HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 basreflex eller inte på sub-bas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/02/24 :  22:37:06  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag förstår att det är två olika konstruktionsfilosofier. Det ena behöver kanske inte vara bättre.

Vilka är för och nackdelar med respektive lösning och vad kan och brukar det ge för ljudskillnader?

Vilka olika kompromisser gör konstruktörerna oftast med respektive lösning?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/02/24 :  22:39:57  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Basreflex jämfört med vadå, sluten eller slavbas?

Musiclover!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/02/24 :  22:52:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Oj, bra motfråga, tänkte inte på slavbas, men främst tänkte jag på sluten låda men tag gärna med slavbas också.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/02/24 22:53:27
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/02/24 :  22:55:04  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
OK.

Musiclover!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/25 :  06:57:38  Show Profile Send ohmega a Private Message
Sluten låda har väl lägre verkningsgrad än basreflex. Kompenseras kanske av ett större element som också kan vara behövligt för att komma ner i frekvens. Sluten låda är rappare än basreflexsystem.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/02/25 :  09:15:53  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Slavbas är väl om jag har förstått det rätt en slags basreflex fast de har eleminerat möjligheterna till basreflexportens ev blåsljud.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/25 :  10:59:55  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Skall man använda portad/basreflex så är en slitts eller vill säga rektangulär port bäst.
Skall man uppnå bäst kvalite på basen så är det tryckkammarlåda/slutet som gäller

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/02/25 :  11:06:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Sluten / portad -låda, ja beroende på vilket användningsområde den skall användas till. En sluten låda torde fås att spela lika starkt som en portad låda vid rätt tillämpning och val av rätt element och placering.

En portad låda torde fås att prestera väldigt väl även under avstäming om den är välutformad. Detta tillsammans med bidraget från rummet.

Slavbas, känns väl ändå mer som att arbeta runt problemet med ett krasst baselement som inte passar i en sluten eller portad -låda för rätt dimensioner för rör osv..

kompromissande

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/02/25 :  11:08:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

"Skall man använda portad/basreflex så är en slitts eller vill säga rektangulär port bäst.
Skall man uppnå bäst kvalite på basen så är det tryckkammarlåda/slutet som gäller"

Jag tror knappast man kan generalisera sådär, att en sluten låda skulle ge en "bättre kvalité" på basen. Här skiljer sig bra konstruktioner från de sämre helt klart.

Det finns inget som säger att slutna lådor har "bättre" kvalité än en portad låda.

Det beror såklart vad man menar med "bättre kvalité"

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/02/25 :  11:16:03  Show Profile Send Hardseq a Private Message
En grundläggande förklaring fås här:
http://www.diysubwoofers.org/

För mer utförliga diskussioner i ämnet föreslås Mark Seatons inlägg på avsforum.com.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/25 :  11:56:23  Show Profile Send ohmega a Private Message
NiklasNord
quote:
Det finns inget som säger att slutna lådor har "bättre" kvalité än en portad låda.


Sluten låda borde ju rimligtvis vara tightare...nån fysikaliskt eller logiskt resonomang hänvisar jag inte till..utan bara till vad jag läst och upplevt. Sen att det kanske går att få till en basreflexlåda så att det blir bra ändå - tvivlar jag inte på. Men det finns säkert en del som just "säger" att slutna högtalar lådor -i vissa avseenden är bättre.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/02/25 :  17:47:25  Show Profile Send Bubben a Private Message
Sluten låda trängre(=tight)...?
Är högtalare med öppna bafflar inte med i den här diskusionen?
Vad jag kunde fårstå av tråden om fördelarna med dipoler så var en av dessa just basen...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/25 :  19:57:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bubben: Nej...ingen här på denna tråd har tagit upp dipoler som alternativ.

Edit: stavning

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/25 20:05:26
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/02/25 :  23:06:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Sluten låda skulle vara mer "tight", håller inte med, det kan inte finnas några sådanna samband..

Beror på vad man menar med "tight". Och det beror på vad man jämför med såklart.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/25 :  23:19:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
oki- det går ju att dimensionera en basreflexlåda efter olika "normer" eller avstämningar...ju.SBB4,SC4,QB4 osv..och jag tror på den förstnämnda alternativet om man är ute efter bra bas...lådan kan ju bli lite stor men..bra blir det nog om elementet "håller måttet". Jag tänkte på group delay i första hand - vid jämförelse mellan sluten å portad låda..men visst...en sluten låda kan istället få problem med att klara höga ljudnivåer..finns säkert andra nackdelar å fördelar med båda lådprinciperna..men "instiktivt" så skulle jag nog valt en sluten låda. Nu spelar jag inte så tokhögt i och för sig.

Edit: Sen skall jag erkänna att jag inte har nån tokkoll på de olika avstämningarna "låter" i realiteten.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/25 23:22:28
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/02/25 :  23:41:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Meningen med olika avstämningar är ju anpassningar till lådans tilltänkta användningsområde. Till exempel sådanna saker som, vart den skall placeras, vilket stöd den får av rummet, angränsande ytor, hur pass lufttätt rummet är med mera..


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2006/02/26 :  00:16:18  Show Profile Send Allison One a Private Message
Som någon var inne och nosade på det här med verkningsgrad, så borde det gå åt väldigt mycket mer effekt att spela riktigt låga frekvenser i en sluten låda med en bibehållen ljudvolym och kontroll.
Eller så vänder man på det och bygger en stor låda.
För att bygga en sluten sub i en minimal låda så krävs det riktigt höga effekter och helst någon form av servokontroll.
Se exemplet Velodyne med över 1000W även i de minsta 10" subbarnoch digitalservokontroll av elementet.


En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/02/26 :  11:51:24  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja självklart, men om man bygger en för liten sluten låda så vet man vad man ger sig in på.

En basreflexlåda tappar ju verkningsgrad en bit under sin avstämning, medans en sluten låda klarar sig bättre då den inte har en likartad avstämning, självklart finns en akustisk avstämning även denna.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000