HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Reklamation av "gammal" dator. Rättigheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/21 :  23:48:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
Min Laptop börjar bli lite seg efter alla program för PSU-design, bildredigering m.m. så tänkte uppgradera mina dubbla 256mB-minnen till dubbla 1024.

Självklart vill man ju klara sig relativt billigt undan och jag hittade billiga nobrand-minnen i tyskland (50-70 euro/st), men där är frakten på nästan 40euro.
Självklart borde man kanske inte klaga på priset men 40euro för att skicka två minnen??

Så vet ni några alternativ?

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/03/13 18:25:52

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/21 :  23:58:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vad är det för modell? Vanliga DDRII kostar ju runt 700-800 skr för 1024MB..
Titta efter vilken hastighet du ahr på minnena eller systembussen. Ibland är de snabbare billigare (det går bara ner i hastighet efter din systembus och andra flaskhalsar)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/22 :  13:53:53  Show Profile Send Kmj a Private Message
hehe, lyssna på detta. Nåja, läs...
För att va säker ringde jag HPs support och frågade. Tjejen sa att det var standard 184-pin pc2700 som gällde och de inte hade några kompabilitetsproblem så vilken tillverkare som helst borde funka. Detta lät konstigt då 184 är standard till stationära burkar men det var riktigt sa hon. För att va säker ringde idag igen och nu kunde supporten inte säga vilken typ av minne det satt i (108 eller 184-pin) så jag tog helt enkelt och skruvade upp laptopen för att plocka ut de dubbla 256mB som skulle finnas där enligt annons, kvitto och produktspecar men vad tror ni fanns? 1x256 dvs hälften av vad som borde finnas där. Inte undra på att den var slö. Siba där den var köpt var ju förvånade men sa att det var för sent att göra nått, det var ju trots allt nästan 1,5 år sedan.

Nåja, med ett minne åkte jag till den lokala datorförsäljaren och beställde hem ett Kingstonminne på 1gig och kollade samtidigt på fläktstyrning till ett ganska roligt klassA-bygge jag har på G

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/02/22 :  14:07:56  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Siba där den var köpt var ju förvånade men sa att det var för sent att göra nått, det var ju trots allt nästan 1,5 år sedan


Gäller inte ursprungsfel längre ????

Ring Din lokala konsumentvägledare, de har ju lurat dig så det luktar ....

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2006/02/22 14:09:01
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/22 :  15:32:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
De sa att det var HP man skulle ta upp det med men de säger ju att efter ett år är det sibas ansvar.

Nu har jag ju redan beställt hem ett nytt minne så har ju iofs ingen användning för det där 256mB jag isåfall skulle fått.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/13 :  18:30:55  Show Profile Send Kmj a Private Message
Uppdatering.
Jag fick nu mitt 1Gb.minne från kingston men när jag skulle sätta i det och det gamla på 256 märkte jag att det bara fanns en slot.

Nu säger Sibas specifikation att det ska vara 512Mb i ramminne och HPs egen specifikation är mer specifik (2x256) uppgraderbart till 2x1024mB.

Då det inte längre rör sig om fel minne utan ett större specifikationsfel, det är ju nu fyskikt omöjligt att sätta i dubbla minnen. Så frågan är:

Har jag rätt att reklammera den och eventuellt på en ny? Datorn är köpt i Augusti 2004 dvs den är minde än två år. Visst, de kan ju påstå att jag bara satt in ett mindre kort och försöker blåsa dem men i vilket fall som helst så kan man ju inte längre sätta in 2st.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/13 :  18:40:27  Show Profile Send mace a Private Message
Din lokala konsumentvägledare vet !!!
Driv frågan stenhårt men vänligt
För mig låter det som ett "ursprungsfel" eller vad det nu heter
dvs fel från fabrik

Om du har konsumentvägledaren "bakom dig" så bnrukar de bli lite mindre kaxiga

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/13 :  18:43:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Är du verkligen säker på att det inte finns en slot till?
Om så är fallet, sitter säker det "saknade" minnet där. Vilken minnesstorlek rapporterar operativsystemet?
Om du kör Windows kan du till exempel titta under "System" i kontrollpanelen.

Jag har exempelvis en bärbar HP och där sitter det en yttre slot under luckan på undersidan samt en "inne" i datorn under tangentbordet. Det första jag gjorde när jag skaffade den var att sätta i dubbla 512 och för att komma åt den slot'en inne monterar man bort tangentbordet.

Skulle nog misstänka att det är likadant på din dator för jag har nog aldrig träffat på en modern dator med endast en minnesslot.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/03/13 18:52:06
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2006/03/13 :  18:58:19  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Kmj: På min förra bärbara, en Acer Ferrari så var det precis som på ztenlunds dator, ena minnesplatsen på undersidan och den andra mycket knepigt placerad på översidan...

Mvh
Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/03/13 :  19:06:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
Vissa bärbara modeller har 256 MB på moderkortet och bara en slot för minnen. Det är inte en sån? Om du talar om vilken modell det är så är det lättare att hjälpa till.

Kontrollera först vad maskinen rapporterar i minne så vet du ju. Att kolla runt i luckorna är ju inte lika tillförlitligt...

Edited by - UrSv on 2006/03/13 19:08:04
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/13 :  19:14:58  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det rör sig om en HP Pavilion zv5203
Celeron 2,8GHz.

Produtspecifikationen säger om minnet Exakt:
512MB DDR PC2700 333MHz (2x256MB)
Stöder upp till 2 GB DDr-minne

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/13 :  19:16:19  Show Profile Send Kmj a Private Message
Den rapporterade 380MB på ett ungefär men på det fysika minne (har det frambör mig) står det 256MB

Oj, missade ett antal inlägg. Så det kan sitta på andra ställen med?
Så går det när man lyssnar på HP-support

Edit:
Den rapporterar 1,12MB ram efter att jag satt in det nya minnet.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/03/13 19:19:56
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/13 :  20:30:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag hoppas att det är GB den rapporterar...

Att den rapporterar 1,12 GB tyder på att det finns mer minne i den. Att det tidigare var 380 MB kan bero på att den har ett grafikkort som använder det vanliga internminnet och alltså inte har något eget. Jag vet inte om din dator har det men håller det för troligt med tanke på processor mm.

Ja, det kan sitta "inne" i datorn.

Ta en titt i:
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00212209.pdf
Förmodligen har hela zv5000 serien samma chassi och därmed samma procedur för att komma åt det interna minnet. Du lär se ganska snabbt om det är något som inte stämmer. Börja att titta på sidan 8 att bilden ser ut ungefär som din dator.

Det du i så fall ska göra är att gå till sidan 144 och följa de instruktioner som finns (här lär det märkas om du har rätt chassi) dvs:
quote:
1. Prepare the notebook for disassembly (Section 5.3).
2. Remove the strip cover (Section 5.9).
3. Remove the keyboard (Section 5.10).

Hänvisningarna till sektionerna är som synes klickbara. Vad gäller "Preparing..." så behöver du rimligen inte montera ur hårddisken osv utan det är att ta bort allt externt samt bort med alla strömkällor. Vad gäller tangentbordet så ska du inte behöva ta bort "sladden" till det utan det ska räcka med att "vika upp det" så att du kommer åt under.

Förhoppningsvis är detta till någon hjälp.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/13 :  20:46:55  Show Profile Send Kmj a Private Message
Hmm, får väl kolla upp det. Den funkar ju mer än väl och jag kommer inte att använda ett minne till men det hade ju vart kul om man kunde få dem att uppgradera den lite. Frågan är om det är värt att bråka. 3000:- för en laptop och sedan 1300:- för minne är ju inte direkt en förlustaffär ju.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/03/14 :  10:04:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
Enligt HP/Kingston beror minneskonfigurationen på vilken modell man har av zv52XX-serien. Att den rapporterar 1.12 MB nu och 380 MB förut kan innebära att den hade just 384 MB förut vilket är 128 MB på kortet (sk non-removable) och 256 i modulen. Att de nu rapporterar 1.12 GB innebär samma sak dvs 1024+128 dvs 1.152 GB eller en annan konfiguration. En av följande gäller säkert:

1. 128 MB fast + 1 256 MB modul = 384 MB med dedikerat videominne -> 128 MB fast och 1 GB modul = 1.152 GB.
2. 256 MB fast + 1 256 MB modul = 512 MB med delat 128 MB videominne -> 256 MB fast och 1 GB modul = 1.152 GB pga videominnet.
3. 256 MB + 256 MB modul = 512 MB med delat 128 MB videominne -> 256 MB och 1 GB modul = 1.152 GB pga videominnet.

Beroende på var du har för källa så kan produktspecificationen skilja sig lite. T.ex. om man tar manualen för zv5000-serien från HPs hemsida så stämmer den inte eftersom den bara tar upp en konfiguration av minne men det finns flera.

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/03/14 :  10:23:53  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har installerat Sisoft Sandra på alla datorer "jag ansvarar för" (bärbar, sambons, barnens). Ett program som finns i en gratisversion och som visar alla möjliga detaljerade uppgifter om datorn och dess delar (samt dessutom testmöjlighet vad gäller processor, minne, hårddisk mm). T ex kan man se vad för minne (fabrikat, storlek, cas-latency mm) datorn har. Finns att hämta på denna länk:

http://www.download.com/3000-2086-10018691.html

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/03/14 :  17:43:56  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tycker sisoft Sandra är ett MKT bra program!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000