Author |
Topic |
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 14:51:34
|
Vet du om det finns några bra hus för nybyggnation med möjlighet för ett hifirum med följande krav; Det sitter ihop med huset, man skall kunna stänga om sig och störnivån får inte störa tv/allrum eller sovrumen i huset. Rumsstorleken för hifirummet bör inte vara för liten.
Är öppen för alla förslag ni har att ge och ni får gärna länka in planlösning på hus ni känner till.
Finns en mängd hus att tillgå men möjligheter för hifirum är det inte många hustillverkare som anamat. Naturligtvis kan man justera befintliga planlösningar och skapa sig ytan men det leder ju garanterat till högre pris.
Nå, giveme what you got!
/Mattias |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 15:01:58
|
Jag har kollat men icke funnit.
Jag har kommit till slutsatsen att i ett framtida hus får det bli ett OK vardagsrum med OK ljud och självklarheter så som mattor på golv, mycket på väggarna...men ändå en kompromiss.
På den (stora) tomten får det helt klart bli en extra fastighet om ca 50 kvm. 30 kvm lyssningsrum och ca 20kvm verkstad/lekrum/byggrum/lager. Som självklarhet måste lyssningsrummet inkludera en baskamin!
Kan man göra lite själv behöver det inte bli sååå rackarns dyrt. Inte om man jämför med vissa stereoprylar...eller det övriga husbygget.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 17:43:02
|
Förutsätter att det inte var ett stavfel på kaminen |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 17:50:49
|
Ja...eller inte!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 18:39:55
|
Har någon gång läst en hemmahos artikel. Där hade det byggts på en ryggsäck med lyssningsrum på kåken. Ett par dörrar med ett mellanrum typ sluss borde få ner störnivå. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 19:58:05
|
Låter bra Engelholm, som en dröm Men jag tror på en närhet och direktkoppling till övriga hemmet.
Bortkoppling av rum låter intressant Svejk. Det har jag inte tänkt på än... På jobbet har vi ett sådant rum som är helt friställt byggnaden, det är lite fräckt!
Ser inga husförslag än... så då får jag väl komma med ett.
/Mattias |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 19:59:48
|
Att integrera ljudrummet i vardagsrummet kanske blir enklast till slut om man inte hittar huset jag skrev om innan.
Kikat lite på ett LB-hus, detta hus finns i olika storlekar i 1 1/2 plan. 1/2-planet är ovanpå den högra delen av huset och i detta fall en oinredd del.
Tänk om man byggde ut vardagsrummet med 4-5 meter.... sen ha en hifi/musikrumsdel längst in... vad tror ni?
/Mattias |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 22:21:42
|
Hör med Peter.M på minhembio/component .. han har hittat ett hus han ska bygga. Han har kollat hur mycket som helst och som av en slump ligger företaget i Örebro! Kolla Mariebergsvillan. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 22:29:07
|
quote: Låter bra Engelholm, som en dröm Men jag tror på en närhet och direktkoppling till övriga hemmet.
Min poäng är att ett ljudrum som skall bli bra skall man nog inte förvänta sig "finnas klart" i en befintlig ritning. Ofta kostar det MYCKET att bygga till på huset...men rätt OK att bygga en liten extra fastighet. Typ garage fast isolerat.
|
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/02/20 : 22:41:11
|
Jag tror att det kommer att se lite konstigt ut på huset om man skulle bygga till det 4-5meter till.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2006/02/21 : 08:26:25
|
Det är inte enkelt detta med hifi och hus. Propotrionerna på huset med utbyggnaden skulle ju inte se klok ut som du skriver Zalve Lite synd, för jag tror det skulle kunna bli ganska bra.
Här i Örebro blir det lite klurigt att få tag i tomter i lite storlek, men ett separat byggnad för tex hifi/musik/hobby/garage vore inte fel det heller
Martin.M, tack för tips. Då skall jag kolla med honom.
/Mattias |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
|
Mattias
Member
1671 Posts |
|
Mattias
Member
1671 Posts |
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 18:49:29
|
Först måste jag råda dig att vända dig till en arkitekt, det behöver inte nödvändigtvis bli dyrare än ett kataloghus men du blir med stor säkerhet mer nöjd med huset. Nackdelarna skulle kunna vara att det kräver mer engagemang från din sida och att slutpriset inte är bestämt från början. Sök på www.arkitekt.nu för att hitta ett kontor som sysslar med husprojektering i din närhet.
Kataloghus behöver ju iofs. inte alls vara fel och jag förmodar att de flesta av kataloghusföretagen erbjuder kundanpassning av planlösningen utan extra kostnad. Ett företag vet jag iaf. gör det, Mjöbäcksvillan www.mjobacksvillan.se.
/Johannes som om ett år kommer att vara färdigutbildad arkitekt och rita hifi-anpassade bostäder på heltid |
Hifi, kaffe & arkitektur nelssons stereo |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 21:33:31
|
Lantmätaren i mig vill idka lite folkbildning. "Fastighet" är jord (JordaBalk 1 kap. 1§), byggnader byggs på fastigheten.
(Sedan 2003 kan man i Sverige även bilda tredimensionell fastighet eller tredimensionellt fastighetsutrymme vilka inte nödvändigtvis behöver ha jord eller ens ligga på marken, dvs man kan skapa en ny fastighet ovanpå ett hustak tex, som kan upplåtas för byggnation.)
Arkitektritat är en bra idé. Ur ljudspridningssynpunkt är det nog bra om ljudrummet ligger som en tillbyggnad med förbindelse mot huvudbyggnaden, då kan man ju också lätt lösa slussfrågan med dubbla dörrar. För användarvänlighet skall man inte behöva gå utomhus för att komma till ljudrummet. Ljudrummet kan säkert få alternativt användningsområde som kanske relaxavdelning, hembio, sälskaprum, bibliotek, mm. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2006/02/24 21:34:05 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 22:00:19
|
Mer exakt så står det i JB 1:1: "Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt..."
Vidare i enlighet med JB 2:1 hör byggnad till fastighet tillsammans med annat som "har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk". Undantag från detta anges bl a i JB 2:6. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
|
Topic |
|