Author |
Topic |
Stephan O
Member
94 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 22:33:03
|
Hej! Tänkte löda ihop Bullet pluggar med Audioquest Coral köpt på lösmeter. Åsikter om denna kombination??? Alternativ??? Finns det något ställe i Göteborg som säljer Bullet plug??? Mvh Stephan |
|
n/a
deleted
1623 Posts |
|
Stephan O
Member
94 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 00:05:14
|
Yupp, har läst dessa trådar tidigare. Tackar ändå! Tänkte kanske snarare på om "kvalitetsnivån" på AQ Coral kabel motsvarar den "höga kvalitetsnivån" på Bullet pluggarna??? Finns det "bättre" kabel till "rimligt" pris <300 kr/m??? Eller man kanske skall gå ner på kontaktsidan till tex Supras RCA (eller kanske tom Biltemas RCA) och använda AQ Coral kabel??? Någon som byggt med någon kombination av dessa komponenter tidigare??? Mvh Stephan |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 00:42:02
|
Hej S.O!
Supra´s mässings RCA har ju nästan samma pris,-195kr-2st/225kr-2st för Bullet, så kör med Bullet el Biltema!
Mvh A*. |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:20:02
|
God kväll(natt?!). Fick en spontan reaktion när jag läste denna tråden. Kort och gott att kontakten gör sladden. Låter som många sätter en fin kontakt före ett bättre snöre?! Slutsatsen där är väl att de flesta sladdar är jämnbördiga. Då menar jag enkelledare/coax med skärm som minus. Till exempel Blåpluggen (Bullet Plug) är ju erkännt bättre och kan (jo, jag har funderat kring konstruktionen och accepterat den) tekniskt sett bevisas vara mycket bra! Så istället för att ha en dyr sladd med kontakter som stoppar upp välljudet, så kör många med billigare sladdar men överambitiösa kontakter, allt för att svära sig fria från att kontakterna stoppar upp. Där vill ja ha en liten poäng med att många kablar låter mycket lika kanske från RG62 till hmm något för någon/några hundra pix/m.
Nattsvammel efter en runda Risk, som jag dessvärre inte tog hem...
Kontenta: Blåplugg och RG62, bättre blir det inte |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 02:32:55
|
Hej!
Jo, allt upp till( i stort sett/iaf ) Nordost & Co är ju ( inte bara nästan utan ) identiskt med: RS /ELFA-kabel + -förpackad i smäckra + = -ev med "lådor på magarna":
Mvh A*. |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 12:35:30
|
Och om man nu väljer den exklusiva varianten med kloss på mitten, vad har man i klossen? |
Almost Famous |
|
|
rejvgudrun
Member
562 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 12:54:37
|
wallfaff>>en shakti kanske...hehe |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:01:04
|
Det är ju billigt och bra! Annars kanske man kan dra kabeln genom frysen, har hört att iskalla kablar leder bra...?
Med andra ord, lägg en isbit i klossen ;-) |
Almost Famous |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 17:33:19
|
Klossen har jag fått för mig (i vissa (dom flesta?) fall) innehåller en/flera ferritkärna/-or el. dyl.
Mvh |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 17:57:53
|
Finns det att få tag på ferritkärnor, eller måste de specialbeställas med multumfrakt från något exotiskt land? Fast Sverige är exotiskt... |
Almost Famous |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 18:01:23
|
ferritkärnor finns att köpa på www.elfa.se |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 18:21:53
|
Någon sm känner för ett mastodontutlägg med klar bevisning för detta med ferritkärnor? |
Almost Famous |
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 19:57:20
|
Jag bytte till Bullet Plug's på en av mina VdH D102 mkIII Hybrid kablar och vilken skillnad det blev. Då sitter det ändå rikigt bra kontakter på den kabeln från början... Efter att jag insett hur mycket kontakterna faktiskt påverkar ljudet negativt så tog jag bort banankontakterna från högtalarna/förstärkaren också. Sedan förtennade jag kabeländarna och skruvade fast dem istället. Den ljudskillnaden blev ännu större än när jag bytte på signalkabeln. Plötsligt "förstår" jag åtminstone varför en del t o m löder fast sina kablar direkt på högtalarens interna kablar o s v istället. Varje hinder av "dålig" metall i signalvägen (oavsett hur obetydligt det kan verka) försämrar ljudet en hel del. Det är uppenbart nu...tyvärr. |
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/11/05 19:59:14 |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 20:41:23
|
Varför förtenna kabeländarna? Vad jag vet är det "förbjudet" att skruva fast förtennad kabel, då lodet inte bevarar sin form. Resultatet blir glappkontakt. |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 22:58:59
|
quote: Originally posted by wallraff
Någon sm känner för ett mastodontutlägg med klar bevisning för detta med ferritkärnor?
Jag skulle kunna försöka förklara men jag orkar helt enkelt inte, dock kan jag ge er/dig denna länk: http://hem.bredband.net/b100922/Hoegtalarskroenor.html
Där står lite om ferrit'er, dock skall man ta det som står på den sidan med en nypa salt då han som gjort sidan har ganska starka egna åsikter som han blandar ihop med fakta.
Det absolut bästa är ändå att söka på "ferrit" på DIY-delen på detta forum, vill komma att minnas att detta har disskuterats/förklarats tidigare.
Mvh |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 23:58:19
|
Hej!
Det skiftar bla beoende på om det är signal el h-talarkablar som ska maglådas.
I The Grand Finale Speaker Cables( http://www.hmscables.com/speaker.htm ):
-´s låda ser det ut såhär:
I 1st LTS-Högtalarkabelpar( på bilden utan låda, ed ;): -sitter 4st parallellkopplade: -kondningar Wima MKS2 150 nF (ELFA nr 65-246-49) samt 24st
-parallellkopplade 100 ohms 2 watts metallfilmmotstånd (ELFA nr 60-793-70).
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/06 00:22:50 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 00:01:32
|
Här är en bild på ovan nämnda kabel försedd med låda och strumpa...
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 02:56:56
|
Lustigt det här med Hi-Fi först skall man ha kontakter som kan klämma åt rejält för högsta kontakt yta sen helt plötsligt skall den enbart ha kontakt via ett litet stift ( Bullet Plug).Här svänger ju uppfattningen värre än politik. ////// Sven-Åke |
Skeptiker |
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 10:10:17
|
quote: Varför förtenna kabeländarna? Vad jag vet är det "förbjudet" att skruva fast förtennad kabel, då lodet inte bevarar sin form. Resultatet blir glappkontakt.
Det beror på att jag använder en lite speciell kabel "Audioquest Bedrock" som har två ledare till varje kontakt, en grövre och en smalare, det går därför inte att skruva fast båda bra för den smalare får ju aldrig nån kraft på sig. Därför var förtenning den bästa lösningen. Jag får väl dra åt lite då och då... Det låter i alla fall mycket bra nu.
quote: Lustigt det här med Hi-Fi först skall man ha kontakter som kan klämma åt rejält för högsta kontakt yta sen helt plötsligt skall den enbart ha kontakt via ett litet stift ( Bullet Plug).Här svänger ju uppfattningen värre än politik. ////// Sven-Åke
Tidigare ansåg man att det var så lite metall i kontakterna att det inte kunde påverka signalen nåt nämnvärt men nu har man upptäckt att det inte stämde. Ju mindre metall i vägen desto bättre! |
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/11/06 10:37:59 |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 10:25:28
|
Hehe.. Glappkontakt är kanske inget jätteproblem i hemmiljö ;-) Jag är visst lite insnöad på industriella tillämpningar. Sorry! |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:44:15
|
Kan någon nämna NÅGON vetenskaplig publikation om att ljudet påverkas av ena eller andra metallen, tjocklek på dito m m..... Bara en stilla undran så här i höstmörkret.
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:15:00
|
Hej s!
Du kan göra 1st eget exp.
Tag 1st stort h-element o löd på 1st AWG 38 Cu-tråd på + resp -. Anslut sedan till Amp/Cd o lyssna på hög volym. Gör sedan om ovanstående procedur med AWG 12( istället för AWG 38, ed ;).
Hörde du 1st skillnad har du( iaf inför dig själv ) bevisat att tjocklek har betydelse.
Nu kan du gå över till att testa: Alu/Cu, osv.
Mvh A*. |
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:43:57
|
Hej A, Jo, visst kan jag själv höra skillnader i det stora, men för att dra ett tydligt exempel: Om det gällde ett vad där du skulle, i blindo, urskilja WBT kontakters ljudkaraktär mot Bullet Pluggs, skulle du då våga dig på det? Och vad finns det som vetenskapligt bevisar att du kan HÖRA skillnad mellan guld och silver plättering? Att testa sig fram till skillnader i ljudkaraktär är skoj men dyrt. En annan tanke: Om det fanns vetenskap som sa att en kabel lät bäst om den gjordes på ett visst sätt så borde det finnas en sån kabel. Och alla borde använda den? Men nu är det ju inte så och det kanske beror på att psykoakustik gör att vi tilltalas olika av bas, mellanregister och bas. Att vi helt enkelt tolkar ljud olika.
Fria tankar bara, inget att egentligen grubbla över, för jag hör också skillnad på vissa kablar. |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 02:34:41
|
Hej s!
Nej, några stora skillnader är det, inte( el, i en del fall ens skillnader... alls, ed ;)
WBT är rent "filosofiskt"prestanda-mässigt bara vackert "skräp", ex om man vill ha stereo-biwirat kan man köra med: 8st i mässing( för totalt 4000kr ) eller 2st** i koppar+silver( för totalt 48 el 72kr )
** Fanns av Linn vara överlägsen WBT och användes därav i böjan på Klimax -500 Solo( 170,000 SEK för 1st par monoblock, ed ) ** Även exklusiv variant finns: http://www.neutrik.com/images/ock/sublevel/view/3_204_54361.jpg ** Som sedan kombineras med utmärkta samt underbart låsbara: http://www.neutrik.com/images/ock/products/view/210_308361.jpg
Mvh A*. |
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 08:58:20
|
Ah, snygga grejer. |
|
|