HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Montering/lödning: "foliespolar" mm utan kretskort
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/21 :  19:21:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag beställde bandspolar igår..men sen blev jag lite osäker på hur jag skall montera ihop det hela..

Alltså: Det handlar om ett par motstånd och en spole som skall kopplas parallellt..på nån bräda eller nåt sånt. Frågan är bara hur detta skall göras .

Jag antar att man fäster spolen på underlaget med lim(vilken typ av lim?)..eller?..å ändarna sticker "uppåt" ...men sen?...hur förbinder man spolarna lättast till motstånden?...å vidare till banankontakter?

Edit: kan man använda spik som lödpunkter?...eller finns det bättre alternativ?
Visa gärna en bild eller en länk till bilder som visar hur det skall göras.


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/21 19:34:56

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/22 :  09:09:57  Show Profile Send Kmj a Private Message
Bandspolarna har väl hål i mitten? isåfall är det bara att ta en masonit eller plywoodskiva och fästa dem med buntband, de där plastsakerna du vet , likaså med motstånden



Sen hur du lödar ihop komponenterna, är det bara inte att löda allt på bandet?


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/22 :  10:34:01  Show Profile Send Hasse a Private Message
limma funkar men det känns säkrare med med ett par rejäla buntband som man stoppar i hålet. anslutnings punkterna är det smidigt att göra med några skruvareventuellt med banan kontakter.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/22 :  10:37:25  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kmj
quote:
Bandspolarna har väl hål i mitten?


Tycker att det ser ut som det inte är hål i mitten(bildlänken)...jo ett litet ett var det(missade jag när jag kollade sist)...det kanske rent av går att få till det på det sättet hmm...
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1356
Diameter x Höjd = 82 mm x 55 mm ...det kanske går...får kolla var amn kan köpa buntband..elfa kanske har.

Men hur gör man med lödpunkter...jag vill kunna justera komponentvärdena med tiden...å då känns hardwiring lite fel...kan det funka med lödöglor tro?


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/22 :  10:39:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hasse: Ja...banankontakter hade ju varit det bästa alternativet...ska skicka iväg en beställning till ELFA när jag tänkt färdigt ( länge kanske jag inte kan vänta iofs)

Tackar för inputen

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/22 10:40:51
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/22 :  17:13:25  Show Profile Send Kmj a Private Message
buntband finns på biltema och classe.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:39:04  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
buntband finns på biltema och classe.


Tack för tipset

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000