HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare vs Hörlurar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/02/23 :  21:07:58  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Tänkte höra era synpunkter på det olika sätten att lyssna på musik.
Lyssnar ni annorlunda mellan de olika förmedlarna, ex mer på röster via hörlurar eller utplasseringen av musiker vid högtalare.
Var ser ni som främsta styrka samt största nackdel mellan dessa två.

själv har jag inte någon speceill erfarenhet vad gäller hörlursanläggningar, endast portabel mp3 lyssning. Jag har länge funderat på en hörlursanläggning men inte haft möjlighet att lyssna på olika alternativ då jag bor långt norrut (Luleå).
Min tankar kring min musiklyssning kom igår kväll och jag insåg att jag lyssnar bra mycket mer på min Creativ Zen med Koss UR40 än på min hemma anläggning. Det är pga att jag ofta lyssnar när jag sitter och pluggar på skolan, och när jag väl kommer hem är jag rätt trött i öronen eller att jag sätter mig här vid datorn. Och om jag sätter mig vid datorn och vill lyssna så har jag tyvärr anläggingen i andra rummet och jag tror knappast grannarna skulle uppskatta om jag drog upp volymen, detta har fått mig att funderar på att flytta in cd vid datorn och köpa en hörlursanläggning.
Nog om mina funderingar, nu vill jag höra hur ni ser på ämnet högtalare vs. hörlurar.

MVH
Niklas

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/23 :  23:43:53  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tycker att det är lättare att vara analytisk med musiken i hörlurar.

Dock är grundkänslan lite konstig med att ha stereobilden "inne" i huvudet. Samma känsla har jag fått med musik i flerkanalanläggningar. Ska inte musik upplevas komma utifrån-in (till örat) och helst framifrån?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2006/02/24 :  00:39:54  Show Profile Send buffy a Private Message
Jag tycker att surround kan simuleras läskigt bra med hyffsade hörlurar, eller iofs har jag ju bara lyssnat mycket med de lurarna som jag själv har.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/02/24 :  01:10:07  Show Profile Send CC a Private Message
Mindre problem med akustiken med hörlursanlägging. ;-)
OM du nu inte har möjligheten att akustikreglera ditt musikrum...

Men bättre "fysisk" känsla med högtalareanläggning!
OM du har möjlighet att lyssna på musiken med "realistiskt" ljudtryck...

Summa:
Skulle jag idag vara tvungen att bo i lägenhet med argsinta grannar runt om (å argsinta e la alla grannar som inte uppskattar våra utsvävningar?) så skulle jag skaffa mig en riktigt bra hörlursanläggning för musik o film!
Sedan en enklare högtalareanläggning för lite mer avslappnad återgivning utav musik där kraven på dynamik o ljupbas inte är så dominerande...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/02/24 :  07:15:53  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Så som jag bor just nu så blir det mest hörlurslyssning.
Titt som tätt får jag en sådan där härlig upplevelse om hur attans bra det låter.

Men som sagt det är en helt annan ljudbild jämfört med högtalarlyssning. Högtalare är mycket mer fysisk lyssning man känner musiken i hela kroppen.





Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/24 :  10:08:22  Show Profile Send hman a Private Message
Tröttheten du upplever kan vara en direkt konsekvens av kompremeringen på MP3 spelaren du har. Detta hävdar allafall Robert Harley på The Absolute Sound. Det går att användra MP3 med mindre kompremering, vilket skulle göra mindre trött. En annan lösning vore att skaffa hörlurar av öppen design som släpper in lite bakgrunda ljud och minskar "Peltor" effekten. Med Peltor effekten menar jag den känslan av ursel man får när man har haft på hörselskydd en längre stund.

Själv använde jag ett par Beyer Dynamic DT311 (öppen design) kopplad till en Akai reciver utan att bli trött i öronen i flera år. I nuläget sitter jag i ett kontor med en brummande fläkt som jag tystnar ned med en portabel Philips radio och ett par Sennheiser PX250 med noise guard (öppen design). Detta fungerar ypperligt och jag blir inte trött i öronen, då noise guard systemet tillåter lyssning vid låg nivå men en försumbar störnings nivå. Emedan tycker jag att priset för ett par PX250/Px300 är i överkant -man betalar mest för noise guard dosan- och sedan blev spännet på bågen snabbt löst, vilket är oacceptabelt för en lur som kostar över 1000:-

När jag lyssnar hemma spelar jag genom högtalarna vid normal nivå till klockan 21:00 och vid reducerad till klockan 22:00. Detta tycker jag att grannarna ska stå ut med. För att återknuta till frågan, tycker jag att hörlurar ska användas när man inte ska störa någon. Däremot anser jag inte att hörlurar kan återge musikernas placering lika bra som ett par högtalare kopplad till en bra anläggning, vilket för mig är en viktig när man ska njuta av musik.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Edited by - hman on 2006/02/24 10:10:56
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/24 :  11:32:06  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Just volymen är en faktor, man vill ju trots allt kunna lyssna på musiken i "skalenlig" storlek. Dvs i den volym och med den kraft att man tycker sig att ursprunget hade. Det blir ju en viss skillnad i om man vill lyssna på mäktig stadiummässig liverock eller viskande visjazz...

Håller dessutom med om att den fysiska känslan av musiken är viktig, svårt i lurar

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/02/24 :  13:14:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hörlurar är den enda högtalaren som är oberoende av rumsakustiken . Det är det klart bästa med dom.

God nummer två är att man inte hör när någon familjemedlemm ropar och vill att man skall göra något

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/02/24 :  14:46:21  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Trevliga kommentarer ni ger, jag håller absolut med om att den fysiska påverkan som högtalare ger är svår att kompromissa bort. Att få dra på en Rage Against The Machine låt utan trycket i basen skulle kännas helt fel.

Men det som jag tycker kan vara trevligt med hörlurar är att ibland blir det så grymt bra närvarokänsla. Det är sällan jag upplever det med högtalare, har kanske för dåliga grejer.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/02/24 :  15:01:40  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Synthmusik tycker jag passar bra i lurar och hård "redigerad" musik. Medans det är häftigare att lyssna på akustiskt via högtalare, känns naturligare när man i verkligheten har en gitarr framför sig också högtalare framför sig. Med synthljud och mer moddat musik som pop, techno och allmänt synth-experimenterade så har jag ingen naturlig referens, och då känns det som att mer kommer fram via hörlurar. Nu har jag dock såld mina bra hörlurar (Sennheiser HD600) till förmån för nya högtalarkablar, som det istället inte blev att koppla in. Det mesta av musiklyssnadet sker via iPod och AKG K24P, prisvärda lurar för övrigt, som sitter väldigt skönt, men lite krångliga att sätta på huvet.

Vad gäller det fysiska så instämmer jag med de flesta andra, inte kul att fläska på med tung rock mm, via lurar. Blir inte lika tung känsla när det inte känns i kroppen. Men sen så har man ju inte ett välljudande PA som man vill ha för rock heller

Stereo Audio
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/24 :  19:37:44  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det är ju lite billigare att få till "riktigt bra" ljud med att köpa lurar och lurförstärkare osv, än att köpa fullzize högtalare som spelar lika bra, driva dem med stora monoblock osv...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/02/26 :  17:01:23  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Jo, det är ju billigare att få välljud, men bara en i taget kan oftast lyssna. Det tycker jag är en nackdel för hörlurar, men oftast är det prisvärt, iaf de flesta lurar jag köpt.

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2006/02/26 17:02:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000