HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 delningsfilterknas (passivt) dubbla imp samma xo ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/02/21 :  07:36:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
hej på er alla kunniga, jag tänkte dra nytta av era kolektiva kunskapsresurser för att få svar på denna ytterst svåra rad frågor.

Jag har ett DN-1218PAX filter i mina toppar, detta filter delar dels till en 15"midbas på 8 Ohm samt en 1"driver på 16 Ohm, filtret är som jag förstår det specat att dela vid 2,5kHz med 12-LF resp 18-HF vid koppling till genomgående 8 Ohms element.

Min fråga är följande, vad har nu hänt i och med att jag har en 8 Ohms midbas samt en 16 Ohms driver ? hur har delningsfrekvensen förskjutits ? vilka fler effekter kan man ha drabbats av?

länk till filter :

http://www.monacor.com/int/en/produktseite_suche.php?artid=2201&spr=DE&typ=full

Kan man kompensera 16Ohms driver till att likna en 8 Ohmare genom något enkelt tilltag (resistor parralellt med drivern eller liknande) ?

Mvh Anders

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/02/22 20:32:25

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/21 :  14:58:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Kan man kompensera 16Ohms driver till att likna en 8 Ohmare genom något enkelt tilltag (resistor parralellt med drivern eller liknande) ?


Det kan nog funka....parallellkoppla drivern med ett 16ohms effektmotstånd...förutsatt att du inte krämar på allt för mycket..vad är det för delningsfrekvens?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/02/21 :  15:24:42  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
2,5Khz 18dB/okt, om man tar till denna hedenhös-artade lösningen sänker man då inte även nivån på diskanten något på grund av att endel av effekten "brinner upp" i motståndet (detta gör iofs inget då det är en ansenlig skillnad i känslighet (ca 8dB)), vilka effekter det handlar om är jag inte säker på, men jag matar dem med ca 600W vardera (topparna).

Jag tror jag skall prova detta :) vad kan hända? muahahahaha!!!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/02/22 :  12:35:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har kollat runt på nätet men inte funnit något specifikt om just detta problem, finns det ingen tumregel som säger exempelvis att :

fallet är ett högpassfilter av 3:ordn konstruerat för 8 Ohms last, skulle man istället använda sig av en last på 16 Ohm så ger detta att delningsfrekvensen fördubblas (eller halveras eller inverteras, eller delas med sig själv eller mulitpilceras med roten ur minus ett... aaargh... :)

Komigen nu, jag vet att ni är klippor på sånt här, hjälp mig : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:51:17  Show Profile Send ohmega a Private Message
martinsson: För ett 1:a ordnings filter så halveras delningsfrevensen för ett hp-filter då lasten byts ut från 8 ohm till 16 ohm. För ett LP-filter fördubblas delningsfrekvensen. Vid högre ordning går ej samma tankesätt att tillämpa då en liknande "manöver" leder till missanpassning av en sådan ändring av lasten.

Hmmm...filter för 2,5Khz 18dB/okt 16 ohms last..borde ju inte va omöjligt att få till ..ska ta en titt..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/22 :  21:50:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
En viss enkel tumregel går dock att använda sig av:

Om lastens impedans fördubblas - så skall kondensatorernas värden halveras...och spolarnas värde dubbleras....
...motsatsen gäller förstås om lastimpedansen halveras.

Kommer straxt med en schemabild över fitret.

Edit: kommer inte in på knaak nu...får försöka senare..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/23 01:32:47
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/23 :  01:28:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ahh...jag får väl göra en verbal beskrivning istället :)

Komponenterna nämns i ordning från förstärkare till element:

förstärkare>C1>L1>C2>diskant

C1 = 2,65 uF
L1 = 0,764 mH
C2 = 7,96 uF

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/02/23 :  07:10:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
tusen tack ohmega, detta är bra att veta då det finns gott om 16Ohms drivers och mindre gott om 16 Ohms filter, det var ju synd att förhållandet xo och z enligt (2z=xo/2) endast var tillämpbart i 1:a ordningens filter, jag får kolla runt i diverse formelsammlingar och försöka reda ut vad som händer vid högre ordningar (som 3:e i detta fall).

Som sagt tusen tack, mkt uppskattat, jag hoppas jag får möjligheten att hjälpa dig framöver.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000