HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY-sub + mission m32
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:25:56  Show Profile Send buffy a Private Message
Efter inhandlat ett par mission m32, tänkte jag nu ge mig på ett mindre baslådebygge, helst en fysisk liten skapelse. 8" eller 10" handlar det om. Det enda jag vet idagsläget är att det kommer drivas av en nad 214.
Jag bygger gärna en sluten variant, elementkostnad cirkus 1000-1500:-

Tyvärr har jag inte någon gedigen förmåga att tyda värden på element, men hoppas här få lite hjälp, jag vill köpa ett element och börja bygga nu.

Har ni ideer och tips, helst på små element/lådor med 8"-10" avslöja då gärna det för mig.


här ska byggas, snyggt ska det också bli

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:53:12  Show Profile Send buffy a Private Message
förtydligar: jag vill ha hjälp med att välja element.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/23 :  23:37:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur stort rum har du? Hur upplever du bas i dit rum? Har du stora basresonanser? Funkar det sedan tidigare med baskapabla högtalare eller bäst med mindre stativare?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2006/02/24 :  00:12:03  Show Profile Send buffy a Private Message
Tack för svaret trots att informationen jag gav, var och är, mycket bristfälling.

Systemet kommer stå i ett rum på ca: 25 kvm

Högtalarna är inte helt inspelade, tror jag, då jag köpte de begagnade men knapp använda, förra ägaren ( också medlem på detta forum, hehe ) bytte till ett par black diamond direkt har jag för mig. MEN, jag är mycket nöjd, speciellt med mellanregistret. Diskanten är helt ok och jag hoppas verkligen inte den tappar sin "egde" om de nu inte är inspelade, men det var ju basen vi skulle prata om!

Idag står de inte i det rum som de permanent ska stå i. Rummet idag är ca 40 kvm och ganska kasst dämpat. Bas finns visserligen men rummet är även L-format och det låter helt enkelt inte bra/tajt nog i de lägre resonanserna för min smak.
Det jag vill rätta till med mitt system är 1, att få "kontur" på basen, vilket jag iofs är säker på att jag kan uppnå utan sub, och 2, mer pondus/fylligt om jag så önskar.

pondus får subben hjälpa till med, "konturen" och otajtheten kommer det "riktiga" rummet troligtvis styra upp några grader.





Edited by - buffy on 2006/02/24 00:13:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000