HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 tips på interconnect
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/03/02 :  07:10:49  Show Profile Send Totem a Private Message
Dan: Har du tänkt tanken att det möjligtvis skulle kunna vara så att du har en del inspelningar som inte är av högsta tekniska klass? Model1 är en väldans analytisk högtalare, och förmågan till magi har den helt klart, men den kräver också mycket.

Jag ställer mig mycket skeptisk till att det skulle vara varken kablage eller högtalare som är boven i dramat.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/02 :  07:53:03  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har själv svårt att tro att det skulle sitta i din elektronik även om jag i o för sig inte hört din spelare någon gång. Om det inte är som så att du har något tekniskt fel på grejerna så...
Jag skulle själv misstänkt signalkabeln i kanske första hand, men om du inte har extremt taskig akustik i de övre registren skulle jag frågat dig först om du jobbat dig något med elkablaget bakom stereon?

Med tanke på att du har hyfsat tung elektronik tillsamans med känsliga högtalare så kan sådan "felkällor" bli mycket övertydliga ibland!

Och du har naturligtvis redan kollat fas å sådant?
Samt i möjligaste mån undvika att signalkablar från att ligga parallellt med strömkablar? Osv...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2006/03/02 07:54:19
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/03/02 :  08:55:39  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag konstaterar att de bra inspelade skivorna låter bättre än någonsin vilket känns då som att egentligen kan ju ingenting vara "fel" i elektronik eller annat. Det är helt enkelt så att de skivor som är sämre inspelade blir obönhörligen avslöjade i bristande dynamik och transparens. Dessa "motpoler" är mycket större nu än jag någonsin upplevt förrut. Det som är lite trist är att det är solklart merparten av skivor som låter illa (9 av 10 kanske en liten överdrift dock).
Jag ska på resa imorgon i knappt två veckor och när jag kommer tillbaka så ska jag prova ett gäng med olika placeringar. Jag drar iväg ett par bilder då också.
Det som är positivt är ju att man inte kan slå sig till ro...och det är väl den huvudsakliga meningen med att befinna sig i hifiträsket......

Artphotography
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/02 :  09:04:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilken typ av musik är det som låter dåligt? Många rock- och hårdrocksskivor är dåligt producerade och låter ofta dåligt, framförallt om man har väldigt avslöjande högtalare. Jag tror också (samt vad jag har läst) att Totem Model One inte är de idealiska rock- och hårdrockshögtalarna precis. Däremot låter säkert akustisk musik, jazz, klassiskt etc mycket bra på dem, särskilt om det är välinspelat. Det hade hjälpt om du hade räknat upp några av de skivorna som låter illa.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/03/02 :  16:09:58  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
Totem Model One inte är de idealiska rock- och hårdrockshögtalarna precis

Nja kanske inte helt idealiska - men Model one med rätt förstärkeri, rätt uppställda och i ett inte alltför stort rum gör rockmusik mycket underhållande.

OK ingen jordskredsbas (man kan inte trolla med fysikens lagar) men gosse vad tajt de kan spela.

Riktigt kul är det att spela Rage Against The Machine på dessa småttingar på snorhög volym. Den rockfan som då inte börjar banga skalle är inte född

Sen visst är det så att många hårdrockplattor, särskilt från 80-talet, har en produktion som lämnar en del övrigt att önska. Fast de låter å andra sidan inte bra på någon anläggning (enligt mig).
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000