HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rör och modifieringar - fråga för experterna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/02/25 :  00:40:30  Show Profile Send Lord a Private Message
Vad jag vet så är "dianmanten" i botten inget tecken på kvalite utan bara att röret är tillvärkat av telefunken och inte inköpt.

Det är inget problem men begagnade rör , förutsatt att de är testade på ett tillförlitligt sätt.
Jag har sett en del klåpare som testar rör i en emissions provare och uttalar sig om att rörer är bra ...
För att säga om röret går att anväda måste man åtminstone kolla "brantheten" och att det inte finns kortsluningar och dylikt, men det är ingen garanti för att röret fungerar som det skall. utan det skall hellst testar men signal för att se om det fungerar .
Skall väll ochså säga att rör som mäter långt under den noninella kan i vissa fall fingera alldeles utmärk.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/25 :  00:42:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok då vi är på mätningar så är det av intresse vilka värden rören ska ha för att vara mätta ok? bättre uppåt eller nedåt?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/02/25 :  01:03:21  Show Profile Send Lord a Private Message
De skall mäta som för aktuelt rörs nominella data , värden över och under är negativt.
om vi håller oss till en viktig parameter: branthet eller transkonduktans (mA/V) så brukar man säga att ner till 70% är ackseptabelt.

(Detta förutsatt att kretsen i fråga är dimensonerad för de !
praxis är att alltid räkna på viss felmarginal och åldrande.)

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/02/25 :  01:34:24  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Om du köper från en välkänd källa är riskerna förstås mindre med NOS eller begagnat. Har de rör-testare och kan ge testvärden så att du kan verifiera att röret ligger inom gränserna (jämför t.ex. med duncanamps värden) så är det en lika bra "garanti" för att röret är OK som om du köpte det nytillverkat. Dock ska du skilja på NOS (tillverkat för länge sedan men oanvänt, New Old Stock) och begagnat. Begagnat ska vara billigare eftersom du inte kan räkna på lika lång driftstid då!
Kan du kommunicera på svenska med säljaren så är det ju ännu bättre. Det finns till exempel ett par här på hififorum som säljer regelbundet, och som har rörtestare. Jag har köpt av en av dem och det gick fint. Kolla du under säljes-subforum först, det finns sämre ställen att leta på.

Kollade upp Tung-Sol och Mullard. De, precis som Sovtek, ägs numera av New Sensor Corporation. Det verkar dock som om de har försökt bygga upp de nya Tung-Sol och Mullard precis som de gamla var gjorda. Finns lite info om detta på http://www.vacuumtube.com/tubes.htm

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2006/02/25 01:36:07
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/26 :  21:59:48  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har tagit lite bilder av cd spelaren invändigt och framför allt kretskortet med rören. Kolla gärna hur det ser ut vara konstruerat och om den bara har lysande rör för att se bra ut.

Så ser det ut invändigt:



Kretskortet med rören, från detta kort går det kablar 1par till 1 RCA och 1par till XLR utgång:



Ena halvan:



Andra halvan med rören:



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/02/26 22:07:09
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/26 :  22:04:41  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Strömförsörjningen:



Här får jag bekräftat de uppgifter jag haft tidigare att rören kommer från Electro Harmonix:



Sen kommer vi till det jag tror är "Solid State" kortet, från detta kort går det 1 par kabel till 1 st RCA utgång, spelaren har dubbla RCA utgångar:



Enligt tips jag fått ska en uppgradring vara rörbyte + OPamp byte, spelaren ska enligt uppgift vara Singel ended Klass A och transformatorer på utgångarna. På rörkortet ser jag inga OP ampar men på detta kort finns det vad jag ser 2 st som jag ringat in med röd markering. Vet ej om det finns fler??

Singel ended klass A ska väl inte ha OP ampar i signalvägen, hur ska dessa OP ampar då vara kopplade till rör utgångarna?!

Sen, vad har metallhylsorna över rören för upåpgift? Det är bara en tunn plåthylsa med en fjäder. Funderar på skippa dem och sätta in rördämpare antingen Hal-o eller Duende Criatura.





*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/02/26 22:10:13
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/02/27 :  18:48:42  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Metallhylsorna är skärmar, vanliga sorten av aluminium. Du kan ju testa att ta bort dem och se om du märker nån skillnad. Får du brum - eller radio Moskva - sätt på dem igen. Rördämpare dämpar de mekaniska vibrationerna, det ligger väl ingen motsättning i att ha både- och? 12AX7/ECC83 är väl inte känt för att vara extremt mikrofoniskt, dock.
Möjligtvis kan röret bli för varmt med alla prylar utanpå. Man kunde tycka att det borde finnas bättre skärmar, sådana med fler hål i, på marknaden, men det verkar jättesvårt att få tag i. Det fanns förr...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/27 :  18:49:57  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Någon som har åsikter hur cd spelaren verkar konstruerad enligt bilderna?

Sen frågorna:

- Vad har metallhylsorna öve rören för uppgigft? Går de att ta bort och köra utan? Ev. ska jag prova tubedampers. Det går troligen ej att ha metallhylsorna över tubedampers så de måste tas bort i sådana fall.

- Enligt tips jag fått ska en uppgradring vara rörbyte + OPamp byte, spelaren ska enligt uppgift vara Singel ended Klass A och transformatorer på utgångarna. På rörkortet ser jag inga OP ampar men på detta kort finns det vad jag ser 2 st som jag ringat in med röd markering. Vet ej om det finns fler??

Singel ended klass A ska väl inte ha OP ampar i signalvägen, hur ska dessa OP ampar då vara kopplade till rör utgångarna?

edit: Zix svar kom samtidigt som denna post skrevs.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/02/27 18:51:58
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/02/27 :  19:41:52  Show Profile Send ludo a Private Message
Vad står det på opamparna och på den ytmont kretsen (med cirrus-logga?) till vänster om dessa? Kan du gå närmare med kameran?
Min gissning annars är att det är en dac med spänningsutgång, sen en lågpassfilter (dubbel op) och en utg.buffer (dubbel op). Vänster och höger kanal delar på samma op.
Men utan att veta kretsarnas beteckning är det fortfarande bara en gissning.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/27 :  21:16:01  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Så här står det på OP amparna, vad det verkar stämmer inte det med de jag läst tidigare ska vara i denna cd. Hittar ej några fler men möjligt det finns:



Den andra kretsen har jag inte fått med på någon bild.

Hänger OP amparna ihop med rören på något sätt, dvs. lönt byta dem?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/27 :  21:23:24  Show Profile Send Manga X a Private Message
Som jag ser det verkar det ena paret RCA-utgångar vara opampade (nytt ord?) samt det andra paret RCA + XLR verkar vara rörkopplade.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/02/28 :  10:55:00  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Som jag ser det verkar det ena paret RCA-utgångar vara opampade (nytt ord?) samt det andra paret RCA + XLR verkar vara rörkopplade.


Förmodligen är det så.
Frågan är om ingången till rörsteget tas efter den "opampade" utgången. Är det på det viset är jag benägen att hålla med att rören sitter där mest av kosmetiska skäl.
Fortfarande nyfiken på vad det är för ic-krets som driver opamparna...
Vad beträffar uppgraderingen av opamp-baserade utg.steget skulle jag löda dit (på undersidan?) mer avkopplingskondensatorer (oscon 47-100u) och förse opamparna med class A bias (i enklaste form resistor på några kohm fr vardera utgången till neg.matn).
Efter dessa moddar skulle det kanske vara mödan värt att prova byta opamparna mot andra...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/28 :  21:59:34  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Vad beträffar uppgraderingen av opamp-baserade utg.steget skulle jag löda dit (på undersidan?) mer avkopplingskondensatorer (oscon 47-100u) och förse opamparna med class A bias (i enklaste form resistor på några kohm fr vardera utgången till neg.matn).
Efter dessa moddar skulle det kanske vara mödan värt att prova byta opamparna mot andra...


Modifieringar som ligger långt utanför min kunskapsnivå vad gäller moddning, snickerier(högtalare) är mer min grej, elektronik är något som jag inte kan eller ens försökt sätta mig in i - ännu. Får vara nöjd om jag får bytt rör och kanske överkurs med OPampar...

quote:
Fortfarande nyfiken på vad det är för ic-krets som driver opamparna...


Får ta fram kameran igen och se vad som finns där. finns det annat som kan vara av intresse att se?

Tips och ideer om rör passande att prova i denna cd tas fortfarande emot. Försöker samla in priser och tillgång på olika rör från olika håll för att se vilken som har sortiment som ser mest intressant ut. Till veckan ska det handlas.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/02/28 22:01:58
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/04 :  12:18:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ny fråga:

Passar alla rör med beteckningar som exempel ECC81, CV4024, 6201 mfl i 12AT7 sockeln

Samt ECC83, CV4004 mfl. i 12AX7 sockeln

Eller behöver man göra ändringar i något? Bara plugga i?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/06 :  23:47:05  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Om någon är intresserad läsa en test mellan olika rör av 12AX7, ECC83

http://www.watfordvalves.com/cgi-bin/documents/testreport_2.pdf


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/03/07 :  10:24:03  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Intressant att se hur en gitarrnisse jämför rör. En del av det kan man nog ta till sig som audiogubbe. Bara man håller i minnet att det är mycket intressantare hur rören uppför sig i och nära dist-läget för en gitarrnisse, och beskrivningarna och ordvalen ska ses med det som bakgrund. En gitarrförstärkare SKA ju dista! Det vill man knappast att ett drivsteg eller en förförstärkare till stereon ska.
Edit: det fanns visst en audiodel också, insprängd här och där i texten. Nu blev jag tveksam om artikeln, är den inte lite väl svepande och allmänt hållen? Kommentaren på sista sidan "I feel that the choice of valve will depend on the system" är rätt talande.
De har testat rören i en Croft Micro (försteg) och en Leak Stereo 20. Säkert ett bra val, bara man inte tror att man ska få samma resultat i andra apparater?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2006/03/07 10:55:45
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/07 :  11:39:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"I feel that the choice of valve will depend on the system"

Instämmer 100%

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/07 :  16:56:36  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
I feel that the choice of valve will depend on the system


Det intressanta i artikeln är väl egentligen att någon har en åsikt om hur de anser produkterna låter i jämförelse.

Sådant är det ju allmänt dåligt av och väldigt svårt få någon överblick som nybörjare hur olika rör, cd spelare, kablar eller vad det nu handlar låter enligt andras åsikt. Alla kan inte prova på en massa och skaffa sig god kunskap själv.

En annan intressant grej är att artikeln och dess bedömningar stämmer rätt bra in på åsikter jag hittat på annat håll, internetforum, tubsidor mm.

Tycke det var en bra artikel, tror ingen får nackskott om man skriver sina bedömningar av grejer även om de inte stämmer överrens med andras.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/03/07 16:57:31
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/14 :  16:30:50  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Som efterfrågats följer här kretsen med cirruslogga samt lite fler olika komponenter som jag inte vet vad det är.







Kan ex. ludo med hjälp av bilderna följa upp sitt resonemang om kopplingarna och funktionen?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/14 :  16:32:39  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ser någon förresten hur OPampen till höger är monterad? Hur gör man om man vil prova byta, bara dra upp den eller är den fastlödd?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/14 :  18:03:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den är lödd. OPA2134 är rätt bra, inte så mycket vits med att byta enligt min mening.
Det är ett seriöst bygge. Bra avkopplat och vettiga komponenter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/03/15 :  00:59:27  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjena!

Dom där rörskärmarna ser ju väldigt täta ut. Du kan ju borra
några små hål i nederkant av skärmen så att den får lite
skorstens effekt. Gummi ringar är inte att rekomendera under skärmarna då ventilationen kan bli helt eller delvis tilltäpt.
Om du har mikrofoni är det nog bättre att börja dämpa kretskortet.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/15 :  10:45:10  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Den är lödd. OPA2134 är rätt bra, inte så mycket vits med att byta enligt min mening.
Det är ett seriöst bygge. Bra avkopplat och vettiga komponenter.


Då är det nog bara glömma att jag själv ska göra modifiering och OPamp byte då jag inte tar de riskerna att byta eftersom kunskapen om kretskortslödning saknas.

Har läst att det finns bättre än 2134, bla. en som har denna spelare och bytt till den ofta rekommenderade OPampen (dubbla) 627:an. Men blir det byte i framtiden så får det helt enkelt lejas bort till någon som kan detta bra.

Ang metallhylsorna, jag är intresserad att ta bort dem och prova rördämpare liknande Hal-O eller andra men vet ej om man vågar plockar bort metallhylsorna pga. värme eller annat?

Nu till en ny fråga, hade tidigare ett svagt "plåtskrammel" från kabinetten om man lyssnade nära...antagligen vibrationer från Trafo´s, nu tog jag och placerade ut 4mm bitumen på lämpliga ställen i lådan och detta ljud är i stort sett helt borta.

Sedan har jag läst att transporten går att modifiera och göras stabilare? med bitumen bitar på denna. Nu är frågan var kan man placera bitumen? vet ej riktigt vilka delar som är rörliga och vilka som är lämpade för bitumenbitar. Markera gärna på bilden var man kan placera bitumen:





*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/03/15 10:46:24
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/03/15 :  16:20:05  Show Profile Send ludo a Private Message
Kretsen heter alltså cs4396 och är ett digitalfilter + dac - kombo.
Vidare har kretsen två analoga differentiella (balanserade) spänningsutgångar. Det kan man läsa ur databladet:
http://www.cirrus.com/en/pubs/proDatasheet/cs4396.pdf
närmare bestämt här:

Med andra ord behövs inget i/v konverter på utgången.
Den första opampen har till uppgift att omvandla den balanserade utgången till obalanserad och samtidigt bildar ett lågpassfilter förmodligen enligt kopplingen nedan:
http://www.cirrus.com/en/pubs/appNote/AN048Rev2.pdf
Den sista opampen misstänker jag bara buffrar utsignalen.

Nu till de eventuella moddar man skulle kunna applicera på kretsen.

För att byta opamp till annan (inte nödvändigtvis bättre) måste man känna till matningsspänningen.

Man kan alltid prova med class A bias. Det brukar ge hörbar förbättring.

Det finns bara två ellektrollyter som tar hand om spänningsglättning för bägge opamparna, de gröna kondingarna längst ut till höger här i bild:

Enligt min mening bör varje opamp avkopplas med varsitt par avkopplingsellyter. Mitt förslag är därför att löda bort de grå plastkondigarna och ersätta dessa med ellyter med lämplig kapacitans/spänningstålighet. På undersidan av kretskortet löder man sen tillbaka de 4 grå plastkondingarna.

Det finns två gröna kondingar till på bilden, i närheten av cirrus kretsen. Dessa kan bytas ut mot större för bättre power supply rejectjon ratio - PSRR.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/15 :  22:12:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ludo: Tackar för din tid att analysera komponenterna och förslagen till förbättringar, gäller förövrigt alla som hjälper till!

quote:
Man kan alltid prova med class A bias. Det brukar ge hörbar förbättring.


Vet som vanligt då det gäller för ingående tekniska grejer inte riktigt vad du menar med detta, men i bruksanvisningen för cd´n står det att den går i "singelended klass A" kanske inte samma sak?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/03/15 22:18:10
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000