HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Extern HDCD-dekoder fungerar ej från min DVD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/02/22 :  08:18:19  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag köpte nyss en H/K AVR 630 med inbyggd HDCD-dekoder. Till denna har jag kopplat 2 st DVD-spelare med digitalkablar. Dessa fungerar klockrent på alla sätt.

MEN:

När jag spelar en HDCD-skiva i Philips 9000S DVD:n så kodar inte H/K:n av HDCD-ljudet.
H/K:n talar bara om att den får en digital PCM-signal, precis som om skivan var en vanlig std-skiva.
Om jag spelar samma skiva i Pioneer DVD:n så kodar den hur bra som helst, det står "HDCD" i teckenfönstret och ljudet lyfter mot oanade höjder...

Är det så att Philipsen förvanskar PCM-signalen på något vis, och i så fall går detta att ändra på?
Jag provade att ta bort DSD (oversamplingen) men detta hjälpte inte.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2006/02/22 :  22:16:00  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Audiovector,

Förmodligen "rensar" din Philips DVD bort den flagga, (en typ av indikering), som aktiverar HDCD funktionen från den digitalsignal som din receiver tar emot. Detta sker på vissa dvd-mekaniker och är inget man kan göra något åt.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/02/23 :  08:40:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Så tänkte jag också, men Molle M på Minhembio kör sin 9000S till extern HDCD-dekoder och det funkar bra.

Nu har jag testat att köra en koax digitalsignal från min H/K CD (HD970) och inte heller då signalerar förstärkaren att det är en HDCD-skiva. Jag börjar tro att min AVR 630 bara kodar HDCD via optisk digitalkabel (Pioneeren ger en klockren HDCD-signal med en sådan)... Philipsen är kopplad med en koax den med...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2006/02/23 :  11:08:34  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej igen,

Om Molle har anslutit sin Philips med optisk kabel, stöder det din tanke, förutsatt att era modeller är identiska, (jag har ingen erfarenhet av just Philips dvd-spelare därav min tveksamhet), men generellt borde det inte utgöra någon skillnad mellan koaxial och optisk digital utgång rent signalinnehållsmässigt.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/02/23 :  11:26:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hej!

Jag vet inte vilken typ av kabel Molle körde med eller vilken HDCD-dekoder han har...
Jag är också tveksam till sådana skillnader mellan optisk och koaxialkabel, men man börjar ju undra.
Jag ska testa med en optisk kabel från Philipsen i kväll.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/23 :  11:45:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har också en HDCD inbyggd i min AV-förstärkare. För mig fungerar det alltid oavsett om jag kör Tos eller Spdif. Däremot fungerar det inte om man kör genom en koverter eller en separat DD och sedan digitalt in i AV-förstärkaren.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/02/23 :  11:50:47  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Precis som jag trodde att de skulle vara!
Men varför fungerar det då inte för mig, jag kör ju inte genom någon konverter eller någon separat DD???

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/23 :  13:38:04  Show Profile Send Manga X a Private Message
Men har inte din nya HD970 HDCD dekoder inbyggt?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/02/23 :  15:38:20  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Nej, tyvärr... det är inte så vanligt att CD-spelare har det faktiskt. Den gamla H/K:n (HD750) hade det, men den lät inte alls lika bra på vanliga CD-skivor som HD970:an.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/23 :  16:50:51  Show Profile Send Manga X a Private Message
Tyckte precis att läste det på någon sida/företag som säljes HD970.
Ska försöka komma ihåg vilket bara...!

Hur som helst fungerar det klockrent för mig mellan min AVR630 samt min 506LE.
Jag använder billigaste möjliga coax.

PM mig så får du mitt telefonnummer så löser vi detta!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/23 :  19:25:23  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hm!

Jag har hittat vilket "tillförlitligt" företag det var som skrev;

""Årets audiospelare" enligt EISA. CD-spelare för uppspelning av CD-R och CD-RW samt automatisk avkodning av högdefinitions HDCD. Utrustad med Burr Brown digital-to-analog converters och ett digital tracking system, spelaren ger rikt, detaljerat och rymligt ljud för timmar av avslappnat lyssnande."

Det var Fyndbörsen kan jag avslöja!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/02/24 :  10:28:04  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Då får vi rätta till dem tycker jag!

Ang. mitt problem så har jag testat att köra optiskt från Philipsen nu, och det funkar inte det heller. Jag kom på efteråt att jag borde testat samma ingång (opt 1) på förstärkaren. Jag testade på frontingången (opt 3).

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000