HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra draperityg för hifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/02/21 :  18:35:52  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hej,

Söker tjockare tyg för att använda till gardin/draperi bakom högtalare. Kollat i lite tygaffärer, men det verkar vara svårt att hitta!? Hittade ett schysst men 365kr/m är lite mycket ... Någon som känner till något tyg till vettigt pris och var man kan köpa det i Uppsala/Sthlm-regionen?

Mvh
Jonas

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/21 :  18:53:42  Show Profile Send Manga X a Private Message
Kolla med Jam.se de sålde något "scentyg" som tydligen dämpade efterklangen väldigt bra.
Även reflexer dämpades bra.

Jag tror att det hette något i stil med MOLT Stageline eller något sånt.

- Lycka till i jakten på tyg.

Själv använder jag vanligt tjockt bomullstyg som draperi. Bakom draperiet har jag 4 st markskivor samt 2 st Svanå basfällor. Allt utplacerat utifrån mina öron och inga mätningar är gjorda.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/02/21 18:55:43
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/02/21 :  19:02:07  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Jag har med gott resultat använt mollskinn för akustikreglering. Det är billigt (ca: 60 kr/m) och dämpar bättre än de tyger som säljs på bl a Jam.

Textilcentrum i Suundbyberg i Stockholm har bra priser och flera färger.
http://www.textilcentrum.se/index.php?id=histor

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/02/21 :  21:41:28  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Bara en kort fråga, för att spinna vidare åt ett annat håll. Om man spänner upp det där tyget (det från JAM) över en ram och då på båda sidor, tappar det då sin effekt? Alltså eftersom man spänner upp det, tänkte jag.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2006/02/21 :  21:49:57  Show Profile Send Patrik a Private Message
Det bästa är om draperiet hänger löst i vågor. Då absorberar det ett betydligt större frekvensspann än om det hänger spännt.

Backdrops heter de som Jam säljer. De är rätt bra (använder dem själv) även om de är något för täta för att vara optimala. Men vilket draperi som helst är en stor förbättring jämfört med inget draperi...

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/02/21 :  21:52:12  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Hmm, jag får rota vidare i jakten på billiga DIY-absorbenter.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2006/02/21 :  21:55:58  Show Profile Send Patrik a Private Message
Det absolut billigaste och enklaste är att hänga upp draperier bakom högtalarna och lite längs sidoväggarna (närmast högtalarna). Enkelt, billigt och blir nästan aldrig feldämpat (även om det kanske inte räcker för att hantera t.ex. basområdet).

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/21 :  22:15:07  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det här rekommenderar Ino Audio:

Soft velvet 6845, ett akustiskt utomordentligt bra sammetstyg, till bra pris. Bredd är 1,5 meter och vanligt pris är 150:- per
löpmeter.

J. Ullberg
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/02/21 :  23:37:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Tyget skall gå att blåsa genom med motstånd. Ge er ut i tygaffärr och blås! Ytterligare ett sätt att manifestera att våran är som den är .


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/21 :  23:52:59  Show Profile Send Snoop a Private Message
Mollskin, som har blivit tippsat om tidigare i denna tråd, kan jag varmt rekomendera. Dämpar bra och är billigt

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/22 :  10:22:30  Show Profile Send jaejin a Private Message
http://www.absoflex.se/textildraperi.htm

Dock har jag ej koll på priserna
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/02/23 :  18:41:47  Show Profile Send JonasY a Private Message
Är det någon som har en bild på hur mollskin ser ut?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/02/24 :  07:13:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har ett garage att dämpa och tänkte mig något i stil med att sätta upp gardinstänger längs med långsidorna samt att sätta några mellan långsidorna strax under taknivå, säg en 4-6 st, i samtliga kommer jag sedan att hänga tyg, men vilket ?

längs med långsidorna veckat och längs med taket i vågor (lite nedhäng mellan stängerna) om möjligheten finns kanske jag sätter upp ett par guldfiberplattor bakom tyget här och där samt slänger en matta på golvet också.

men vart kollar man efter tyg om man bor i GBG ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/02/24 :  22:48:37  Show Profile Send JonasY a Private Message
Gör en liten avstickare på topicen, om man har problem med s-ljud - vilken akustisk åtgärd kan hjälpa detta? Det är betongväggar med i bilden. Så här ser rummet ut:


 _____________
|fullt m skräp|
|~~~-------~~~|
| o         o |
|             |
              |
     soffa    |
   o       o  |


Vänster vägg är betongvägg, resten gips. ~ är draperiet som skall användas, mellan den är det en vägg med en duk på. O (o) är högisarna (4.1).

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2006/02/24 22:49:44
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/02/24 :  22:52:24  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
#fullt med skräp"
Innebär det din stereo eller något annat

Musiclover!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/02/24 :  22:56:46  Show Profile Send JonasY a Private Message
Det betyder en garderob med massor av "skräp" som väskor, dynor, sängar m.m Kanske inte direkt akustiskt optimalt att ha en stor låda (!) bakom högtalarna, men den skall vara rätt full med pryttlar för att minska ekon & döda ljudvågor som letar sig in där.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/02/24 :  23:02:11  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Gott om prylar är bra mycket bättre än tomrum iaf.

Musiclover!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/02/24 :  23:05:00  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
s-ljud är högfrekventa och problem kan uppstå vid förlång efterklang och klappekon. Fördelen är att högfrekventa ljud är lätta att dämpa. Risken är att man bara dämpar högfrekvens och därmed får obalans i dämpningen (det många kallar döddämpa när de igentligen borde säga odämpat i övre mellanregister och neråt...). Dämpa mera med mjuka saker på väggarna och gärna högt upp mot taket.

Lösningar kan vara:
Mer matta på golvet.
Dämpa förstareflexerna på sidoväggar och framväggen (framväggen=väggen som högtalarna är närmast) tex med dämppaneler (se länk i signaturen)
Mer mjuka möbler.
Invändiga träpersienner.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000