HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvare med tung bas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2006/02/18 :  21:52:52  Show Profile Send Elise a Private Message
Förslag på golvare med tung bas för ca 20000 kr? Annat är så klart viktigt också, men framför allt bas.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/02/18 :  22:02:50  Show Profile Send Vox a Private Message
Om du vill ha en högtalare som bara spelar bas när det är bas på skivan skall du lyssna på PMC FB1+.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2006/02/18 :  22:06:41  Show Profile Send Elise a Private Message
Tack, tar gärna emot fler förslag.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/18 :  22:14:27  Show Profile Send Snoop a Private Message
Phonar P40IIs borde du kolla på.

Canton Ergo RC-L har också tung bas, ett par beggade usher kanske?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/02/18 22:20:30
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/02/18 :  22:17:22  Show Profile Send Gebex a Private Message
Respons har mycket tung bas. Du kanske kan få tag på ett par begagnade för det priset.
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/02/18 :  23:49:48  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Du kanske skall kolla in dessa? http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5561
Kör själv med Q-40 och är ruskigt nöjd!!!
Skillnaden mellan mina och dessa är att de har 2st 12"´s sidobasar jag har 2st 10"

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/19 :  00:02:01  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej!

Kolla in: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=8003 eller http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=7499

Mer högtalare för pengarna är nog knappast möjligt att få.. och ja dom kan spela bas
Har ett par själv - köpta till ett betydligt dyrare pris och jag ångrar mig inte en sekund

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2006/02/19 :  00:10:56  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Elise, Som du ser så ger alla rådet att du ska köpa antingen just den modellen som de för tillfället äger (eller nyligen har ägt). Så enklast är att du jobbar dig igenom tråden "medlemmars system" så har du en mängd förslag, för alla anser att det de själva äger naturligtvis ger bäst bas, mjukaste diskanten samt mest svävande mellanregistret.


...hmmm, undrar om den här tråden kommer att fyllas med fler inlägg snart..hmmm


// Jonas

.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/19 :  00:29:01  Show Profile Send drkim a Private Message
Ja jäklar Sanoj! - det stämmer ju exakt med mina högtalare

Men men - det finns ju andra också:

*Dynaudio Contour 3.0
*Von Schweikert VR-3/VR-4
*Canton Ergo RC-A

osv... tyckte bara det var läge att visa en bra högtalare till ett bra pris..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/19 :  09:21:06  Show Profile Send Manga X a Private Message
Köp ett par fanerade INO Audio pi60 och montera elementen själv.
Filter skall också lödas men det är nog gjort i ett huj.
Pris: c:a 17 - 18 tusen Riksdaler.

Mycket trevliga med basförmåga bortom många aktiva subbor.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2006/02/19 :  09:56:30  Show Profile Send Elise a Private Message
Tack för förslagen. Vill dock köpa nytt (är ju roligare att packa upp nya grejor ;-))

Såg att Monitor Audio är på väg ut med en ny "Gold serie". Kanske kan vara något?

Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2006/02/19 :  09:57:06  Show Profile Send Elise a Private Message
Förresten...nybörjarfråga... Hur mycket påverkar förstärkaren basåtergivningen och "tyngden" i basen?
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/19 :  11:34:12  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Rätt mycket, inte bara mängden bas utan kvaliteten i den. Vissa förstärkare kommer inte att ge dina högtalare rättvisa om de kopplas till fel stärkare.

Har du tänkt på att ev kombinera med en subbas. Lite knepigt att få till bra balans i registren där högtalaren och subben möts och placeringen är min erfarenhet - men uj vad mycket bas du kan få. Till vettigt pris och utan att behöva byta dina högtalare.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/02/19 :  12:17:52  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Är det inte lite småsvårt att rekomendera något som ska vara exempelvis "bastungt" när basåtergivningen i slutändan är så otroligt rumsberoende?



Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/02/19 :  12:25:19  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Är det inte lite småsvårt att rekomendera något som ska vara exempelvis "bastungt" när basåtergivningen i slutändan är så otroligt rumsberoende?
Har du i och för sig rätt i. Det är bara att jämföra mina nu, 3 lyssningar på pi60 hos 3 olika ägare. De har presterat allt ifrån bastunt till riktigt djupt och fyllig bas.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/02/19 :  12:53:11  Show Profile Send Snutten a Private Message
Köp ett par begagnade Revel F30 om du hittar.
http://www.revelspeakers.com/products/product-overview.asp?ID=7
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/02/19 :  19:30:10  Show Profile Send Apinator a Private Message
Testa Von schweikert Vr-2. En riktigt trevlig högtalare med mycket bra ljudbild. Och de spelar djupt också.
Kostar runt 22000:- har jag för mej.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2006/02/19 :  19:42:09  Show Profile Send lbstr a Private Message
Vilken förstärkare har du tänkt dig att använda? Hur stort är rummet?
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/19 :  19:42:38  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har själv Schweiktert Vr-2, håller med om att de går relativt djupt, men de är inte utpräglat basiga som högtalare i grund och botten, enligt min åsikt.

Rummet spelar iofs mycket roll för basen som tidigare nämnts, som de står nu i ett litet rum blev det lite väl mycket "av det goda" varför placeringen har varit knepig...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/19 :  19:53:35  Show Profile Send Snoop a Private Message
Elise vart bor du

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/20 :  00:00:43  Show Profile Send mayro a Private Message


kanske hänga på Muse stora Infinity om han nu går och "blir med horn" som han säger på annan tråd...

Där kan du nog räkna med svårslaget ljud per kr jämfört med allt befintligt nytt långt över 20000 kr....

och då inte enbart bas utan hela registret.. Det är verkligen kanonhögisar för rent löjliga kostnader..

Dom skulle jag garanterat skriva upp mig som intreserad av OM han nu vågar ta steget ut i hornstuket...

men men.. jag är ju mycket partiskt iofs såsom kompis samt infinityälskare...Men Även med min partiskhet inräknad så är ändå mitt tips helt seriöst och ingen överhype. Det är verkligen rysare för kronorna sådana kostar.. Hans burkar är också snudd i mint mint mint condition ... Och jag gissar att dom inte behöver direkt reklam för att finna sin köpare heller.

Så därvid tror jag inte min opartiskhet direkt är nån slags oseriös "säljannonsering" via reklam för en ev senare säljande... utan endast ett mycket mycket bra tips att hålla sig framme på ..

det regnar ju inte direkt av supervälskötta stora infinity på begsidorna...med alla elementen i kanonskick dessutom.. dom dåliga är ju utbytta mot fina välskötta sådana..

där är mitt tips till dig om du nu ÄVEN vill ha mer än enbart "tung bas".. här finns "hela kitet" kan man säga..

Jag är rätt övertygad du kommer få flera som stödjer mitt tips här..

Det finns några som avnjutit stora infinity på forumet mer än jag...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/02/20 :  22:47:31  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan bara hålla med Mayro. Äger dock ett par Infinity Kappa 90. Hemma hos mej så vart det ganska stora skillnader till Kappa 90:s favör när jag jämnförde dom med mina gamla Audiovector Mi3. Helt annan botten och mycket mer detaljerad diskant. Mellanregistret dock inte lika öppet, å andra sidan blir dom lite mera förlåtande. Skulle titta på dom lite finare gamla Infinity högtalare för dessa pengar.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000