HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Utgångsjärn...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2006/02/18 :  10:58:25  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Halloj!

Jag mekade nyligen ihop mig ett litet försteg med rör som jag blev grymt nöjd med så nu känns det ju naturligt att pilla ihop ett litet rörslutsteg oxå...
Nu är det ju så att jag är mer eller mindre nybörjare i rör världen så jag skulle behöva lite hjälp...
Jag har ett par gammla utgångsjärn liggandes som kommer från en gammal rörradiogrammofon från luxor. Dessa är märkta med t-u 148 samt t-u 149. Mäter jag på primärsidan, med ren resistans mätning, så får jag 300 ohm. På sek. får jag ~1,3 ohm... Känns inte detta väldigt lite?? Eller har jag missat nånting?

Mvh Gustaf

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7817 Posts

Posted - 2006/02/18 :  11:32:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
300 ohnm och 1,3 låter som fullt normala värden vad det gäller DC-resistansen. Säger inget om impedansomsättningen dock, den får du mäta upp med växelström.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/02/18 :  13:13:15  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
skicka in en LÅG växelspänning på sekundären (lågohm) gärna inte högre än 7V...... och mät vad du får ut på primären... sen tar du kvoten och kvadrerar det så får du impedansomsättningen...

ex om du skickar in 5V och får ut 100V 100/5= 20
20 *20 = 400
8 ohm motsvarar då 3,2K primärimpedans...

gör gärna samma mätning åt andra hållet med... dvs en spänning på primären och mät...