HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Elbyte lägenhet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2006/02/28 :  15:52:27  Show Profile Send Drem a Private Message
Det har börtat hända lite tråkiga saker med elen i min lägenhet. Vid tre tillfällen på lika många veckor så har strömmen plötsligt gått. Igår natt kom jag hem från jobbet och då hade strömmen gått med endast datorn påslagen i lägenheten. Elskåpet sitter utanför lägenheten och där har brytaren slagit ifrån. Efter lite efterforskning så visar det sig att alla i trappuppgången har bytt sin el i sina lägenheter förutom hon som bodde här innan mig. Detta är en bostadsrätt så jag åker tyvärr på hela kostnaden. Är det någon som vet ungefär vad ett sånt byte kan gå på? Lägenheten är en 2a med två uttag i sovrummet, ett i hallen, fyra i vardagsrummet och tre i köket.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/28 :  16:15:08  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Tänk på att du har ledningar till taklampor och andra fast monterade lampor via strömbrytare också. Allting bör ju bytas på en gång.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/28 :  16:22:09  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ett råd är att ta in offerter från minst tre olika el-installatörer.
Priserna kan skilja något helt otroligt från firma till firma.
Se också till att få med ALLT som ingår på en underskriven offert så slipper
du otrevliga överraskningar.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:02:19  Show Profile Send Drem a Private Message
Skall undersöka prisläget. Är det någon som vet "ungefär" vart det borde hamna för en normal 2a? Snackar vi 5000, 10000 eller kanske 20000?

Just nu:

Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:22:49  Show Profile Send JPL a Private Message
quote:
Elskåpet sitter utanför lägenheten och där har brytaren slagit ifrån

Det där låter konstigt. En brytare slår inte ifrån vid elfel.Kanske nån som jävlas med dig.

mvh Patrik...

Edited by - JPL on 2006/02/28 17:23:26
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:33:19  Show Profile Send Drem a Private Message
Nejnej, ingen vågar jävlas med mig, då åker dom på BONK Jag har varit hemma vid två av tillfällena då strömmen gått så där är ingen som tryckt ner brytaren. Då hade jag burit dom längst upp för trappen och kastat ner dom

Just nu:

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:36:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kan det vara en jordfelsbrytare som löser ut kanske?
En "vanlig" huvudströmbrytare löser inte ut av sig själv, såvida det inte är
något mekaniskt fel på den.

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:41:16  Show Profile Send Drem a Private Message
Ok, jo jag är inte alls insatt i hur elskåpen fungerar. Det är i a f ett "nyare" med såna där switchar. På den översta raden finns vad jag tror är fem eller sex switchar och så en längst till vänster som är ON/OFF. (Tror det var så, jag är på jobbet nu så jag kan inte kolla) Iaf så är det den längst till vänster som står på OFF när strömmen gått.

Har fått lite input från en elektriker och han säger att det är väldigt svårt att felsöka om felet inte är konstant. Strömmen kan alltså gå när som helst. Det har i a f inte med överbelastning att göra eftersom den gick igår när endast datorn och mina digitalsteg (3st icepower) var igång i lägenheten. Det enda jag vet som är ändrat på sedan tidigare är att jag har kopplat tvn i ett annat vägguttag och strömmen gick faktiskt en gång då jag skulle sätta på tvn. Jag har aldrig använt det uttaget tidigare, annat än när jag dammsuger. Däremot så hade ju strömmen gått igår och då hade inte tvn varit påslagen utan stått i stand-by-läge.

Just nu:

Edited by - Drem on 2006/02/28 17:58:11
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/28 :  17:59:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hade du kortslutning någonstans så skulle automatsäkringarna gå. (switcharna som du kallar dom)
Vid jordfel löser jordfelsbrytaren ut.
On/off brytaren(huvudbrytaren) kan ställa sig i läge OFF om det är mekaniskt fel på den.
Annars återstår bara JPL:s fundering
Men det kanske finns kombinerade jordfel/huvudbrytare nu för tiden.
Men det vet jag inget om!
Be din elektriker titta till skåpet, det kanske bara är en lös kabeltamp på någon av kopplingsplintarna.

Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2006/02/28 :  18:59:36  Show Profile Send JPL a Private Message
Vad har du för märke på brytarn som löser ut?

mvh Patrik...
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2006/02/28 :  20:00:50  Show Profile Send Drem a Private Message
Skall kolla detta när jag kommer hem från jobbet. Blir vid 01.00-tiden inatt. Jag kan nog ta en bild också ifall det kan ge några ledtrådar

Just nu:

Edited by - Drem on 2006/02/28 20:02:31
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2006/03/01 :  01:08:18  Show Profile Send Drem a Private Message
Nu ska vi se. Här kommer lite grejer. (Jag blandade ihop jordfelsbrytaren och ON/OFF switchen tidigare, bara så ni vet) ON/OFF switchen på bilden slår alltså inte ifrån utan "jordfelsbrytaren" då, den som är rakt ovanför.

(jordfelsbrytaren?)är:
HAGER CD 425B

automatsäkringarna är:
HAGER MC 116E (kanske står det 110E, jag ser inte exakt)

Tog en bild på eländet:

Just nu:

Edited by - Drem on 2006/03/01 01:22:33
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2006/03/01 :  01:30:31  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är en jordfelsbrytare som sitter mellan 1-4.

Om du inte har ett gravt fel på anläggningen någonstans lär det vara en apparat som orsakar att den slår av.

Angående säkringarna står det nog 110E eftersom de två sista siffrorna rimligen anger strömmen de tål och du lär inte ha 16A säkringar till allt.

Huvudströmbrytaren är vredet på plats 14-15 men det visste du ju redan.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/03/01 01:31:27
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/03/01 :  10:21:00  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag tror notan för att byta ut elinstallationen hamnar runt 10-15000.
Men det kan bli dyrare...ta som sagt in offert och se vad det hamnar på.
Felet kan vara så jävligt att jodfelsbrytaren kan lösa ut när kompressorn till frysen startar, om TV´n är på stanb-by, och sitter i det uttag som inte har använts tidigre. Så felsökning på den här typen av fel är nästan omöjligt.
Jordfelsbrytaren lägger nämligen ihop den totala mängden jordfel i installationen, även om felet beror på flera individuella apparater som enskilda inte skulle lösa ut jordfelsbrytaren.
Men en viktig aspekt kan vara hur gammal installationen är idag.
Om du skulle öppna ett jordat uttag och se vilka färger de olika ledarna har så kan man se ungefär från vilket årtionde det handlar om.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/01 :  11:54:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Kanske du kan gå tillbaka och se vad det var som speciellt inträffade när denna skiten började? Kanske köpte du nåt nytt till hemmet? En lampa? Kaffebryggare? Något måste ju ha tillkommit som inte funnits där från början - som i sin tur snedbelastar elsystemet? Lågenergilampor?

För som jag uppfattat dig så började det nyligen och inte varit så hela tiden (3v?)

M
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/01 :  13:27:46  Show Profile Send mayro a Private Message
jordfelsbrytaren brukar väl inte sitta på HELA instalationen? eller har jag fel? Den brukar väl sitta på bara våtutrymmen eftersom den så lätt löser ut annars vid tv påslag osv osv...

OBS.. Jag frågar så ingen missar det nu...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2006/03/01 :  13:42:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jodå, den brukar sitta på hela, i alla fall i moderna installationer...
Gör t ex så både här i Uppsala och huset i Sthlm.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/01 :  13:46:53  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message

Ang, färgen på kablarna så SKALL du byta ut hela systemet om skyddsjorden är RÖD.(eller INTE gul/grön)
Då är systemet urgamalt.
Hur gamalt är huset du bor i?

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/01 :  13:48:17  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
jordfelsbrytaren brukar väl inte sitta på HELA instalationen?

Gjorde den inte det vore hela vitsen med den borta.

Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2006/03/01 :  13:50:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Eller rättelse, i huset sitter den inte på värmepumpen och kyl/frys för att undvika att få antingen iskallt inne eller förstörda matvaror om man inte är hemma och den slår ifrån.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/03/01 :  14:16:28  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag hade förut ett hus från 30-talet, där vi FÖRST renoverade elsystemet (bytte alla kablar o dyl) och DÄREFTER satte ditt ett modernt proppskåp med jordfelsbrytare på det sätt ztenlund skriver (ej på frys och värmesystem)...

Att börja med att byta proppskåpet och få dit jordfelsbrytare innan systemet är renoverat brukar man undvika för att det inte skall bli så som det blivit för dig Drem.... En jordfelsbrytare är känslig (för jordfel) och skall så vara för att rädda liv...Och vissa små jordfel kan det finnas i gamla system....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2006/03/01 :  16:15:36  Show Profile Send Drem a Private Message
Hej, kul att se ett sånt engagemang för detta, tack sak ni ha! Det var många frågor, jag ska svara så gott jag kan. Är på jobbet så det är en del detaljfrågor jag inte kan kolla upp just nu.

Jordfelsbrytaren har alltså slagit ifrån tre eller fyra gånger totalt på ungefär lika många veckor. Innan har allt fungerat perfekt. Det som är "ändrat" sedan sist är att jag har haft den vanliga tvn inkopplad till ett annat uttag (som jag tidigare aldrig använt). Den enda nya apparaten som tillkommit är en dvdspelare. En lågenergilampa sitter i taket i hallen, men den har aldrig orsakat någonting förut?

Sist strömmen hade slagit ifrån så hade endast datorn, 3st icepower digitalsteg samt kylskåpet varit på (samt tvn i "fel uttag" men i stand-by-läge) så det verkar i a f inte bero på överbelastning. Visserligen är mikron inkopplad så den visar klocka osv. Kylskåpet har faktiskt börjat låta lite mer än vanligt på sistone. Antar att det är kompressorn? Jag brukar ruska lite på det då det låter för mycket, då tystnar det, iaf för en stund.

En av gångerna då strömmen gått var faktiskt när jag slog på tvapparaten (då den satt i det uttaget jag aldrig använt förut) så där kanske finns en ledtråd.

Hur gammalt huset är vet jag inte exakt nu, men jag tror att det är 50-60tal så alltså inte lastgammalt.

Just nu:

Edited by - Drem on 2006/03/01 16:20:21
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/01 :  17:01:48  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Hur gammalt huset är vet jag inte exakt nu, men jag tror att det är 50-60tal

Då är det inte helt obefogat att byta ut hela elsystemet faktiskt.
Huset vi bodde i innan vi flyttade till nuvarande var byggt 1948 och när vi rev ned de gamla elkablarna där så var dom så murkna av tides tand att isoleringen omkring dom bokstavligt talat rasade sönder vid minsta beröring.
Elektrikern som gjorde jobbet(delvis) åt oss utbrast när han fick se kablarna
"Otroligt att ni fortfarande lever"

Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2006/03/01 :  17:36:29  Show Profile Send Drem a Private Message
Japp jag misstänkte också att det började bli dags att byta, men uppgiften jag fick från föreningsordföranden (vars pappa tydligen är elektriker) var 20000:- och så mycket tänker jag inte betala. Då kör jag heller projektorn på en UPS och så får strömmen gå så mycket den vill.

Nej men allvarligt talat så kan jag tänka mig runt 10000:-, max 15000:- för byte av all el. Men jag vill ändå veta vad som orsakar detta som händer (och tillfälligt hitta en lösning), så att jag kan köra vidare tills senare i år då ekonomin förhoppningsvis är lite starkare. Jag har precis köpt projektor och dvdspelare kontant så nu är det vatten och bröd som gäller. Har inte ens råd att byta bromsklossar på bilen..

Just nu:

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/01 :  17:44:51  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
uppgiften jag fick från föreningsordföranden (vars pappa tydligen är elektriker) var 20000:-

Hör med flera!!!!!!!!
Föresten luktar det om den uppgiften då dom är nära släkt.
Ta en helt OBEROENDE elektriker istället och fråga honom.
Det kostade oss ca: 25 papp för 6 år sedan att dra om alla el i ett helt hus.
Förvisso gjorde jag mycket själv (det kan du också göra) men det mesta arbetet gjorde elektrikern.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/01 :  18:29:55  Show Profile Send mayro a Private Message

Man får ju dra elen själv.. Det är ju själva instalationen sedan som en yrkesman måste göra om jag inte ör helt ute o seglar här..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000