta på skärningen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/03/06 :  17:17:24  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vattenskärning funkar fint fint.

Men laminatet måste vara fritt från defekter annars så finns det en stor risk att det delaminerar.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/06 :  17:23:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Kolfiber går bra att vattenskära. Jag köpte hyllplan från Black Diamond Racing (BDR) för några år sedan och lät vattenskära dom på en mekanisk verkstad till mindre bitar och det blev kanonfin yta på skärningen


Jag är väl medveten om att det är 2 helt skilda matrial om det var det du menade. Grafit ska man även passa sig för när man bearbetar det. Dammet är ledande så haveri i elektriska apparater förekommer.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/03/06 :  18:42:13  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Vilka metoder fungerar att skära i kolfiberplattor med?
Känns som att man inte har en vattenskärare hemma.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/03/06 :  18:57:23  Show Profile Send Goffe a Private Message
Diamantskiva på dremen funkar ju! Dock lite jobbigt vid stora kap.
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/03/07 :  08:16:08  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Dremel fung sisådär. Kan vara svårt att få det rakt. Jag har anv Dremel för mina modellbyggen, men även vanlig lövsåg och järnsåg. Sedan måste det jämnas till.

Det jag tror på nu är en maskinsticksåg och rätt sågblad. Det finns styrskenor så rakt borde det bli. Jag har dock ej provat men jag har nyligen skaffat en Festools sticksåg och det ser lovande ut.



Sigurd


Äger företaget Coset.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000