Det föreslås ju nästan alltid att man ska sätta ett motstånd i serie med piezodiskanter. Varför?
Har förstått att de är kapacitiva eller vad det nu heter på svenska. Någon som har koll på hur en "typisk" impedanskurva för en piezodiskant ser ut?
Kan man få ett piezoelement att bete sig någorlunda likt ett vanligt element så att delningsfilterreglerna som gäller för vanliga element eventuellt kan gälla på ett ungefär för ett piezoelement? Bestämmer i så fall seriemotståndet "Re" för elementet?
Taget direkt ur mitt dåliga minne har jag för mig att en piezodiskant elektriskt motsvaras av en konding på ca 1200pF. Kan ha grovt fel där... Seriemotståndet lär vara till för att dämpa ner den översta toppen till lite mer humana nivåer, samt skydda förstärkaren mot den vrånga lasten. Ska man behandla dem som vanliga diskanter så får man shunta dem med ett motstånd på 8 ohm.
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Har fått för mig att piezo-d. främst är något otäckt och genomträngande billigt skräp för PA-system. Minns dem från slyngelåren som något plastigt och simpelt. Finns PD för äkta HiFi?
Läste för 15-20 år sedan i nyhetsblaskan om en ful-spelare på Solvalla som satte travhästar i sken med två piezo-horn inbyggda i en kikare. -De går högt i frekvens de där rackarna. Gissar att de är överlägsna magnetdynamiska diskanter i ultraludsområdet. Skulle vilja prova diskanthorn i en gammal parabol när grannens hundar skäller på sommarnätterna.
Har för mig att Audax har gjort en ordentlig piezo-diskant. PHY-HP tillverkar koaxialelement med piezodiskanter som Ocellia använder i bl.a. Kedros.
Anledningen till att jag frågar är att jag länge funderat på om det verkligen är piezo-tekniken eller hornen/filtren/eget alternativ som ställer till det. De är ju snorbilliga att köpa och förmodligen att tillverka. Har ett par slaktade piezohorndrivers här hemma som jag labbat lite med.
Edit: Tror att piezodiskanter har fått sitt dåliga rykte för att de är billiga, används av de som sätter billigheten i första rummet, och för att de rent generellt används på helt fel sätt.