HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarvägg i hemmabion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2006/02/25 :  17:07:00  Show Profile Send mangs a Private Message
Hej,

Jag hade tänkt snickra ihop en projektorduk/högtalarvägg till min hemmabio. Tanken är att högtalarna skall upp på väggen och vad passar då bättre än att integrera dem i projektorduken?

Låter detta helsnurrigt?
Jag skall försöka förklara hur jag tänkt nedan. En bild säger ju mer än 1000 ord så jag börjar med den:



BIlden visar lösningen först ovanifrån och sedan rakt framifrån (den ljusgråa ytan är där "duken" kommer vara.


Eftersom jag vill ha en lösning som inte sticker ut så mycket från väggen och ändå vill uppnå ett hyffsat ljudtryck så kom tanken fram att man skulle kunna utgå från 2 hela MDF-skivor i 10mm och sedan bygga en stor smal låda som täcker väggen. Denna kommer då bli ca 7-8 cm djup men ha en innervolym på ca 170 liter.

Jag har redan idag 4 stycken VIFA PL18 som skall agera bas/mellanregister i denna konstruktionen och 2 st SS 9300 som skall agera diskant.
Jag kommer dela upp lådan i en höger och en vänster låda och i varje låda kommer husera 2 st PL18 och en diskant. Jag har funderat på basreflex och i så fall, var skall portmynningarna vara? Hela konstruktionen inbjuder till att köra någon form av hornlösning tycker jag, Någon som har ett bra förslag på hur detta skulle gå att göra?

Detta blir ju en väldigt enkel konstruktion och den kommer sedan att målas i svart och "duken" grå. Bildytan hamnar i format 16:9 och blir 2.00meter x 1.12meter.

Jag vet att det inte är optimalt att ha högtalarna så nära väggen men jag vill inte ha två konventienella klossar i detta rum då rummet inte är större än ca 2.5x5m. Dessutom skall jag bara titta på film och spela spel mm i detta rummet. Finlyssing gör jag i ett annat rum med mina hifiprylar.

Skulle detta fungera och vad skall jag i så fall tänka på?

Om jag konstruerar någon form av hornlösning skulle ju mynningarna kunna vara neråt mot golvet eller vad tror ni?




Edited by - mangs on 2006/02/25 17:10:49

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/25 :  20:51:33  Show Profile
Kolla in någon av alla färdiga modeller som finns att köpa för att få ideér.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2006/02/25 :  23:40:23  Show Profile Send mjon a Private Message
Kan tyvärr inte ge några råd om vad du ska tänka på men jag tycker "väggen" låter som en kanonidé. Hade jag ett liknande rum så skulle jag nog inte tveka! :-)

/ Magnus
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2006/02/26 :  02:31:52  Show Profile Send Martell a Private Message

Det låter inte alls snurrigt tycker jag!

Jag kommer att göra något liknande och ställde samma fråga för ett tag sedan, ta en titt i denna tråd:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47358&SearchTerms=lowther,v%E4gg

I mitt fall så har jag funderat på att bygga fram väggen 20 -30cm(x 260 x 240cm).

Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/26 :  21:08:10  Show Profile Send Hasse a Private Message
låter som en go ide. skulle nästan rekomendera att du isolerar (akustiskt) sido skivorna från mitt skivan. risk för att det blir en jungel trumma annars.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2006/02/27 :  15:25:01  Show Profile Send mangs a Private Message
Tack för era åsikter,

Jag hängde dock inte riktigt med i hur jag skall kunna isolera mittdelen akustiskt då den ju innehåller största delen av högtalarlådornas innervolym. vad menar du egentligen? Givetvis kommer jag staga upp den ordentligt samt fylla på med gullfiber/fårull men är det något annat du syftar på?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/02/28 :  13:53:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Spännande, du skall få några synpunkter till....

Jag tror att du behöver staga ordentligt som motmedel mot "bongotrumma", men det har du säkert tänkt på. Portar...uppåt, nedåt sidan. Jag tror mer på kanten är en fronmonterad med en skarp böj.
Nära väggen behöver inte vara fel, då du kan konstruera högtalaren för detta och jag tror inte du behöver vara oroligt för ljudtryck. Du kommer få ett fint basstöd av just väggen. Ingen baffelkorrektion mao.
Vill du göra det rikigt häftigt, så bygger du en center och slänger in den i mitten och monterar en sån där duk men småsmå hål i....

/Magnus


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000