HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Visuell formgivning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2006/02/23 :  15:29:20  Show Profile Send buffy a Private Message
Köpte ett visst hifimagasin där de hade ett "test" på sk, "designhögtalare". Grymt besviken blev jag, usch.
Jösses vilken tråkig formgivning, totalt oorginellt och stillöst.

Detta är ett otroligt subjektivt ämne som de flesta trådar på detta forum, men det skulle vara trevligt och intressant att se vad alla rävar på just detta forum skulle välja för högtalare, om de valde enbart ur ett perspektiv med formgivningen i total-focus.
( extremt lång mening :) )

Det kanske redan finns en tråd som tar upp detta, men min sökfunktion fungerar ej idag, fråga mig inte varför.
Om det nu finns en tråd så kanske man kan få en länk :) ?

jag skulle vilja se "ren" tråd i formgivningens spårk, om det går för sig :P

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2006/02/23 :  15:33:32  Show Profile Send buffy a Private Message
Har en vädjan också, att slippa se några bilder på podspeakers.
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/02/23 :  16:09:41  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Midas Studios högtalare som fanns på mässan senast var i mina ögon hur snygga som helst.
I röd-metallic förståss , även dom svarta var snygga



Lät bra gjorde dom oxå

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/02/23 :  16:12:50  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Kan du lista högtalarna som fanns med i testet så slipper du bilder på dom dessutom ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2006/02/23 :  18:36:57  Show Profile Send buffy a Private Message
Har tyvärr inte tidningen hemma, men det va väll mest silverplast.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:16:49  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag tycker B&W "Nautilus" är rätt OK

J. Ullberg
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:24:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Final:s mindre elektrostater är snygga som f-n tycker jag.
Bilden är stor som ett hus så jag länkar
http://www.final.nl/gallery/Final_lifestyle_80i_1.jpg

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2006/02/24 :  00:26:07  Show Profile Send buffy a Private Message
Riktigt tuffa, men jag skulle hänga de i 2 tunna stålwires och slippa stativen.

Skulle gärna vilja se rent rum med en liknande setup + en annan baslåda.
jag är oerhört allergisk mot tv + rackbänk, det blir liksom en hightec-pojkrums-setup fast i 100000++ kr-klassen, ursäkta gnället, haha.. Själva högtalarna på bilden ( som jag bad om i denna post ) var ju spriztenklasse i fromgivning iaf :) Jag gillar när de vitala delarna i den ljudåtergivande konstruktionen även lyfter den visuella formgivning.
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/02/24 :  09:56:49  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Jag har också ofta förfasat mig över tex HiFi & Musiks tester av design-stereos. Wow de har verkligen ingen koll på det yttre!

Jag undrar stilla varför man inte tar in en yttre åsikt? Ta med ngn student från Bergs eller Konstfack o låt dem få komma till tals över det yttre så kan HiFi & Musiks (framförallt även tidningen Hemmabio) skribenter berätta om sina lyssnings- och handhavande-intryck istället.


Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/02/24 :  10:40:26  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Så det är elever på Bergs eller konstfack som bestämmer vad som är snyggt?
Jävla trendnissar! Fick de bestämma skulle väl alla högtalare ha dödskallar i pärlplatta på sig.
Citerar boken om Tàpies:

"Tàpies är inte en aktuell konstnär, påstår Frank Stella. Men att vara ytligt 'aktuell' - registrera samhällets alla förändringar - är en konstnärsdygd endast i USA."

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2006/02/24 :  12:46:45  Show Profile Send buffy a Private Message
Haha, här tar vi i, det är kul. Tycker dock att båda dessa skolor bitvis har imponerande kreationer på de möbelmässor jag varit på, tyvärr har jag aldrig fått sett någon högtalare.
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2006/02/24 :  13:25:10  Show Profile Send buffy a Private Message
en sak som jag gjort, tänkte att den kan få visas här ( finns nu på DIY också ), ett chassie - får jag välja är det monoblock eller cd.

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/02/24 :  14:21:38  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Snyggt Buffy. Hur sköter man den? fjärr?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2006/02/24 :  14:32:06  Show Profile Send buffy a Private Message
det blev aldrig en CD, chassiet användes som låda till ett mini-tix moderkort.
Iden var "om det nu ska vara knappar ska det vara på baksidan". Det är möjligt att jag gör ett nytt bygge.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/02/24 :  17:01:56  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det är snyggt men är det något nytt? Är det spännande?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/02/24 :  18:31:42  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
quote:
Så det är elever på Bergs eller konstfack som bestämmer vad som är snyggt?



Jag ville mest komma fram till en lösning som inte skulle kosta något men ändå frambringa ett mycket proffsigare och mer intressant resultat.

Givetvis så får alla ha åsikter om vad som är vackert eller fult.

Men vi läser ju hellre om HiFi i tex Hifi & Musik än i Sköna Hem tex. På samma aätt som jag aldrig skulle vilja få designtips av killarna på HiFi- och Hembio-redaktionen...

...skomakare bliv vid din läst?
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/02/24 :  20:23:55  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Här har ni svar på design, i mina ögon har dom lyckats och dessuton spelar dom väldigt bra upp till 118 db.

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/02/25 :  12:55:24  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
uncle buck - Tycker också det är jämförbart, lyssnar inte mer på de som skriver i tidningar än andra jag vet är intresserade. Fast faktum är ju att man kan skapa sig en bild av om något är snyggt eller ej utan att lyssna på den, bilder funkar ju ofta.

Om någon annan gör skor som är snyggare än skomakarns så varför?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000