HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hifikit-byggsatser
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2006/02/17 :  14:21:32  Show Profile Send byggarn a Private Message
Undrar om någon har någon efterenhet av Fostex-bredbandaren FE-107-E som hifikit använder i sin Maxicube-byggsats.

Har sökt efter prisvärda surroundhögtalare i 1500:- klassen men inte hittat något.

Har också letat på nätet efter folk som byggt Acoustic Thor men inte heller där har jag hittat så mycket info. Hur låter den? Är byggsatsen prisvärd?

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2006/02/17 :  17:28:08  Show Profile Send Fuling a Private Message
Fostex FE107E är ett mycket trevligt litet element, jag har använt det i öppna bafflar (provisoriskt) och i bakladdade horn.
Helt klart välljudande, men vill man ha något sånär med bas och ljudtryck så rekommenderar jag FE167E istället.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2006/02/17 :  20:15:48  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag använder just FE107 i min hembio. Inte dumt alls faktiskt. Subwoofer för de lägre frekvenserna så klart.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/17 :  20:37:16  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
FE 107E med subb och enkardelig koppartråd till bio är nog inte så dumt det.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2006/02/17 :  21:43:46  Show Profile Send byggarn a Private Message
Ska man oroa sig något över att effekttåligheten bara är 15W. Kanske man ska kolla på 127E istället?

Hade tänkt att ha de som "bakhögtalare" i hembion. 167E ser ju lockande ut när man kolla på frekvensomfånget, men hade tänkt att bygga mig små lådor men med 167E kanske man kan bygga sig ett par likanande Audio pros kuber men elementet riktat snett uppåt. Fast då överstigs den tänkta budgeten på ca 1500 spänn.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2006/02/17 :  21:53:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
FE167E kan jag rekommendera varmt, MYCKET bra element för pengarna!
Jag kör dem i slutna lådor på ca. 15 liter.
FE127 sneglade jag på ett tag men frekvensgången såg inte så vidare ut.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000