HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Piezodiskanters elektriska egenskaper
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/02/20 :  21:40:14  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det föreslås ju nästan alltid att man ska sätta ett motstånd i serie med piezodiskanter. Varför?

Har förstått att de är kapacitiva eller vad det nu heter på svenska.
Någon som har koll på hur en "typisk" impedanskurva för en piezodiskant ser ut?

Kan man få ett piezoelement att bete sig någorlunda likt ett vanligt element så att delningsfilterreglerna som gäller för vanliga element eventuellt kan gälla på ett ungefär för ett piezoelement? Bestämmer i så fall seriemotståndet "Re" för elementet?


Tack på förhand

Euroline - T-Amp - DIY

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/02/20 :  22:50:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Taget direkt ur mitt dåliga minne har jag för mig att en piezodiskant elektriskt motsvaras av en konding på ca 1200pF. Kan ha grovt fel där...
Seriemotståndet lär vara till för att dämpa ner den översta toppen till lite mer humana nivåer, samt skydda förstärkaren mot den vrånga lasten. Ska man behandla dem som vanliga diskanter så får man shunta dem med ett motstånd på 8 ohm.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/02/21 :  11:09:33  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Tack för det Fuling!


Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/02/21 :  14:37:26  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Har fått för mig att piezo-d. främst är något otäckt och genomträngande billigt skräp för PA-system. Minns dem från
slyngelåren som något plastigt och simpelt.
Finns PD för äkta HiFi?

Läste för 15-20 år sedan i nyhetsblaskan om en ful-spelare
på Solvalla som satte travhästar i sken med två piezo-horn
inbyggda i en kikare. -De går högt i frekvens de där rackarna.
Gissar att de är överlägsna magnetdynamiska diskanter i ultraludsområdet. Skulle vilja prova diskanthorn i en gammal parabol
när grannens hundar skäller på sommarnätterna.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/02/21 :  14:54:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har för mig att själva kristallen i dem klarar 40kHz åtminstone

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/02/21 :  15:05:48  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Har för mig att Audax har gjort en ordentlig piezo-diskant. PHY-HP tillverkar koaxialelement med piezodiskanter som Ocellia använder i bl.a. Kedros.

Anledningen till att jag frågar är att jag länge funderat på om det verkligen är piezo-tekniken eller hornen/filtren/eget alternativ som ställer till det. De är ju snorbilliga att köpa och förmodligen att tillverka.
Har ett par slaktade piezohorndrivers här hemma som jag labbat lite med.

Edit:
Tror att piezodiskanter har fått sitt dåliga rykte för att de är billiga, används av de som sätter billigheten i första rummet, och för att de rent generellt används på helt fel sätt.

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2006/02/21 15:09:44
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/02/21 :  18:56:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
En bra början vore nog att ordna så att del delas av nedåd med ett riktigt filter

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/02/21 :  19:54:35  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Dvs shunta med ett 8ohms motstånd?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000