HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Halvfusk"-Bi-ampning, bra idé eller...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/02/23 :  17:15:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
På de flesta Hembiostärkare ( evt. även stereo) så finns det pre-out/parallellt med Hgt-utgång. Med samma innehåll och volym, tror jag.

Om man därmed plockar ut pre-out och via ett aktivt LP-filter och externt slutsteg skickar in detta i basen...sedan tar man högnivå ut och bara har en passiv HP-filter där...(samma delningsfrekvens)

evt diskant och mellandelning blir ju som vanligt...

Då "sparar" man en förstärkare, kan driva elaka basen med eget steg. Man slipper en fet spole i signalvägen ( bort med passiv LP med låg f0)

Vad har jag missat?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/02/27 14:52:59

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/02/23 :  17:21:34  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Förstår inte på vilket sätt det skull vara "fusk"?

Är väl biamping fast med försteget inbyggt i ena slutsteget?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/02/23 :  17:31:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Mja, det är väl fusk såtillvida att du inte kör HP-filtret aktivt i lågnivå...

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:27:47  Show Profile Send ohmega a Private Message
fusk å fusk.....nä men ..allvarligt talat..det borde la inte va omöjligt...men det är klart att det behövs ganska rejäla komponenter för de passiva delningsfiltret om man skall dela lågt..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:43:11  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Magils -
Tror inte man behöver ha aktiv delning för att det ska vara biampat. Tror man kallar det aktivt delat då(då har man ju liksom inget val).

ohmega - hmm... HP-filtret då?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/24 :  00:08:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fisksmisk ola: menar du högpassfiltret till diskanten eller..vad?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/02/24 :  09:52:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ola: Min utgångspunkt är "äkta" bi eller tri amping med aktiv delning....således menar jag äkta fusk, eller fuskäkta beroende på hur man ser det...men det klart det finns ju även bi-amping med enbart passiv delning.

Ohmega: Visst krävs det feta komponenter om du t.ex. ska dela vid 300 Hz, men ett 2:a ordningens LP, har ju en L seriellt och en C parallellt. Och det är den feta spolen som oftast ställer till det...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2006/02/24 :  17:17:44  Show Profile Send JM a Private Message
Det räcker med att man driver dom olika registren med olika slutsteg för att det skall vara "äkta" biampning. Diskantsteget slipper spela bas. Och bassteget slipper spela diskant.. Hela systemet blir mindre belastat, och det skall förhoppningsvis låta bättre...

Om man däremot kör med "aktiva" delningsfilter före slutstegen, och sedan kopplar slutstegen direkt till elementen utan ngt filter därimellan, då brukar man kalla det för "aktiv drivning"...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !

Edited by - JM on 2006/02/24 21:15:14
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/02/27 :  14:52:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag vill helst inte göra detta till en semantisk diskussion...men givet inlägget ovan..
finns det ngfn oäkta biamping? och finns det "passiv drivning"?

Men strunt i det....jag är ute efter att kunna göra en låg LP-delning utan en stoor spole i signalvägen så att förstärkaren driver enbart elementet och inte en seriespole också dvs. aktiv delning. Och ingen verkar ju ha några invändningar mot att använda lågnivåutången för detta såå det blir nog att testa helt enkelt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/02/27 :  20:56:38  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Det räcker med att man driver dom olika registren med olika slutsteg för att det skall vara "äkta" biampning. Diskantsteget slipper spela bas. Och bassteget slipper spela diskant.. Hela systemet blir mindre belastat, och det skall förhoppningsvis låta bättre...
Nja, det stämmer ju inte riktigt. Vid biampning så har man fortfarande hela spänningen förstärkt i båda stegen så någon vinst i effekt blir det inte (man har samma maxeffekt som med bara det ena slutsteget). Bassteget slipper alltså inte spela diskant och tvärtom. Däremot så avlastas stegen strömmässigt på motsvarande sätt, men detta brukar ytterst sällan innebära någon vinst på något sätt eftersom det nästan alltid är spänningen som sätter gränsen för effekten.

Hursomhelst så har magils fråga inget med biampning att göra men det var ju redan utrett.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2006/02/28 :  19:00:42  Show Profile Send JM a Private Message
Prexis ! Men att det blir ngn vinst i effekt har jag inte skrivit heller. Men självklart blir stegen mindre belastade (strömmässigt) vid en biampkonfiguration.

Att dom sedan kan spänningsklippa är iofs helt sant !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000