HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 galler för högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:25:24  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag hittade ingen tråd om det här när jag sökte, men det måste väl finnas nånstans långt bak. En av mina söner har idag tittat sönder en av mina diskanter, innan den ens fick börja göra tjänst i högtalarbygget. Jag får inse att jag kommer att bli tvungen att bygga in ett rejält galler för grejerna.
Är det nån som har tips på något bra, hållbart och någorlunda snyggt högtalargaller som man kan få tag i nånstans i Svedala? Eller något som kan fungera som galler?
Tänkte sätta fast det med magneter, som många verkar göra, men jag får väl köpa riktiga supermagneter isåfall, antar jag...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/02/16 :  00:04:43  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Upp. Ljudia har galler. Men det är lite dyrt, över trehundra spänn för ett galler? Lite magstarkt kan man tycka. Annars såg det väl bra ut... Plåt&Profil (Metallvaruhuset) har aluplåt, men jag tänkte mig nåt magnetiskt material. Typ järn eller stålgaller.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/16 :  01:53:38  Show Profile Send ohmega a Private Message
Har du kollat hos hifikit ? Vet inte om dom har det du söker ...men vem vet..
http://www.hifikit.se/

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/02/16 :  09:22:37  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
hifikit har galler men man måste köpa dem i butiken. Blir för långt att åka för mig.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/02/16 :  11:22:37  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Biltema har högtalargaller, dock inget för diskanter.
Deras av metall (det som ser hyfsat ut) finns bara från 8" och uppåt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/02/17 :  19:51:26  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tack för tipset! Jag kollar vidare, men det verkar svårt att hitta gallerplåt överhuvudtaget. Gallerdurk vore koolt, men den mesta durken är för grovmaskig, ungarna får fingrarna igenom den. Den påverkar ljudet, men det gör inget - jag plockar av skyddet när det blir aktiv lyssning.
Min bästa idé hittills är nog ett grövre tyg typ grovmaskig bomull, hårt uppspänt på en ram, typ sån tråd som man gör lampskärmar av. Så slipper man leta gallerplåt. Kanske blir det lite billigare också.
Konstigt att det ska vara så svårt att hitta gallerplåt.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000