HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En fundering om hifi..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2006/02/19 :  03:00:21  Show Profile Send Mikaell a Private Message
För några dagar sen fick jag en funderare som fick mig att tänka till lite.

Jag ringde nämligen på en annons om en strömkabel som kostade (begagnad) 5000:-
Då fick jag en funderare i huvudet, vad är det som händer?
Ska jag betala 5000:- för en ström?kabel som gör att det blir lite tystare (i mitt tycke) i bakgrunden när jag spelar musik hemma.

Mitt egna svar på frågan är: Ja.

Har du/ni stannat upp och tänkt att det är helt knäppt det som händer?

Det jag undrar är att när tyckte ni att erat hifi intresse skenade iväg mot "oanade vidder"?

Jag hoppas ni förstår vad jag menar då det är svårt att beskriva med ord hur jag tänker...

/Mikael.

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/02/19 :  03:36:01  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag förstår precis hur jag tror att du menar

En strömkabel för 5000:- skulle för mig vara overkill. Inte ens min förstärkare kostar så mycket, och den är det dyraste i min anläggning. Om det dock gav någon förbättring så skulle jag däremot inte tveka på att lägga 500-600:- på en ny strömkabel. Än så länge ligger mina utlägg för hifi på en väldigt (i detta forumets mått mätt) låg likvid nivå. När jag dock funderar på vad jag skulle kunna göra åt min inredning för alla pengar jag lagt på stereon blir jag lite darrhänt, men å andra sidan har jag för höga krav på musiken. Inredningen kan man förbättra i många fler, mindre steg än stereoanläggningen.

Det var min syn på det hela.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/19 :  04:15:07  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mikaell: Jo...tanken har slagit mig...men det "har gått över"

Men..jo..under min värnplikt så uppgrarderade jag förstärkaren (å fick lägga ca 3000:- i mellanskillnad för min gamla förstärkare). 3000 spänn...i lumpen!!

Då fick man ut straxt under 1000 kr i månaden
Visserligen så jobbade jag 6 till 10 varannan helg under värnplikten...men vadå...det blev det inte mycket pengar av...


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2006/02/20 :  23:43:37  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Vi människor ;)
Vissa vill ha en Ferrari, andra vill ha en gammal Saab, nå'n suktar efter en golfbag...
Själv köpte jag två Clapton album för tot. 588 SEK idag, varför? För att jag ville och kunde...

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/20 :  23:59:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Många gånger så känns det fel/surt att spendera en massa slantar på nått som inte syns. En ny pryl så som en Cd eller stärkare kan man inte missa.


Det är nog ganska naturligt att känna så ibland.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/02/21 :  00:48:52  Show Profile Send olof a Private Message
Det ligger lite i det Johan säger men samtidigt kan jag förstå att man handlar dem. Har man lixom allt annat så varför inte spetsa till det med en snygg snok. För två år sedan köpte jag en Harmonic Tech Truth Link just för att det kändes "bra". Jag hörde ingen som helst skillnad mot mina hemmalödda supra mbs men trots detta var jag på något lustigt vis väldigt nöjd med mitt köp.

ps.
mitt nyktra tipps är att köpa ölflex och på med en nätstrumpa så blir den lika ball. Vill du sedan förbättra koceptet kan du ju strunta i nätbrunnen och löda fast den direkt i förstärkaren

Edited by - olof on 2006/02/21 00:50:55
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/02/21 :  09:48:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Tittar man förnuftigt på det hela är prioreteringar jag gör tämligen korkade. Minns för några år sedan, lade cirka 4 loppor på en begagnad signalsnodd lika mycket på en tempur madrass. Jag sov bättre på min nya madrass, fick ett litet lyft ljudmässigt.

Vilken investering var mest nödvändig?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/02/21 :  11:17:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
O.T. Jag har provlegat Tempur. Upplevelsen är att den känns stum precis när man rör sig, men sedan formar den sig. Hur upplever man det när man verkligen sover i sängen. Sedan är det ju nå´n slags skumgummi, blir man lite svettig?


Mitt egna svar på sladdställsfrågan är: Nej.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/02/21 :  23:27:03  Show Profile Send to_apeiron a Private Message


hej klartänkte man!

för det e väl mest killar som drabbas av denna "obotliga sjukdom", som jag brukar benämna detta mitt intresse...

eftertankens kranka blekhet (obs! ´krank´ hos Gullberg bet. --ung. som i ty. ´sjuk´, inte ´kåt på´...)drabbar oss alla då och då..

får jag föreslå en titt i en internationell diagnos-förteckning över psykiska sjukdomar?

denna finns inte med där--ännu!

men den har just alla de drag som många av de andra uppräknade sorterna: besattheten, rigiditeten, benägenheten att breda ut sig på bekostnad av andra intressen, den emotionella intensiteten, etc...

ibland också: oemottagligheten mot invändningar, råd, kritiska reflexioner...

alltså avsaknad av den typ av verklighetssinne och adekvans i beteendet som vi fordrar av oss själva i andra sammanhang...

tänk om dyrkan av dessa strömkablar förekom hos ett s k ´primitivt folk´--skulle vi då dra oss ens ett ögonblick för att kalla det ´vidskepelse´ eller ´avgudadyrkan´ ?

stefan

(ställvis viss sjukdomsinsikt)

Zory
Polen
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/02/21 :  23:49:13  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jaja .... Å ändå köper man en strömsladd för 14.000:-

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/02/21 :  23:50:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
För två år sedan köpte jag en xxxx kabel just för att det kändes "bra". Jag hörde ingen som helst skillnad mot mina hemmalödda zzzz zz men trots detta var jag på något lustigt vis väldigt nöjd med mitt köp.


Detta har jag svårt att förstå att någon som lägger en slant på sin anläggning, inte hör någon skillnad mot det han hade förut, men är nöjd ändå
Det hade inte jag varit

Dom första "bättre" strömkablarna köpte jag för ett antal år sedan trots att jag var inställd på att inte köpa några. Jag köpte dom efter provlyssning därför att dom gjorde god nytta för ljudet i min anläggning. Inte för att dom såg snygga ut.
Dom såg för jäkliga ut, men dom gick att gömma bakom anläggningen.

Mina shaktistenar tycker jag heller inte ser snygga ut, men dom gör gott för ljudet och dom fick plats under skalet på förstärkarna, så nu sitter dom där och gör nytta utan att synas.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/02/22 :  11:29:26  Show Profile Send CC a Private Message
Jorma,
"Detta har jag svårt att förstå att någon som lägger en slant på sin anläggning, inte hör någon skillnad mot det han hade förut, men är nöjd ändå"

Håller med du i detta, Jorma! Kan inte begripa varför man ska lägga pengar på prylar till sin ljudanläggning om de INTE påverkar ljudkvalitén i "rätt" riktning? Målet för oss Hi-Fi nördar är väll att komma närmre musiken! Design & inredning är ju i o för sig viktig för en del, men..?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/03/03 :  17:34:56  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:
Ska jag betala 5000:- för en strömkabel som gör att det blir lite tystare (i mitt tycke) i bakgrunden när jag spelar musik hemma.
Mitt egna svar på frågan är: Ja.
Har du/ni stannat upp och tänkt att det är helt knäppt det som händer?


Ja, just denna aspekt av hifi-intresset är det som i allra högst grad har fått mig att stanna upp och tänka att det är helt knäppt det som händer. Det är nämligen helt knäppt.

Det som enligt min mening händer så otroligt lätt är att folk tappar allt grepp om olika felkällors storlek. Kabeldebatten är en typisk sådan fråga. Jag förnekar inte på något vis att olika signalkablar eller högtalarkablar potentiellt KAN vara felkällor som skulle kunna gå att höra, men med ett minimum av ingenjörsmässigt kunnande kan man göra att kabellängder på tiotals (eller mer) meter är helt omöjliga att höra någon som helst klangpåverkan utav. Alla kablar som "låter" si eller så (kan detekteras i ett F/E-test) är felkonstruelrade, eller används i fel applikation (om man nu eftersträvar transparens, och inte färgning).

MEN, de färgningar som brukar uppkomma av att man använder en signalkabel eller högtalarkabel är generellt av synnerligen oproblematisk karaktär jämfört med andra felkällor i avkodningskedjan. Jag kan personligen inte begripa varför man för det första inte ser till att i första läget skaffa material (signakälla, kablage, förstärkare etc.) som man vet är ofärgande (om det nu är transparent ljud man eftersträvar), eller varför man i det andra läget inte ser till att lägga sina surt förvärvade slantar på att utföra de åtgärder där man får "störst förbättring för pengarna".

Just att köpa svindyra nätkablar är ett exempel på den allra värsta slösaktighet jag kan tänka mig.
För det första: Det sannolikt att all påverkan man hör hanlar om ren placebo-effekt, om man inte verkligen har lyssnat sig fram till att nätkabeln har effekt i ett dubbelblindtest.
För det andra: om det nu är så att man i blindtest HAR konstaterat att nätkablarna verkligen har en hörbar effekt på ljudet, så gäller det att bedöma hur STOR denna påverkan är, och hur dyrt det är att åtgärda. Om det kostar 5.000 kronor att ordna till det nätkabelrelaterade felet, så måste man bedöma om det är värt kostnaden att åtgärda. Men först menar jag att man måste tänka igenom ifall dessa 5.000 kronor inte skulle kunna påverka ljudet ännu mer till det bättre genom att man bekostade någon annan åtgärd. Där kommer alltså resonemanget om felkällans storlek in.

Just i blindtestet får man en god inblick i hur mycket det fel man detekterar egentligen STÖR upplevelsen. Vissa fel är givetvis katastrofala, medan andra kanske är så små att man kan ha överseende med dem medan man avvaktar att man åtgärdar de fel som verkligen stör musikupplevelsen.

Det första man måste lära sig för att bli en "upplyst" hifi-konsument i mina ögon, är att lära sig att vara väldigt skeptiskt till vad man tror sig höra. Just detta är kanske det som mest provocerar en så kallad "subjektivist" med mitt ställningstagande. Jag litar inte på vad jag hör. Eller rättare sagt: Jag litar inte på vad jag hör, förrän jag verkligen VET att jag hör det!!! Människans psykologi är helt enkelt så beskaffad att våra förnimmelser påverkas av våra förutfattade meningar - vi inbillar oss saker. Kablars ljudpåverkan är ett klassiskt exempel där vi i väldigt stor utsträckning inbillar oss att vi hör saker som inte finns. Ibland finns det dock en hörbar ljudpåverkan, och det gäller att skilja dessa "korrekt positiva" fall av ljudpåverkan från de "falskt positiva" - och för att göra den saken måsta man använda blindtest.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/03/04 :  01:25:28  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
För två år sedan köpte jag en xxxx kabel just för att det kändes "bra". Jag hörde ingen som helst skillnad mot mina hemmalödda zzzz zz men trots detta var jag på något lustigt vis väldigt nöjd med mitt köp.
--------------------------------------------------------------------------------



Detta har jag svårt att förstå att någon som lägger en slant på sin anläggning, inte hör någon skillnad mot det han hade förut, men är nöjd ändå
Det hade inte jag varit


jorma:
Vill bara förklara lite närmare vad jag menade med det jag sa eftersom jag förstår att det inte lät så begåvat. Titta på denna filmsnutten http://www.lars52.net/Audiofili.Reportage.2003.wmv. Mannen på filmen säger vid ett tillfälle att man köper hifitidningar "så man vet vad man ska köpa för att...bli lycklig". Det låter ju otroligt dumt men jag tror att det drabbar oss oftare än vi själva anar. Efter en oändlig tids indoktrinering med bildtrådar fyllda av kablar vars enda syfte är att imponera och stilla vår uppgraderingsångest så spelar det inte så fantastiskt stor roll ifall det blir så mycket bättre rent kvatitativt utan det handlar om att få en känsla av ro. Att kunna sätta sig ner och känna att jag sett över varende cm av stereon. Inget är lämnat åt slumpen, man har till och med bytt ut den sista metern(av flera km) av elkabel mot en tjock sladd i nätstrumpa som är terminerad med kontakter som ska göra underverk.
Någonstans i den här känslomässiga röran finns meningen med att köpa kablar för tusentals kronor. Det finns alltså mer en än sida av att vara nöjd och det är väl det alla dyrkabeltillverkare ska vara glada för, annars tror inte jag att de haft någon vidare försäljning

Edited by - olof on 2006/03/04 01:30:28
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/03/04 :  09:33:50  Show Profile Send Totem a Private Message
Verkligen en intressant frågeställning, med många bottnar. Någon här i tråden jämförde den "besatthet" som ofta drabbar "hifi-nördar" med ett stört beteende. Man ska väl inte dra så stora växlar av det, men för mig känns det som att det ligger mycket i det. Vad som nästan alltid är gemensamt är också ett stort tekniskt intresse i kombination med kön (hur många Hifi-intresserade är kvinnor?). Jag vet inte hur många gånger jag träffat folk med hur fina grejjer som helst, men som inte haft mer än max 100 skivor. Det behöver förstås inte vara något fel i det, men att inte kunna erkänna att det är tekniken man är intresserad av i första hand, och inte musiken, det gör mig lite... Ja, jag vet inte riktigt. Konfunderad?

Personligen tycker jag det här är otroligt intressant, men vad som kanske är viktigare är de moraliska aspekterna. Mycket av det vi köper i dag är tillverkat i Kina och andra odemokratiska länder. Själv slits jag mellan mina tankar om hur bra produkter det går att få fram till låga priser, med insikten i att mycket av det som vi köper förmodligen är hopskruvat av en person som med nöd o näppe har lön så att han eller hon klarar sig. Denna fråga har jag inte mött här på forumet tidigare, och inte sett något av från någon tillverkare. DE så kallade "code of conducts" som många företag i klädbranschen arbetar med har jag aldrig hört talas om för hifi-tillverkare.

Ytterligar en aspekt på det hela är att många så kallade Hi-end produkter (Monster cables är ett bra exempel, kan förstås diskuteras om det verkligen är Hi-end)kostar en bråkdel att tillverka jämfört med utpris till konsument. Ja, det finns trådar att ta i.

Vad tycker du?

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507

Edited by - Totem on 2006/03/04 09:49:56
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/04 :  15:40:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I stort sett allting vi köper idag är ihopskruvat i Kina så det är ju verkligen inte bara knutet till Hifi, snarare tvärtom.
Om vi pratar om högre prisklasser, så är det ännu så länge en liten del som kommer från Kina. Men saker och ting ändras snabbt, och det dröjer kanske inte länge innan Krell skruvas ihop i Kina.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/04 :  15:56:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om jag återknyter till trådens fråga, så handlar det naturligtvis i slutändan om hur mycket musikupplevelser betyder för oss.
Det är alltså en högst personlig fråga hur mycket det är värt att lägga på en anläggning.
Självklart är det lätt att drabbas av fartblindhet, 10.000 kr för en cd-spelare är mycket pengar första gången man lägger ut så mycket pengar. Köpet kan föregås av mycket vånda och beslutångest.
Men när man väl lagt ut så mycket så är 10.000 kr plötsligt inte så mycket pengar när man ska uppgradera sin förstärkare.
Detta är någonting man naturligtvis måste vara medveten om. Det kan vara bra att dra lite i handbromsen ibland innan det skenar iväg.
Men, en 20.000 kr-spelare är kanske precis det som behövs för att alla bitar skall falla på plats, att man kan glömma tekniken och bara njuta av musik, medveten om att man uppnått en ljudkvalitet man kan leva med länge.

5000 kr är ruggigt mycket pengar för en kabel.
Det är intressant först när man ligger på en sådan nivå på sin anläggning att man måste punga ut kanske 30.000 kr i mellanskillnad på ett cd-spelarbyte.
Det är i det sammanhanget tweakandet börjar bli intressant. Då kan den ljudförbättringen man får med 5000-kr-kabeln t.o.m. vara prisvärd.
Anläggningen är ju också redan på en sådan nivå att den verkligen svarar på alla ljudförbättrande åtgärder.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/04 :  16:03:38  Show Profile Send mayro a Private Message


bra avslut där björn-ola!!!!!!!verkligen bra...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/04 :  16:07:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller frågan om hur mycket vi kan lita på subjektiva lyssningsintryck, så borde frågan ställas till våra Hifi-tidningar som sällan ägnar sig åt blindtester.
Är det förkastligt, kan vi inte lita på testerna, eller är blindtester förkastligt om när det gäller att detektera små skillnader? Deras trovärdighet ifrågasätts indirekt av objektivisterna.
Jag ska försöka skicka frågan vidare till High Fidelity och Hifi&Musik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/04 :  16:49:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag sitter och läser norska Fidelity.
Där blindtestar man ett antal cd-spelare i prisklassen mellan 3500 och 10.000 Norska oljeuppumpade kronor. Blindtestet går ut på att deltagarna får tycka till utan att veta vilka spelare som dom lyssnar på. Dom hör skillnader.
Det finns en cd-spelare från Usher med i testet.
Den kostar 7000 Nkr och, håll i er, en nätkabel för 2000 Nkr ingår i köpet.
Spelaren levereras inte utan denna kabel.
Artikelförfattaren skriver: "Fungerar gör den också. Ljudpanoramat blir större samtidigt som man förnimmer mer luft och dynamisk kontrast."
Man har alltså valt att göra så här framför en mer påkostad nätdel.
Varför? Ger en bättre nätkabel mer per investerad krona än en större trafo och större kondensatorbank? Man får anta att detta är noga testat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/03/04 :  17:02:46  Show Profile Send nin a Private Message
Mycket bra inlägg Morgan. Det är helt otroligt vad pengar slängs på saker som inte har någon som helst funktion mer än ser snygga ut, medans det finns VERKLIGA förbättringar att göra till mindre pengar.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/03/04 :  22:37:53  Show Profile Send olof a Private Message
Med vilken konfidens gör man testen i i fidelity? Jag menar bara att alla kan ju tycka något om precis vad som helst även när det är blint, frågan är ifall de kan peka ut samma spelar 18 av 20 gånger. Bara för att det är blint behöver det inte vara bra

Edited by - olof on 2006/03/04 22:41:14
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/03/05 :  00:40:20  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
5000 spänn räcker till ca 30 st (förhoppningsvis bra) CD-album, vilket också kan vara rätt trevligt att ha...
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/03/05 :  09:54:57  Show Profile Send Totem a Private Message
Björn-Ola: Tråden inleddes med en fråga om kablage. Hur vet vi att det redan i dag inte är så att 50 % eller mer av alla "finare" produkter inom detta segment har ursprung från Kina?

För tillverkaren är det väldigt lätt att sätta ditt sitt eget emblem, paketera alltihopa i en snygg påse eller trä-schatull och sedan sälja kalaset för 5000 spänn med texten "Made in USA" på omslaget...

Att segmentet för Hi end fortfarande skulle vara i första hand från västvärlden ställer jag mig tveksam till. I stort sett alla Quads högtalare kommer från Kina. Usher görs i Kina. Får jag rota runt lite kan jag lova att det finns flera tunga tillverkare som har stora delar av sin produktion i Kina, eller utlagd på Kinesiska leverantörer.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507

Edited by - Totem on 2006/03/05 10:26:16
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/05 :  10:21:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är kommunist-Kinas nya strategi för att ta över världen. Istället för vapenmakt tar man över världens produktionsapparat med hjälp av lite hederlig gammaldags kapitalism. När allt slutligen produceras i Kina så har dom hela världen i sin hand.
Då kommer Kina att bestämma över vad vi lyssnar på hemma. Maoistiska hyllningssånger i högupplöst format. Men fint ljud blir det säkert.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/03/05 :  11:41:20  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

Björn-Ola Posted - 2006/03/05 : 10:21:40 Det är kommunist-Kinas nya strategi för att ta över världen. Istället för vapenmakt tar man över världens produktionsapparat med hjälp av lite hederlig gammaldags kapitalism. När allt slutligen produceras i Kina så har dom hela världen i sin hand.
Då kommer Kina att bestämma över vad vi lyssnar på hemma. Maoistiska hyllningssånger i högupplöst format. Men fint ljud blir det säkert.



Varför politik och ringaktningen av Kina!!??

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000