HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Önskar tips på SE transistorslutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/03/06 :  20:23:38  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jag är visserligen på väg att bli rejält insnöad inte bara på rörförstärkare och klass A, utan dessutom på single-end. Känner att transistorerna kanske borde förtjäna en ny chans.
Eftersom jag utvecklat fobi mot push-pull så måste kiselrevanschen vara single-end. Jag behöver bara några få välljudande watt som jämförelse till min hittills bästa referens, en triodkopplad 2x1,3-wattare med 6L6.

Har någon några förslag på färdiga enkla recept att prova?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/03/06 :  20:37:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag är frestad att börja namedroppa en massa underliga kopplingar och vädra en massa av mina egna smått underliga idéer men jag tror jag besparar oss det och går direkt på det relevanta: Mini-Aleph.

Visst finns det en massa enstegsvarianter (Zen) som är aningen simplare men det är på bekostnad av kondingar på in- och utgång, osunt låg inimpedans och onödigt låg verkningsgrad.
Finns även en koppling som jag personligen vill avråda från och det är JLH/DoZ, jag byggde en sån för några år sen och den imponerade inte alls.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/03/06 :  22:12:23  Show Profile Send Lord a Private Message
Varför inte en enkel följare typ denna PowerFollower
Med enkel matning och inga ovanliga kompnenter så lämpar den sig att byggas av skrot

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/03/06 :  22:13:58  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
kanske...

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=e5313372a629e6851d6092d93be7e29a&threadid=66822
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/03/07 :  00:42:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Säger inte emot att följare är simpla och bra, dock ska man komma ihåg att man behöver spänningsförstärkare också om det ska bli komplett. Nära tillhands att snegla mot trioder då förstår, men kom ihåg två saker: Rejält med ström + kontrollerat uppstartsförlopp.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000