HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 MDF jag menar plyfa, nej, spånskiva eller AARGH!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Material
Member

127 Posts

Posted - 2006/02/17 :  10:28:34  Show Profile Send Material a Private Message
Jag är helförvirrad, vad är vad? vad är "bäst" till högtalare? varför? hur stor är skillnaden? (på en skala mellan göteborg och stockholm (och tala om var er nolla sitter)) hur ser man skillnad på dom? bilder?

En Feminist och en Gentleman

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/17 :  10:41:09  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Här är ett par exempel jag hittat någonstans:

Enclosure materials
Among the many types of materials available even for general consumers, plywood will be the best choice in terms of price, processability and acoustic characteristics. Typical easy-to-obtain plywood types are presented below while many more are available.

(1) LAUAN PLYWOOD
This plywood is one of the most widely available plywood. Plywood of lauan, which is a tropical wood, is commercially available in various thicknesses. Its appropriate level of rigidity makes this material one of acoustically excellent candidates. Only solid plywood should be chosen for enclosure production purposes.

(2) LINDEN PLYWOOD
Linden plywood is generally lauan plywood laminated with a linden veneer. With a surface smoother than that of lauan, and with very acceptable appearance, this type of plywood is a good choice for aesthetic acoustic applications. Plywood made only of linden is too soft for acoustic applications. 

(3) OREGON PINE PLYWOOD
This soft plywood made from North American trees is characterized by reproduction capability of high quality sound. No materials other than this may be appropriate for enclosures where advantages of enclosure vibration is positively intended to be taken.

(4) LUMBER CORE MATERIALS
This material is composed of glued-up square-cut wood, and used as the base material, with a surface material sandwiching the base material. Often laminated with linden material, this plywood is rather soft and, occasionally, has a hollow structure. This structure makes these materials acoustically unsuitable. If its use is still chosen, candidate materials should be closely inspected whether to have a suitably high density structure. 

(5) PARTICLEBOARD
This product is made of glued and pressed wood chips to form sheets. Bonded chips using adhesive are extremely hard and heavy. The use of large sized chips makes these boards unfit for screwing or nailing. Also, an attempt to glue these boards together will result in difficulties. In this respect, it is not very adequate for the general public to process, compared to most other materials.

(6) MDF (Medium density fiberboard)
Like particleboard, these products are also glued and compressed under heat. What makes this material differ from particleboard is that this MDF is made from very fine wood powder. This construction permits use of wood screws for ease of processing.

(7) LAMINATED WOOD BOARD
These are boards made up of glued square-cut pieces of wood. Nowadays, use of many types of choice woods is possible, and subsequently, excellent sound, thanks to the availability of such choice natural woods, can be enjoyed. However, the physical property inherent in such natural woods, such as its likelihood to warp, remains present even after they have been made to form enclosure components, resulting in occasional distortion or cracks in enclosures.

Det finns ett helt gäng till olika material, men de hittade jag ju självklart inte nu.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/02/17 :  11:13:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Buggsson: Det var en fin översikt men vad är vad egentligen?

OSB = Plyfa är ju stora pressade träfibrer. Tveksamt använindning för Hgt
Spånskiva = sågspån limmat och pressat, ganska bra dämpförmåga.
MDF = papper & träpulver limmat och pressat, hård yta, lättberarbetat föredras ofta men har egenresonanser.

/MI

edit: Rättat ett eget missförstånd

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/02/17 15:01:50
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/02/17 :  12:44:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Plyfa är ju stora pressade träfibrer. Tveksamt använindning för Hgt


De vete f*n om det stämmer för vad jag har lärt mig är plyfa=plywood fanér skikt som är ihop limmade i olika vinklar detta för att de olika spänningar som uppstår i trämaterialet skall motverka varandra.

Plywood lämpar sig utmärkt till horn och gärna björkplywwod och varför då inte till vanliga lådor.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/17 :  12:54:31  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Plywood = "Lagerträ"

Dvs. Bubbel har korrekt uppfattning.
http://www.canply.org/english/products/manufacturing/manufacture.htm

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/02/17 :  15:00:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message

Misstag....OSB är OSB och inte plyfa...sorry!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/02/17 :  20:10:28  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det mesta går att bygga med (till och med papier mache), men det finns åsikter om
* vad som är snyggt
* vad som låter bra
Till riktigt trä brukar väl räknas vanligt solidträ (plank och sånt), plywood och limfogskivor/limträ. Fördel: det ser bra ut. Nackdelar: det är ofta lite dyrare.
Resten: Fiberskivor, t.ex. MDF, spånskivor och annat har fördel: ofta billigare. Nackdel: måste målas eller dylikt.

Ljudmässigt går nog åsikterna isär. Själv tror jag på "riktigt" trä, men har inte några siffror eller mätbara resultat som kan backa upp det. Många andra tror mer på MDF. Jag tycker också att det är fint med träytorna i kvalitetsplywood, limfogskivor och solidträ.

Ärligt talat så undrar jag om ljudskillnaden är så himla stor mellan de olika materialen. De skillnader som finns där går nog att få bort med låd-design - ökad stabilitet med hjälp av stöttor/förstärkningar där lådan flexar, vibrationsdämpning med sandfyllning eller skiktlimning.
Min slutsats för min egen del blir att jag tycker "riktigt" trä är snyggt och helst skulle vilja bygga med det, om jag har råd. Svårare än så är det inte för min del...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/02/17 :  20:53:41  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Om man jämför mdf och spånskiva så har mdf Flera vassa resonans toppar med lågt q och spån har en stor resonans med högt q. En kombination av dessa är mycket bra. Osb skivor är direkt olämpliga för högtalarbygge då dessa har väldigt varierande kvalite och är inte särskillt styva. Plyfan är mycket stark iförhållande till vikt därför andvänds det i pa lådor. Plyfan har en del resonanser men dessa är dom minst dåliga resonanserna av dessa skivor. När man bygger stora bafflar och vill att dom skall svänga med så låter plyfan mest naturligt.

M.V.H. Blomman...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/02/17 :  20:56:05  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Bra förklaring! Tack!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/02/17 :  21:25:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är min erfarenhet också Imperial det du beskriver men man glömmer så lätt. När det gäller trä så skall man tänka på fibern i träet då den ger dess egenskaper vissa spelar med medan andra kan ge försämring helt beroende på träslag.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000