HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Utgångsjärn...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/02/18 :  10:58:25  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Halloj!

Jag mekade nyligen ihop mig ett litet försteg med rör som jag blev grymt nöjd med så nu känns det ju naturligt att pilla ihop ett litet rörslutsteg oxå...
Nu är det ju så att jag är mer eller mindre nybörjare i rör världen så jag skulle behöva lite hjälp...
Jag har ett par gammla utgångsjärn liggandes som kommer från en gammal rörradiogrammofon från luxor. Dessa är märkta med t-u 148 samt t-u 149. Mäter jag på primärsidan, med ren resistans mätning, så får jag 300 ohm. På sek. får jag ~1,3 ohm... Känns inte detta väldigt lite?? Eller har jag missat nånting?

Mvh Gustaf

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7817 Posts

Posted - 2006/02/18 :  11:32:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
300 ohnm och 1,3 låter som fullt normala värden vad det gäller DC-resistansen. Säger inget om impedansomsättningen dock, den får du mäta upp med växelström.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/02/18 :  13:13:15  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
skicka in en LÅG växelspänning på sekundären (lågohm) gärna inte högre än 7V...... och mät vad du får ut på primären... sen tar du kvoten och kvadrerar det så får du impedansomsättningen...

ex om du skickar in 5V och får ut 100V 100/5= 20
20 *20 = 400
8 ohm motsvarar då 3,2K primärimpedans...

gör gärna samma mätning åt andra hållet med... dvs en spänning på primären och mät...

skall bli UNGEFÄR samma ... men ofta inte HELT lika...

b
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/02/18 :  14:25:30  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Dooh! De e klart det är dc resistansen jag mäter... Bra att man tänker till lite innan man ställer dumma frågor =)
Gammelnalle: Tackar för den formeln! De va ju ett enkelt sätt att göra det på!

//Gustaf
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7817 Posts

Posted - 2006/02/18 :  14:41:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kolla att trafona är identiska också, har de suttit i en stereogrammofon så bör det ju handla om två likadana utgångstrafos men det där med TU 148 och TU 149 verkar lite skumt.

Har du apparaten kvar så kan du skapa dig en uppfattning om impedansomsättningen genom att kolla vad det är för slutrör och vilken impedans högtalaren har.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/02/18 :  16:03:59  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Jodå, trafosarna mäter lika... Dom har drivit varistt 7" bredbandselement på 4ohm. Varsitt el84 som slut rör. Men det är som du säger lite skumt att det är olika betäkningar på dem... Gissar att det inte är några direkt sjyssta trafos men det kan ju vara kul att labba lite med iaf. Hur är Hammonds classic universal s-e 125 serie trafos?? dom är ju ganska billiga iaf...
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/02/18 :  16:09:07  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Föressten, kan det vara möjligt att använda 100V linjesystem trafos som utgångsjärn??
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7817 Posts

Posted - 2006/02/18 :  17:30:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
EL84 och 4 ohms högtalare, då är jag ganska säker på att trafona är på 5k/4ohm. Hyfsad användbara om du har 4 ohms högtalare, men har du 8-ohmare så blir det lite kämpigare. Det funkar, men frekvensgången blir lidande.
Ett skoj projekt skulle kunna vara att använda trafos, rör och högtalare från grammofonen och bygga en "minianläggning"
Jag har spelat lite på gamla hederliga bredbandare och vissa låter inte alls dumt!

I lite seriösare sammanhang är nog Hammonds 125-serie ett bättre val, men när du ändå ha trafos så bygg nåt kul med dem!
Jag gissar att det sitter en nättrafo i apparaten också, lyft ur den och bygg en breadboard med EL84:orna i triodkoppling och en ECC82 eller liknande som ingångssteg.
Kan bli hur kul som helst, jag började min bana som rörbyggare med ett par linjetrafos från gamla TV-apparater och två PCL82:or.
Den förstärkaren spelar jag fortfarande på och den låter helt ok trots att den är byggd av bråte!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/02/18 :  17:42:56  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
mjo, funderar lite på att köra el84:orna med ett ecc83 som drivrör och sen dessa trafos. mest bara för att samla på mig lite kunskap i ämnet! :D Har även en hel drös el95:or liggandes som jag skulle vilja bygga nåt kul med. Philips gammal AG9016 förstärkare har ju rykte om sig att låta bra!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7817 Posts

Posted - 2006/02/18 :  17:46:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tja, EL95 lär nog funka också även om det blir knapert med effekt. EL90 är ett ganska trevligt rör för en tjugolapp styck annars.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/02/18 :  17:54:58  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Får se vad jag pillar ihop... Jag väntar även på en leverans rör då jag precis har köpt upp ett mindre rörlager... Det får börja med ett litet "skräp" bygge av delar som ligger i garderoben och sammlar damm... Sen blir det ett lite seriösare!
Och sen är man FAST i rörträsket med resultatet att det blir vildare, större och förhoppningsvis bättre! ;)

Men för att återgå till det med linjetrafos... Har ett par Tamura linjetrafos för 100V linje system. Hur pass skulle det gå att använda dessa som utgångsjärn? Ska se om jag kan skrammla fram lite data på dem...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7817 Posts

Posted - 2006/02/18 :  19:14:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Linjetrafos kan nog gå som parafeedtrafos

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000