Author |
Topic |
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 14:02:07
|
Tips på xlr interconnect som tar bort vasshet i toppen. Har idag Clou Red Jaspis. Gärna något som jag kan hitta begagnat för 2-3000kr.
Ska användas till Electrocompaniet AW250R + 4.7, Cairn Fog2 soft samt Totem Model One Signature. Högtalarkabel är Kimber 8TC bi.
Jag kan givetvis ha fel att mina Red Jaspis är boven i dramat, så även andra tips angående vass top tas emot!
Dan |
Artphotography |
|
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 14:22:51
|
Intressant, jag har idag Cairn Fog2/soft och Totem Model One Signature.
Eftersom Model One är rätt energirik i toppen, gäller det att inte ha "ljusa" signalkablar. Jag provade för drygt en vecka sedan mina Signalcable Silver Resolution XLR mot Kimber Hero + 2 st DIY-kablar.
Min signalcable var ljus i karaktären jämfört med de andra jag provade och passar mindre bra - även om just den kabeln har härlig upplösning och en del andra bra saker.
Clou har jag dock ingen erfarenhet av, så jag kan inte uttala mig om just den. Ej heller Electrocompaniet (jag kör Pathos).
Jag ska nog byta just av den anledningen. Absolut inget fel på Signalcable SR, men den passar inte i min anläggning.
Tipset till dig är att låna hem och prova andra kablar. |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 14:44:50
|
Jag ska prova fler kablar och även variation på uppställning/lyssnningsposition. Det känns som de är väldigt kännsliga/kräsna. Jag har gått igenom ett bra gäng med CD's och det är bara en handfull som låter bra. Men när det känns rätt så är precisionen helt makalös, ljudbilden är otroligt bred och högtalarna försvinner. Fantastiskt. Likaväl som var och varannan Cd jag slänger på är olyssningsbar, låter skränigt, noll bas och vass top. Det bara måste vara inspelningar av högsta kvalitet för att det ska sjunga. |
Artphotography |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 15:13:56
|
Jag tänke precis säga/skriva samma sak. HT Pro Silway MkII är rätt bra faktiskt. Annars är Transparent rätt okej också.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 15:50:01
|
Jag är lite tveksam om andra kablar kommer att fixa problemet. Både Cardas och HT kablar är säkert tänkbara men frågan är om det räcker? Kanske fixar du 0,5-1dB av den topp på 5dB som jag tror att högtalaren har. Enligt norska forum så hjälper inte heller förstärkaren till. Baserat på vad som skrivs om den uppgradering av trissor som finns tillgänglig för modellen så tar den bort den brist på bas som vissa tycker att den har. När man ser fler kommentarer så verkar slusteget lite energifattigt från mid till djupbasen och resultatet kan bli lite ljust.
Vinkla högtalaren bort från ditt öra samt dämpning av 1:a reflex kan du pröva direkt. Funkar det är det nästan gratis. Annars blir det nog mer smärtsamma åtgärder som gäller.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 15:56:54
|
Har du en vasshet i toppen finns det ingen kabel i världen som kan hjälpa. Felet bör sökas nån annan stans. |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 16:21:08
|
OK, tack för dessa svar. Jag hade ett par B&W 802 s3 innan model ettorna och dessa gick underbart djupt i basen, med stor kontroll. Då skulle jag avfärda alla som sa att 250R var ljus i karaktären, MEN nu med model ettorna så känns det lite så.....jag trodde dock absolut inte att det skulle kunna ha med slutsteget att göra med förra högtalarna i färskt minne.
Att vinkla högtalarna "utåt" har jag inte provat, men ska göra det. Noteras ska också att rummet inte är optimalt utan det ska jobbas lite på akustikförbättringar också... |
Artphotography |
|
|
hman
Member
159 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 17:12:21
|
Efter har gjort lite efterforskningar verkar det som att Du har två eventuella problem i ditt system.
1. Enligt Totems hemsida ska signiture one inte ha mer är 120 watt per kanal genom 8 ohm. Du har mer än dubbelt så mycket. En möjlighet är att prova Elektrokompaniets klenare AW120 steg som ligger lite bättre till i effekt. Det skulle vara intresant om "stargazer" kunde uppge vilken förstärkning han använder för att se om över laddnings teorin har några belägg.
2. Du har olika fabrikat på högtalare och signal kablar. Det verkar som att i dyra system att detta inte är att föredra. Ett byte till en helhetslösning från en tillverkare kanske hjälper, låna hem och prova. Däremot löser kablar inte mismatchings problem, vilket kan förklara att B&W fungerade bättre.
Hoppas att Du hittar boven i ditt system inom kort. |
Price is what you pay. Value is what you get. Buffett |
Edited by - hman on 2006/03/01 18:23:38 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 17:44:46
|
En kabel, som fixar till en vasshet i toppen, borde det vara fel på... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 18:16:49
|
Jag har ingen erfarenhet av Red Jaspis men Clou-kablarna i allmänhet är inte vassa i toppen. Lasse Andersson strävade efter ett mjukt ljud. Själv kör jag med Royale och Silvervoice. Garanterat inte vassa i toppen. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2006/03/01 18:17:16 |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 18:28:11
|
Rummet kan ju också bidra till vassheten. Dämpbafflar kan hjälpa. Det är lätt att kolla genom att köpa lite mineralullsskivor och placera ut på strategiska ställen. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 18:40:52
|
Absolut inte. Minnet måste svika. Han fick ofta kritik mot att kablarna kunde vara för snälla i vissa system. Lasse spelade med Thiel-högtalare och jag misstänker att det bidrog till karaktären på hans kablar. När han köpte QRS-högtalare som ju är mjuka och fina i karaktären så åkte dom ut rätt snart. Dom passade inte ihop med hans kablar. |
Edited by - Björn-Ola on 2006/03/01 18:41:26 |
|
|
hman
Member
159 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 18:57:45
|
"stargazer" har bara Kimber signal och högtalare kabel med Totem och Cairn Fog2/soft, vilket följer mitt tidigare råd om en kabel tillverkare. Emedan kör han med en Roksan Caspian förstärkare, vilket ger i alla fall lite fog för spekalationen kring slutstegen.
CC: jag brukar hålla med om att effekten inte spelar någon roll men mer än det dubbla gör mig lite misstänksam. Men jag har för lite erfarenhet med försteg/slutstegs kombinationer för att vara säker. Du får gärna ge mig ett exempel eller motivera varför Du har kommit till din slutsats.
|
Price is what you pay. Value is what you get. Buffett |
Edited by - hman on 2006/03/01 19:00:00 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 20:21:39
|
När jag besökte Lasse (tror)1999 så lirade hans grejor med vasst hårt ljud.Och jag menar tyvärr i ordens absoluta mening.. Tyvärr minns jag inte ens vad han hade för grejor då.. Men om jag inte minns helt galet va det några rörprylar.. Samma som han visade på mässan i GBG om inte minnet sviker helt här.... och min uppfattning har alltid varit att Lasse sökte ett mycket "ljust" klingande ljudideal mot vad undertecknad söker och alltid sökt...
Däremot var hans silver nätisar "för den tiden" bra i en "viss" mängd på utvalda ställen... Men idag är dom helt borta ifrån skalan för mig.. Hurvida detta beror på att dagens elektronik inte gillar dessa "ljusare" kabelval vet jag inte.. Har inte utprovat det i större skala ..och kommer inte göra det heller..
lasse erbjöd bra nivå för billigare pengar mot många andra.. Vilket öppnade dörrarna för många med lite mindre plånbok att få bra kvalitativa kablar som låg straxt under toppkablarna för kostnader om det dubbla eller mer..
Men för mig var kablarna starkt förknippade med tillverkarens person.. DVS i possetiv bemärkelse...
Lasse var en skön "lirare" |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 20:49:46
|
quote: mayro, jag tror inte du gillar soundet från Thiel
Nej och ja. OM man lyckas tämja dom i toppen så gillar jag dom.. 7,2 är inte leksaker direkt.. och med 450w VTL monoblock kan det svänga finfint...
Men hua så svåra dom verkar att tämja i topparna så dom inte "skjuter fram saker rakt i ansiktet på en"......man får inte begå misstag där...Så dom kanske inte är en nybörjarhögis direkt...
Men men.. Det va en annan topic det kanske |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 21:22:09
|
Nu har jag inte läst allt, men mina tidigare erfarenheter med HT - truth link är att den fungerar bra som en "filt" över högre register.
Om det passar trådskaparen, vet jag inte. Bästa kanske är att ta reda på vad som skapar problemet och sen lägga in åtgärder efter det.
/Mattias |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 21:51:10
|
Hej alla,
Jag har haft en "session" nu i eftermiddag/kväll tillsammans med en kompis som också är djupt i träsket..... Vi konstaterade att stundtals (läs: vissa låtar/CD) lät det helt magiskt. Kort sagt en ljudupplevelse. Enormt perspektiv och upplösning. Ingen vasshet som jag tidigare skrev. MEN, och detta är ett stort MEN! Det är 1 CD på 10 som låter så och problemet är inte att de flesta CD låter ok och emellanåt kommer den där grymma in i släden, nej, den tionde CDn är magisk medan de föregående 9 är olyssningsbara!!! Hur kan det bara vara en sådan total svart/vit grej? En är fantastisk. Nio är piss! Jag ska givetvis fundera över alla tips och exprementera själv, men det vore faktiskt lite intressant ifall det finns någon som har upplevt så drastiska skillnader i sin CD sammling, med samma uppställning/lyssningsposition/ljudnivå/ljus/värmeihuset/luftfuktighet osv osv att antingen är det nirvana eller trycka på stoppknappen efter 15sekunder? |
Artphotography |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 22:15:25
|
Electrocompaniet brukar ju anses ha ett ganska varmt sound så där borde inte "felet" vara. Antingen är det din CD-samling, eller så gissar jag att du har problem med rumsakustiken, fömodligen alldeles för odämpat. Det verkar ju inte vara fel på någon apparat då vissa CD låter magiskt.
Vilka CD låter magiskt och vilka funkar inte? Ge några exempel på titlar som det är troligt att många på forumet äger så kanske du kan få mer förslag på vad det kan vara. Kan du ge oss bilder på lyssningsrummet och lyssningsrummets mått och konstruktionsmatrial?
Om 9/10 CD är olyssningsbara så är jag övertygad om att kablar inte kan fixa det problemet. Kablar kan på sin höjd tweaka in ett system.
Min gissning är rumsakustik, men det kan ju också vara någon form av felmatchning i systemet, jag känner inte till dina övriga saker. Hur är det med klappekon, är rummet tillräckligt möblerat, finns absorbenter och andra akustikåtgärder osv? |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2006/03/01 22:16:36 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Topic |
|