HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skiftande balans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/02/26 :  12:39:35  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag får en känsla av balansen i stereobilden skiftar i min anläggning när man spelat ett tag. Till en början ligger lite till vänster för att sedan skifta till hårfint höger. Som det är nu har jag för lite dämpning i rummet varför jag inte har någon knivskarp fokus varför det blir svårt att vara säker på "känslan" och lita på sina öron... Rummet och möbleringen är nästan symmetrisk, en ballkondörr på väggen bakom högtalarna och ett bokskåp på ena sidoväggen bakom lyssningspositionen är de enda betydande osymmetriska faktorerna, men å andra sidan står ju de still hela tiden.

Så till min fråga: Inbillar jag mig eller kan det finnas en förklaring och hur åtgärdar jag i så fall detta?

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/02/26 :  13:08:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det beror på att när du börjar lyssna så sitter du spikrakt upp för att sedan successivt sjunka ned djupare och djupare i soffan.
Kudden till vänster om dig kommer då att dämpa mer och mer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/02/26 :  13:11:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ovanstående är ett exempel på ett fullständigt tvärsäkert uttalande från en som tror sig veta allt från nätkablar till rumsakustik.

Nu hoppas jag på ett seriöst svar från någon mer kunnig person, vilket frågan förtjänar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/02/26 :  14:06:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hur länge måste du spela innan det verkar skifta? 5min eller en timme? Eller vad.

Tänkte på att komponenterna blir varmare och hittar arbetstemp osv. Då kan det ändras lite osv...

M
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/02/26 :  16:45:03  Show Profile Send indoles77 a Private Message
det handlar om timmar, hur många är svårt att säga då man inte lyssnar på samma låt i repeat och skillnaden är såpass liten att man får lyssna på flera låtar innan man vågar "bekräfta" sin känsla. Som sagt jag har ju ingen knivskarp fokus så många av "ljudkällorna" i musiken är ganska "breda" i stereobilden och därmed svåra att placera exakt. Skiftningen i balans är mindre än "bredden" på exempelvis sången.

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/02/26 :  16:56:00  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Tänk på att öronen aldrig är konstanta i sin uppfattningsförmåga.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/02/26 :  18:15:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hmm.. Kan vara musiken? Vet att tex. samlingplattor kan vara roliga att lyssna på; På första låten så är sångaren centrerad - på låt #2 (från annan skiva) är sångaren lite till höger i ljudbilden - på låt #3 (från ytterliggare en annan skiva) är det en anna position igen...osv.

M
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/02/27 :  09:42:04  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har aldrig sett att höger och vänster högtalare har haft samma frekvensgång, efterklang eller spridning i hemmiljö.
Har man en riktigt bra och stabil stereobild så kan man även uppfatta skillander i röstens placering under en låt med olika ihopmixningar av sången.
Däremot så om du vill lista ut om du har något apparatfel så är det bara att börja koppla om mellan dom olika apparaterna, skifta en i taget hö-vä och se om felet alltid är åt samma håll. Byt även plats på högtalarna.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/02/28 :  20:04:57  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Tack för alla tips och svar! Mullbenkt: Det visste jag inte, fast borde väl kanske ha fattat det antar jag... Jag får väl försöka exprimentera lite och se om jag hittar något...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/28 :  20:58:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
indoles77:
Som MullBenkt säger bland annat.

Jag kan sitta och lyssna och försöka fokusera hit och dit och då höra sångarfokuset på lite olika platser. Hårfint men ändå. Förutom att hörseln inte är riktigt konstant har jag fått en känsla av att hjärnan sorterar bort olika reflexer osv vid olika tillfällen.


Ett litet ovetenskapligt experiment man kan göra är att hålla upp handen rakt framför ansiktet. Blunda och lyssna och peka med hela handen på var sångaren är och sedan titta varthän man pekar. Jag kan säga att jag lurat mig själv mer än en gång då jag suttit med öppna ögon...
(Man bör förstås ha en skiva där man är någorlunda säker på att sångaren befinner sig i mitten av ljudbilden.)

Björn-Ola:
Det där var väl ändå onödigt, håll käbblet i de trådar som redan spårat ur mer eller mindre...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/10 :  20:55:13  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag har exprimenterat med lite nu och är bara mer förvirrad än tidigare. Som Mullbenkt m.fl. tidigare nämnt "ändrar hörseln sig" med tiden och även Björn-Ola var inne på något vad gällande sitt-ställningen... Det gör förvånande stor skillnad om man sitter rakt upp i en kontorsstol nedsjunken i en fåtölj, bakåtlutad, etc... Får dessutom en känsla att det är lite upp till ens egna "dagsform" och humör hur man upplever musiken. Vissa dagar tycker jag att jag knappt hör något annat än fladderekon medan andra dagar knappt kan finna en enda brist i ljudet. Den nya fina tjocka mattan och de nya tunga sammetsgardinerna har otvivelaktligen dock gett rummet en betydligt mjukare återgivning!

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000