HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äldre CD som transporter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/02/18 :  00:54:43  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Blev ikväll ägare till en Pioneer PD-95 (eller PD-S95 som den också kallas, utan D/A, om jag fattat saken rätt). Apparaten är byggd som en stridsvagn, nej, som ett skruvstäd och innehåller en halv koppargruva. Förmodligen är den värd pengarna bara i form av råvaruvärdet på metallerna i den...

Jag tänker använda den som ren transport och klurar nu på lämplig DAC, har kikat på Musical Fidelity och Harmony Designs DACar, båda verkar trevliga, någon som har erfarenhet av dem?

Men, nu var det inte det jag egentligen funderade över, utan om ni som använder gamla fina cd-spelare som transporter kan tipsa om vad som går att göra med dessa i form av "förbättringar". Ny nätsladd (luftlindad silver) och dämpfötter sitter redan på, men vad gäller egentligen kring klockbyten och utbyte av digitalutgångar? Nödvändigt, eller överkurs? Någon annan som sitter med en PD-95:a som vill berätta om sina erfarenheter av den?

Jag är hitills helnöjd, bara känslan av att äga en sådan raritet med konstruktionskvalitet av vars like jag aldrig har sett tidigare (oavsett prisklass) är mycket tillfredställande!

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/18 :  01:23:41  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag kör en gammal marantz cd-60 som transport. jg ställer mig samma fråga.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/02/18 :  09:45:24  Show Profile Send boombox a Private Message
Använder en Sony DVP-S7700 som transport och ställer mig samma fråga.

Vad jag kunnat läsa mig till så verkar klockbyte ge en rejäl förbättring i vissa transporter t ex Teac vrds T1. I andra kanske inte lika stor. Så om det blir prisvärt eller inte beror nog på modell, men gillar man sin transport och vill behålla den så kan man ju alltid testa.

Vad gäller dac så kör jag nu med en MF X-DACv3 som jag absolut kan rekommendera.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/02/18 :  09:53:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
I PD95:an och dess gelikar, där man inte sparade på krutet i form av komponenter, brukar det vara klassiskt med ett klockbyte. Tex från LC Audio.

Boombox - 7700 är ett gediget bygge som man kan få tag i för en spottstyver, och blir eg. väldans prisvärd tycker jag - om man ser till hur den är byggd!


Mvh,
M
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/02/18 :  11:11:00  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har haft en gammal Yamaha 1060 som jag moddat hos Harmony Design för att passa så bra som möjligt som ett drivverk. Han bytte lite grejor i den (kolla in medlemmarnas system, och sedan söker du på mitt nick). Sedan använde jag hans Dac DA9. Funkade bra tyckte jag men när vi jämförde DA9 och Yamaha 1060´s inbyggda DAC så var det inte lika roligt längre...

Vi körde faktiskt ett blindtest. Samma kablar men ej nivåmatchat. Upplösningen var det faktiskt inte så stor skillnad som man skulle kunna tro. Det var mest klangliga skillnader och vi föredrog i 2/3 fall Yamaha's inbyggda Dac. Om jag vore du skulle jag sökt efter en musical fidelity dac istället.

Hoppas det hjälpte lite grann
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/02/18 :  16:06:13  Show Profile Send Poe a Private Message
Rätta mig om jag har fel, men att byta klocka på en CD om ska användas som transport är väl helt värdelöst? Klockan som används är väl den som sitter på den externa D/A-omvandlaren.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/18 :  16:38:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
PD-95 går att modda så den låter kanon utan separat dac. Utgångssteget i original är akilleshälen om det är samma spelare som jag tänker på. Eller är detta en ren transport?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/18 :  16:54:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message
"Måste" bara:

S'et har generellt inget att göra med att det är en transport eller spelare (kanske är så just i detta fallet dock) utan talar bara om att det är en singelsnurra. Många av Pioneers spelare använder den terminologin, PD-S för singel och PD-M för växlare.

Jag har exempelvis en PD-S802G (G'et betyder att det är guldfärg) och jag kan lova att det sitter en D/A i den.

Visste för övrigt inte att det ens fanns en PD-95 med D/A, alltid lär man sig något nytt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/02/18 17:03:24
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/02/18 :  17:18:40  Show Profile Send svejk a Private Message
Har sedan 10 år en TEAC T1 som blivit utsatt för moddning ett par gånger. Klocka och bitumen gjorde lite. Harmony design digitalutgång gjorde en hel del. Har för mig att Peter Bremen License och Forsell moddade Pd95


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/19 :  13:20:42  Show Profile Send jaejin a Private Message
Har en kompis som har en pd-95 och som använder den som ren cd. tror att du vinner en del på just det du tänkt att ha en separat dac. Att byta nätsladd till denna har vi provat då vi har satt på en nätbrunn på den ordinarie nätsladden. det hände noll och inget. den var inte mottaglig alls. så det fungerade inte för oss. skuuel nog behålla den som orginal och inte modda den vad gäller just det. däremot kan man ju undra kanske hur lasern mår på just den du har. har hört andra säga att den kan lägga av eftersom den är gammal så är det inte så kostsam samtidigt som du gör något annat ingrepp så kanske det är bra.

den är massiv den pioneer pd-95. 3 chassin och mycket solid. förstår att du är nöjd.
återkom gärna med utlåtande av förändringar som har vart bra. kan vara bra tips till min kompis ifall du hittar på något kul.
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/02/19 :  14:25:40  Show Profile Send nelsson a Private Message
Närdu nu ändå är inne på att modifiera din spelare så skulle du ju kunna gå hela vägen och förutom klocka även byta den interna DA-omvandlaren (istället för att skaffa en extern). Jag har själv gjort den operationen i ett par Pioneer-spelare och en Marantz av äldre modell, du kan kika på bildreportaget för att skaffa dig en uppfattning om operationens omfattning.
Den interna varianten blir nog i de allra flesta fall billigare än en extern DAC (komponentkostanad för det jag stoppade i marantzen [dac med OP-utgångssteg] ca 500 kr).

Om du ändå har bestämt dig för att en extern DA-omvandlare är vägen att gå så är det riktigt att precisionsklockan helst skall sitta så nära DA-omvandlaren som möjligt, det är där den gör störst nytta. Ännu bättre skall det vara att dessutom synkronisera DA-omvandlaren med drivverket (LC-Audios klocka har en extra utgång just för det syftet), det kräver dock att DA-omvandlaren och drivverket har samma frekvens (16,9344 MHz i ditt fall).

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/02/20 :  22:53:27  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Nu har jag installerat min PD-95:a i systemet. Använder min hemmabioförstärkares interna DAC till att börja med, den fungerar faktiskt mycket bättre än man skulle kunna vänta sig.

Hur låter det då? Jotack, faktiskt väldigt, väldigt, bra! Jag är sedan tidigare väldigt nöjd med mitt lustigt ihopkomponerade system (här finns en pryl från varje tillverkare) men nu kändes det onekligen som att ytterligare en lite detalj kom på plats. PD-95:an kommer att stanna hos mig länge, väldigt länge. I dagsläget känner jag faktiskt inget behov alls av att modda den, den gör allt så pass bra, men det är klart, öronen vänjer sig, vi får väl se vad framtiden bär med sig.

Det är något speciellt med att lägga i en skiva i en 14 år gammal CD-spelare och uppleva "nyprylskänsla". Inte en repa, inte en klick eller rassel på fel ställe, en verkligt massiv pjäs som står pll för åren, så känns det i alla fall. Mitt exemplar verkar mycket litet spelat, texten på fjärr och knapparna på CD'n är helt onötta.

Det här blir en lång och vacker bekantskap, hoppas jag!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/02/21 :  08:49:45  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Grattis till en superspelare. Provlyssna även gärna (hela) spelaren i en "bättre" anläggning. Den låter himla fint! Jag tror din respekt för maskinen växer efterhand.
Ang moddningar och dyl: Min uppfattning (obs MIN) är att det är bäst att hålla superprylar som den här i originalskick. Pioneer visste vad de gjorde och har inte sparat på något. Börjar man med hjärtbyte etc. så kan man säkert få det att låta annorlunda (eller ljusare som är modernt nu) men blir det verkligen bättre??? Satsa på en bättre line-kabel eller digitalkabel(om man nu kör den så) istället. Många tycker säkert tvärtom att man skall skruva i allt och de får gärna de stå för, men jag tycker att det finns en tillfredsställelse att hålla en mycket fin produkt i original. I min erfarenhet så spelar en bra transport ganska stor roll för ljudresultatet till bättre hembiostärkare/processorer. Hade en PD-S06 som spelade markant bättre än en Sony 7700 t.ex. Inga små skillnader....
/Shaft
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.17 sekunder. Snitz Forums 2000