HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 On eller off??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/02/19 :  01:02:44  Show Profile Send to_apeiron a Private Message


knäpp fråga kanske...men jag vill verkligen veta...

separata steg, slutsteg och försteg: heltransistoriserade

(bortsett från elräkningen nu)

om man använder apparaterna några timmar per dag säg...

ska man slå av strömmen eller lämna dem påslagna--med tanke på

1) livslängden

2) prestanda

Zory
Polen

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/19 :  01:10:54  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag slår aldrig av mina grejor knappt.. bara om jag ska bort.. Även rörgrejor får stå o gå.. Rör kan man byta .. Såvida man nu inte har svindyra specialgrejor vill säga...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/02/19 :  02:22:00  Show Profile Send knoxville a Private Message
Gör precis som Mayro. Slår bara av om jag skall resa bort. Annars för allt så på. Har rör i både CD och försteget, men nya rör kan man köpa för rimliga pengar.

Allt låter bäst när de är varma och varit igång >1 timme enligt mina erfarenheter iaf. Advantage steget krävde flera timmar till och med...

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/02/19 :  02:57:24  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tycker faktiskt att det är oansvarigt att låta grejerna vara på mer än vad de behöver. Det är en fråga om resursslöseri.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/19 :  07:09:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Huset ska ju ändå värmas. På sommaren blir resursaspekten mer aktuell tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/02/19 :  08:31:49  Show Profile Send markih a Private Message
Rör + klass A trisse effektsteg, -slå av om du inte tänker lyssna på ett tag.

övrigt -på

markih
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/19 :  09:29:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

1) livslängden
Livslängd på Kisel har mer med till- och frånslag att göra än att den slits under normal drift. Övriga komponenter i apparaterna far heller inte illa av att vara i drift. Temperatur däremot kan slita hårt på komponenterna i apparaten så det är viktigt att alla apparater får stå fritt och inte har begränsningar i luftflödet runt dem.

2) prestanda
Jag upplever att en apparat spelar bättre när den är genomvarm.


Resursslöseri skall man naturligtvis vara försiktig med men som sagt så skall värme ändå alstras så här i vintertider så varför inte få lite extra välljud medans man värmer sig.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/02/19 :  19:10:02  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
ON när jag ska spela OFF när jag spelat färdigt såvida det inte finns fler spelchanser inom nån timme eller två. Varför elda för kråkorna. Om inte prylarna låter bra från start så skulle jag se mig om efter annat.....tycker jag då som inte har nåt dedikerat lyssningsrum så man kan spela när å hur man vill.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/02/19 :  19:21:07  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Slår på några timmar innan "finlyssning" .......

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/02/19 :  19:25:33  Show Profile Send Apinator a Private Message
Sitter på 100w klass A så, det blir fort varmt!
Slår av grejorna när det inte används, efter lite uträkningar så har jag kommit fram till att mitt steg kostar mej ca 4000 kr mer i elräkning per år om det hade stått på hela tiden. Onödigt eftersom jag har värme inräknad i min hyra!
Även försteget går i klass A och blir rätt så fort varmt.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/02/20 :  09:09:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Alltid på för mig

Försteget har ingen av och på knapp så tillverkaren verkar tycka samma sak.
DAC'n/(tillfälligt?)slutsteg har en på baksidan så där verkar det också finnas samma meddelande.

Har man klass A prylar kan det vara miljövänligt att slå av dom.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/20 :  09:27:06  Show Profile Send teflon a Private Message
Mina grejjer brukar stå på dygnet runt, fast jag ska erkänna att jag blev lite tvekande när jag köpte min förstärkare, jag är ju en sån mes egentligen. Så här är det.. jag undrar hur lång "livstid" ett par lampor till en McIntosh-förstärkare har i snitt? :) Ska man byta ut dem så antar jag att det betyder service.. garantin går ju all världens väg om man får för sig att byta det själv. Inte så kul. Och min saknar en "lights off"-omkopplare som jag sett att slutstegen har. Aja, lite off-topic. Men ändå! :D

Till ämnet, jag har inga större issues kring resursslösande eller om min elräkning eftersom den (elen) ingår i hyran. Jag tror personligen att jag kommer byta upp mig långt innan jag märker något slitage på grejjerna pga att de stått på för jämnan. Kanske ett felaktigt antagande, men det märker jag. Däremot kommer jag nog koppla ur rubbet om jag skulle åka till Asien i 4-5 månader eller så. Man vet ju aldrig vad som kan hända.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/02/20 :  09:55:24  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag stänger av stärkaren+processorn varje kväll. CDn får stå på (drar 20W så jag antar att den inte påverkas nämnvärt av att stå på). Det tar en liten stund innan det låter optimalt, men det är OK samt går ganska snabbt hos mig (ca30 min). Jag stänger av de andra prylarna mest för att jag inbillar mig att de håller längre om de inte står på för jämnan.
/Shaft
PS För övrigt tycker jag synd om alla butiksexemplar som bara står på dygnet runt....
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/02/20 :  09:56:04  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Att slå på apparaterna några timmar innan finlyssning reagerar jag på. Hur vet man att man är sugen på finlyssning just då?? Känner jag för att lyssna på nån låt så vill jag ju göra det nu! Men det är väl tydligen olika.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/20 :  10:00:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Försteg o Cd är alltid på o dom drar 25 W ihop. Slutsteget dra 310 i viloläge så det stängs av. Slutsteget behöver "bara" 20 - 30 min innan det är genomvarmt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2006/02/20 :  12:33:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Stegen stängs av! Annars blir det dyrt :)
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/20 :  14:04:15  Show Profile Send Snoop a Private Message
Stänger aldrig av mina saker princip, bara om jag åker bort mer än 1 dag.

Denvern är ju dock moddad så ja måste dra strömkabeln varje gång jag ska stänga den och det orkar man ju inte

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/02/21 :  15:05:01  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

tack för alla svar

särskilt Pac som motiverar, det är alltid intressantast...

Markih: Du verkar ju ha klara besked--kunde du vara snäll att ge lite tekniska synpunkter/motivera?

till er som är villaägare eller eljest betalar elräkning--era synpunkter e ju självklara för envar, men nu var frågans förutsättning att vi ett ögonblick skulle bortse från elräkningen...

--etiskt: Resursslöseri? Ja, att förbruka energi "i onödan" förefaller ju inte etiskt välgrundat...

Men av era svar att döma, e det alls inte klart för mig att det skulle handla om "i onödan" här--jag tror att den etiska principen om i onödan är väldigt stark, f ö...

(Mer konkret exempel: Det är taskigt att ta upp all torsk ur haven, det är fel att dra upp mer strömming än man tänker käka upp--åtminstone om man inte ger den till katten, etc)--

själv måste jag erkänna att den etiska aspekten inte ens slagit mig:
men i en storstad med feta brinnande reklamskyltar och allt annat som eldas, inte så mycket för kråkorna, som för Mammon...så vore jag ändå beredd att framhärda med påslagen ström om det nu ger ett akustiskt mervärde--helt enkelt därför att jag njuter så intensivt av musik att jag på något egocentriskt sätt tycker att jag "har rätt" till det...

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000