HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka högtalare till litet rum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/02/19 :  21:00:05  Show Profile Send HEGE a Private Message
Budgeten är satt till runt 10 000:- och då jagas det på begagnatmarknaden.

Rummet är cirka 3,4 x 3,7 M "stort". Högtalarna är placerade på kortsidan och spelar längs med långsidan och då är sidoväggarna av betong och bakväggen av gips och frontväggen av troligen först gips och sedan betong.

Det akustiska åtgärder som gjort är en dämplatta vid första sidoreflexen för högtalarna på vardera sidovägg och ett absorberande tjockare tyg mellan och bakom högtalarna.

De efterfrågade högtalarna ska spela öppet, rent, detaljrikt och dynamiskt med en bra, tydlig ljudbild. Ett stot plus är ifall de även kan leverera en något så när korrekt ljudbild även i höjd. Avgrundsdjup bas är inget som eftersträvas och det skulle bara ställa till problem ändå i rummet, basen som är ska dock vara fast och rapp.

Jag är mycket väl medveten om att man inte kan få allt för 10kkr men något som inte understrykas tillräckligt är dynamik och åter dynamik, o låt oss inte heller glömma dynamik

Funderar själv på antingen någon mindre monitor liknanade stativare eller kanske ett par mindre Mirage, Magneplan eller eventuellt ett par Martin Logan.

Kringutrustning är för tillfället endast en Copland CDA-822. Det kommer troligtvis dock in en för och slutstegs kombination inom kort, så hyffsat med kraft kommer finnas.

Vad tror ni egenligen?


edit: stavfel

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2006/02/19 22:27:12

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2006/02/19 :  22:47:22  Show Profile Send n1o_0 a Private Message
Jag skulle vilja slå ett slag för Swans M1or
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/02/20 :  09:19:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog tyvärr säga att allt vad martin Logan och Magnepan är ute i leken, om du nu inte vill sitta 1 meter från högtalaren o lyssna förstås..
Alla dessa vill ha en bra bit mot bakväg för att fungera bra..

Jag skulle nog säga att en kvalitativ stativare eller en mindre golvare som kan stå närmare bakvägg är att föredra.

Mvh, Martin
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/02/20 :  10:22:56  Show Profile Send Nitram a Private Message
Ett riktigt bra alternativ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42984

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/20 :  10:43:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Generellt så skulle jag nog oxå säga en Stativare. Med ditt (nästan) rektanglära rum, så kan det bli en del rumsproblem, där jag oxå tycker att det är lättare att få till en stativare.

Hur nära väggen "måste" högtalarna stå ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/20 :  11:37:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
När jag var hemma hos Apinator o lyssnade på Focal 1007 Be (över din budget) så blev helt paff vad en liten sketen stativare kan prestera.
Så låna hem om du kan , du kanske kan knyta ihop det med nån medlem på forumet ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/02/20 :  12:28:28  Show Profile Send HEGE a Private Message
Tack för tipsen! Jag har haft både stativare och mindre golvare i rummet och det har fungerar relativt bra. Det ska beaktas att rummet innehåller i första hand enbart stereon så rummets ringa storlek utnyttjas till fullo. Totem Model one Sign. som tagits upp är ett hett alternativ (har hört dem flera gånger på mässor och de levererar), även PMCs stativare och och ett par AE1or har jag kommit att tänka på. Jag har dock även hört ett par mindre Magneplanare i ett mindre rum och då fungerade de relativt bra, tror de hade gått att ha en bit ifrån väggen utan att man suttit med dem i knät i mitt rum. Gillar deras dynamiska ljud och då ljupbas inte är prio ett borde det väl evenuellt kunna fungera? Även Mirage har ju några modeller utan stor passiv basdel... Martin Logan är dock kanske inte att föredra....

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/02/20 :  12:56:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Beggade B&W 801or eller 802or av den äldre Matrixtypen är riktigt braiga köp.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/02/20 :  18:23:58  Show Profile Send Apinator a Private Message
Visserligen ligger de lite över din budget men Focals Profile 908 är en riktigt trevlig stativare med mycket bra upplösning och ljudbild. Vill gärna stå rätt så nära bakvägg så att de får lite basstöd. Värt att spara ihop de slantarna de kostar över din budget!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2006/02/20 :  18:38:21  Show Profile Send filkingian a Private Message
quote:
De efterfrågade högtalarna ska spela öppet, rent, detaljrikt och dynamiskt med en bra, tydlig ljudbild. Ett stot plus är ifall de även kan leverera en något så när korrekt ljudbild även i höjd.


Det finns inte för 10000:-

Men ett par System Audio SA1280 hade jag provlyssnat om jag varit du. Vad är det för förstärkarkombination du ska ha?

mvh Martin

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2006/02/20 18:44:02
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/21 :  16:42:38  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Canton 703 dc, de är väl kanske tänkbara, tyckte om det jag hörde på en snabb provlyssning. Ovanligt med en stativare med tre element. Basen på sidan verkade ge bra djup. Nackdel... kanske något kall ljudbild. Kan varit oinspelade, elektroniken osv osv....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/02/25 :  04:23:06  Show Profile Send HEGE a Private Message
Nu är det inhandlat! Spräckte min tänkta budget ganska ordentligt, blev nåt jag velat testa länge istället. De kommer kanske i någon bildtråd längre fram...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/25 :  23:00:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vänta nu lite , du bara måste berätta vad det blev

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000