HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem: Hur få bra ljud vid låga nivåer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:06:03  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej!

Är nu efter lite uppgraderingar mycket nöjd med ljudet via hörlurarna på alla nivåer och även via högtalarna på höga nivåer. Men om jag bara vrider upp volymen på förstärkaren lite grand så blir ljudet för "hårt". Speciellt gäller detta stråkar vilket är lite synd eftersom jag lyssnar mycket på klassiskt. Skirheten hos stråkarna som finns där hos inspelningen försvinner. Vad göra?

Förstärkaren är en Copland CSA-14 som har volymratt graderad från 0 till -80 samt oändligt. Jag lyssnar oftast kring -60 och då låter det som sagt lite hårt. Vid -45 låter det mycket bättre (väldigt bra!), och jag tror att detta gäller oavsett signalniån hos musiken (inte helt säker på detta dock).

Högtalarna är Snell E-III med extradämpade lådor och förbikopplade potentiometrar (vilket gav ett stort lyft f.ö.).

Tacksam för förslag på hur jag kan åtgärda detta, tex effektmotstånd 10 ohm i serie med högtalarna? kretslösningar?

Eller tror ni att jag är ute och cyklar och att orsaken är högtalarna vid låga nivåer?

/ mvh Tomas F.

musikälskare

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:24:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
TomasF: Har DU SJÄLV lyssnat på högtalarna då potentiometern varit inkopplad?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:26:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Min första tanke när jag läste topic'en var att du hade för lite bas vid låga volymer. Örat är ju känsligt på det sättet... Men när du skriver om stråkar så tror jag inte det handlar om basen längre.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:35:42  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej ohmega

jo, jag har själv kopplat ur och lyssnat och försökt jämföra. Renare diskant, märks speciellt vid cymbalslag. Något lite för upplyft, stark diskant idag dock, funderar på att löda in typ ett 1 ohmsmotstånd. Potentiometern är orginal 0-8 ohm. Tror inte detta har med hårdheten att göra, den fanns innan och finns nu.
Basen har nog inte heller med detta att göra, är rätt säker på att detta inte har med hörselkurvor etc att göra utan något "elektriskt".
/ mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:38:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förstärkaren kanske inte orkar riktigt. Vad är känslighet och impedans på högtalarna och vilken uteffekt ger förstärkaren?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:39:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur körde du potentiometern? I min- eller maxläge?

Svårt att reda ut utan att höra det själv...men håll ut så klarar vi nog ut detta också!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:54:12  Show Profile Send TomasF a Private Message
Potentiometern (nu urkopplad) var nära minläget dvs nära 0 ohm.

Känslighet 91 dB, nominell impedans 6 ohm. Tror det är 60 W som förstärkaren ger. Citat: "Förstärkaren kanske inte orkar riktigt" nja, det låter ju väldigt bra med lite högra pådrag.

musikälskare
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/02/17 :  23:33:21  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Övergångsdistorsion vid låga nivåer?


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/02/17 :  23:40:42  Show Profile Send TomasF a Private Message
Kanske det. Jag tror INTE att Copland CSA-14 är klass A.
Vad kan man göra åt övergångsdist?

musikälskare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/17 :  23:41:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, missuppfattade visst detta:
quote:
Men om jag bara vrider upp volymen på förstärkaren lite grand så blir ljudet för "hårt".


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/02/17 :  23:52:40  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Du kan prova med att höja tomgångsströmmen. Det borde göra skillnad (beroende på hur slutsteget är inställt). Annars är det nog inte så mycket du kan "göra", eftersom resten är en kretsdesignfråga.


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/02/19 :  12:09:27  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej igen
har kikat på komponenterna nu och vet inte alls hur jag ska bära mig åt. Har donat med klass-A tidigare på dels en liten förstärkare med linjära kretsar, dels en med rör och det var enkelt. Men här finns det ju så många komponenter att välja på kring transistorerna.
Synd, för Coplanden låter VÄLDIGT fint på normala nivåer, det är förståss övergångsdist jag hör vid låga nivåer precis som Lennart skriver. Jag har dels lättdrivna högtalare och dels lyssnar jag svagt på klassiskt och kombinationen gör väl problemet. / mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/02/21 :  16:28:08  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej igen

och tack ni som tagit er tid att svara tidigare. Problemet är nog löst tror jag. Varje sida har ett rör, en drös transistorer, två stora & två små effekttransistorer samt en OP-amp, märkt TL071CN. Bytte TL071 mot OPA134. Intryck efter lite snabb lyssning: diskanten blev betydligt renare, eventuellt fick hela registret lägre dist, gäller alla volymnivåer. Bättre separation mellan intrumenten. Samt: mer instrumentklang även vid låga nivåer. Vet ej om det jag uppfattar som mer instrumentklang beror på mindre övergångsdist i något steg eller om det beror på renare allmänt renare diskant och därmed mer övertoner. Än kan jag inte säga att något blivit sämre av bytet, men har som sagt bara lyssnat nån timme.

Avvaktar med klass-A för det verkar knöligt med så många transistorer inblandade. Har dock hittat två andra saker hos CSA-14 som absolut borde tweakas, återkommer nog med beskrivning i en annan tråd när jag testat om det funkar.

/Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000