HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Loudness
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/11/04 :  14:02:59  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Vet någon om det finns nåt fabrikat som tillverkar försteg med loudness? Jag vet att dom flesta tycker jag är lite störd som vill ha Loudness men jag klarar mig inte utan det hehe ....

Om det inte finns i försteg finns det då nåt annat alternativ? Kan man ratta in liknande ljud med en EQ?

Tack på förhand!

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/11/04 :  14:15:14  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Tror (om jag inte minns helt fel) att Accuphase har loudness på sina produkter, så de bör ha detta på förstegen oxå..

Fö inte nåt att skämmas för... loudness har räddat mig i min ungdom från många annars tråkiga nätter när man bodde i lägenhet.

// J

quote:
Originally posted by Creator

Vet någon om det finns nåt fabrikat som tillverkar försteg med loudness? Jag vet att dom flesta tycker jag är lite störd som vill ha Loudness men jag klarar mig inte utan det hehe ....

Om det inte finns i försteg finns det då nåt annat alternativ? Kan man ratta in liknande ljud med en EQ?

Tack på förhand!

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/04 :  15:32:00  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Loudnes är väll en Eq som höjer bas diskant. Alltså en så kallad hängmatta

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

goran
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/11/04 :  15:37:50  Show Profile Send goran a Private Message
Det är klart att man kan reglera själv. Det enklaste är ju att dra på lite bas och diskant om det finns sådana kontroller. I teorin handlar det om en minskad känslighet för örats uppfattning av bas och diskant under 200 Hz resp över ca 3500 Hz. Ju lägre nivå desto mer kompensation.
Hälsningar
Göran Eriksson
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/11/04 :  23:09:06  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Man får tacka för tipsen! Ska se om jag kommer på nåt vettigt! Finns det några bra märken vad det gäller equalizers som inte är rackmonterade?
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/11/04 :  23:13:25  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
creator, jag har en 2*10 bands yamaha eq som skräpar=)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/05 :  02:43:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Creator!
Om du absolut måste ha loudness. Köp inte Eq. Det är för pa snubbar, discobas m.a.o. Förbjudet inom hifi (om jag får råda). Köp nåt gammalt sunkigt yama steg. Det kan inte kosta mer än ett par kkr. Ja allting som inte var KISS (Kip It Simple Stupid) på den tiden. HK citation o såna. Dom kan t.o.m ha variabel loudness (huhh.h..)
Men bäst vore naturligtvis om du köpte en Linn Kolektor med digitala tonkontroller som ändrar +- 2 dB och inte förstör ljudet i någon nämnvärd omfattning. Rekomenderas!
mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/11/05 :  08:41:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Musical Fidelity har haft en bra tonkontroll i det berömda ölburksformatet.
Jag vet inte om den fortfarande går att få tag på.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/05 :  09:46:27  Show Profile Send Rebo a Private Message
Varför en EQ? Köp en bra sub istället . Jag kör en REL Storm 3 sub till mina M3 Avantgarde. Det funkar utmärkt. Mina första tanke då jag hörde högtalarna hemma utan suben var dock att suben igentigen inte behövs. Men då hade jag redan beställt suben.

En digital EQ kan också funka eller en bra analog tonkontroll. Linn kollektor har som sagt rätt fina tonkontroller, men de är inte digitala.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:19:45  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message

Det enklaste är att skaffa en stärkare med just loudnessknapp, detta för att med loudness så ökar man inte bara diskant/bas utan oxå till viss del övre mellanregistret just för att man ska kunna lyssna på låg volym och fortfarande kunna höra det som spelas..... så uppfattar jag det iaf. Just denna justering går ej att göra med de flesta bas/diskantkontroller... förutom mitt gamla NAD1300 försteg jag hade som fö var en riktig styggelse ljudmässigt sett men hade en finurlig parametrisk eq inbyggd, dvs man kan ställa in vilket frekvensområde man ville förstärka/dämpa... bör inte kosta mer än en 500 lapp beg.

Rebo:
Om du inte behöver suben kan du väl skänka den till mig?

quote:
Originally posted by Rebo

Varför en EQ? Köp en bra sub istället . Jag kör en REL Storm 3 sub till mina M3 Avantgarde. Det funkar utmärkt. Mina första tanke då jag hörde högtalarna hemma utan suben var dock att suben igentigen inte behövs. Men då hade jag redan beställt suben.

En digital EQ kan också funka eller en bra analog tonkontroll. Linn kollektor har som sagt rätt fina tonkontroller, men de är inte digitala.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/05 :  11:03:55  Show Profile Send Rebo a Private Message
ollilaboratories: Suben stannar nog kvar hos mig ett tag till iaf. Jag gillar som sagt bas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000