Author |
Topic |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 11:08:12
|
Vad är det egentligen som gör att vissa datorer har en lågupplöst (640x680) uppstartlogo på Windows XP medans andra datorer har en högupplöst dito. Datorerna är identiska, identiska installationer med SP2 i basen och uppdaterade på samma sätt, men den ena är som sagt var lågupplöst.
Jag vet inte om det har något med mitt verkliga problem att göra, nämligen att inloggningsskärmen visas också den i väldigt låg och fel upplösning. När jag har loggat in så är upplösningen okej, så det verkade som att administratörskontot som jag trodde bestämmer inloggningsupplösningen var felinställt. Kollade detta och det ser helt ok ut även för Administratör-användaren.
Ett annat fenomen (det är en bärbar) är att datorn fick för sig att boota med projektor på. Så jag gick in på administratörskontot och pillade lite. Jag ändrade ingenting för allt såg redan ok ut, men när jag nu bootar upp så är inte projektorn aktiv vid boot längre. Däremot så aktiveras projektorn vid inloggningsskärmen för att sedan stängas av igen så snart man loggar in på *vilken som helst* användare.
Någon som har en hum om vad som styr detta och vad som kan vara fel |
/Jonas
|
|
teflon
Semester på egen begäran
129 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 12:17:08
|
Var det LCD-skärmar på den där upplösningen verkade vara högre? Jag har bestämt för mig att upplösningen på bootloggan är samma oavsett maskin och servicepack. Däremot trollar vissa LCD-skärmar om lågupplöst innehåll till skärmens fysiska upplösning, medans andra låter den vara. Jag kan ha fel dock. :) |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 12:47:11
|
Det är LCD-skärmar på alla datorer vi använder, och loggans upplösning varierar mellan dem
Det är samma typ/modell av datorer och samma typ/modell av skärmar i båda fallen, så det måste vara någon mjukvarumässig skillad Anledningen att jag ryggade till på detta nu är att i och med att inloggningskärmen fick för sig att gå på låg upplösning så blev även uppstartsloggan lågupplöst. Slump? Kanske, jag vet inte men jag får inte till så att inloggningsskärmen är högupplöst och det egentligen det som är det viktiga att få till |
/Jonas
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
teflon
Semester på egen begäran
129 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 13:00:57
|
Är det bärbara datorer så finns det ofta en knapp/inställning för om en lägre upplösning ska anpassas till skärmens upplösning, eller om den ska köra max upplösning och låta saker i lägre upplösning vara. Kolla om det inte är det som aktiverats. XP:s bootlogga är ju helt svart i kanterna så man ser ju inte ifall det är sorgkanter på den eller ej. :D På min burk är det FN-F4 eller nåt sånt.
EDIT: Detta gäller ju bara om man använder den inbyggda skärmen.. gäller det en extern finns troligen inställningen i BIOS eller på skärmen. |
Edited by - teflon on 2006/02/24 13:01:49 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 14:27:22
|
Förstår ingenting nu, gick för att kolla detta med fn-alternativen för det är ju en bärbar i det här fallet, men nu när jag bootar upp den så är inlogningsskärmen högupplöst igen. Nåt är det som buggar.. En skillnad nu är att projektorn överhuvudtaget inte var inkopplad, men varför en inkopplad projektor skulle medföra att inloggningsskärmen blir 640x480 låter ju helt ologiskt
Hittade f.ö. inget uppbart fn-alternativ som skulle autofixa upplösningen men det låter ju mycket rimligt. Vad som inte låter rimligt är varför den skulle få för byta från det "anpassade" läget eller vad man ska kalla det till att visa 640x480 i fullscreen.
Oh well... |
/Jonas
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
teflon
Semester på egen begäran
129 Posts |