HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ut- ingångsspänning och effekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/02/24 :  12:02:49  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag har en liten fråga som jag antar går att besvara :) Hoppas det är rätt forum.

Jag försöker räkna ut hur mycket effekt jag nyttjar i mitt slutsteg. Eftersom jag vet vilken ingångsspänning som krävs borde man kunna räkna baklänges genom signalkedjan tänkte jag?

CD'n ger utsignal 2V RMS.
Försteget har en känslighet på 220mV för att ge 1V RMS ut.
Slutsteget ger märkeffekt (2x200W) i 8 ohm vid 1,4V insignal.

Kan man då få en uppfattning om hur mycket effekt jag använder då volymkontrollen står på klockan 12 (dvs "mitten")? Om 220mV ger 1V ut borde 2V in ge närmare 10V ut - det låter jättemycket så jag missar antagligen nåt fundamentalt.

Skälet till frågan, förutom att jag blev lite nyfiken på hur det egentligen funkar, är att jag funderar på att skaffa ett lite klenare slutsteg, men vill ju ogärna att det börjar klippa. Högre än klockan 12 finns det inte en möjlighet att spela :)

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/02/24 :  12:08:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Två viktiga faktorer: Volympoten är logaritmisk, klockan 12 betyder alltså inte att den släpper igenom halva spänningen utan snarare 1/20 eller nåt.
Det andra är att vi inte vet nåt om signalnivån och dynamiken på insignalen, dvs CD-skivan.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/02/24 :  12:43:05  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ah. Misstänkte det kunde vara nåt logaritmiskt inblandat.
Dynamik i CD-skivan, inte vet jag.. Yello kanske. Antagligen kan man förutsätta att signalen är rejält utstyrd ganska ofta, åtminstone?
Jag är inte ute efter ett exakt svar med tre decimaler utan det räcker om tiopotensen är hyggligt rätt :)

Men om försteget förstärker CD-signalen till max 10V och klockan 12 motsvarar 1/20'del så borde utsignalen bli max 0,5V, ungefär? Vilket innebär att det är _långt_ kvar till överstyrt slutsteg och jag har väldigt mycket mer kraft än jag behöver.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/24 :  13:26:37  Show Profile Send ohmega a Private Message
..och så drar man upp volymkontrollen till "kvart över två"...å vips så är utspänningen uppe i 2 volt....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/24 13:30:21
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/02/24 :  13:38:51  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ja men då skulle man behöva rätt rejäla steg för att klara det... och hörselskydd, kantänka. Mina stativare skulle nog inte må så bra heller... Bryston 7B har känslighet 2,3V så en sån då kanske.

Det låter rätt mycket med 10V som max utspänning, är det normalt?

Det känns som 2x50W skulle räcka gott och väl, förutsatt att det är ett bra steg (dvs 50W/8 100W/4 ohm) - högtalarna går aldrig lägre än 4.4 ohm. Eller är jag ute och cyklar?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000